نوشته شده توسط : علی محمدی پور

یکی از مهمترین مشکلات فعالان بازارهای مالی، شناسایی نقاط مناسب برای خرید و فروش سهام است و همواره این چالش برای آن ها وجود دارد. در حال حاضر، ابزارهای تجزیه و تحلیل فنی بسیار زیادی وجود دارد که به سرمایه گذاران در انتخاب سهام کمک می کند. از جمله این ابزارها می توان به اندیکاتور RSI اشاره کرد که از آن برای درک بالا و یا پایین بودن قیمت سهام استفاده می شود. بایستی خاطر نشان کرد که با وجود محبوبیت بسیار بالای این اندیکاتور، مخالفان جدی نیز دارد. بنابراین، لازم است که نحوه استفاده از اندیکاتور RSI را به شما معرفی کنیم و نشان دهیم که این اندیکاتور چگونه می تواند در تشخیص نقاط ورود و خروج به شما کمک کند.

اندیکاتور RSI چیست؟

 

سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار سناریو رایج برای کسب سود است. یکی از مهمترین نگرانی های سرمایه گذاران امروزی، انتخاب اوراق بهادار مناسب برای سرمایه گذاری است؛ زیرا انتخاب اوراق بهادار نامناسب ممکن است منجر به ضرر سرمایه گذار شود. به منظور کاهش خطر متحمل شدن ضرر و افزایش بازدهی، ابزارهای زیادی در دسترس هستند که از جمله آن ها می توان به اندیکاتور RSI اشاره کرد.

اندیکاتور RSI ابزار تحلیلی قدرتمند است که به سرمایه گذار در انتخاب ترکیب مناسب اوراق بهادار برای ساخت یک سبد سهام کمک می کند و در صورت استفاده درست از آن، بازدهی را افزایش می دهد. اندیکاتور RSI یک نوسانگر حرکت است که سرعت و تغییر حرکت قیمت را اندازه گیری می کند و یک شاخص حرکت بسیار محبوب می باشد که در سال های گذشته در بین فعالان بازارهای مالی بسیار کاربرد داشته است.

این شاخص بین صفر و 100 نوسان می کند و همچنین به طور سنتی می تواند با جستجوی واگرایی ها، نوسانات خرابی و کراس اوورهای خط میانی تولید شود. RSI همچنین می تواند برای شناسایی روند کلی استفاده شود.

محاسبه این شاخص چگونه صورت می گیرد؟

 

مقدار عددی اندیکاتور RSI به شکل زیر محاسبه می شود:

RSI = 100 - 100 / (1 + RS)

سود متوسط / ضرر متوسط.

میانگین درآمد= مجموع سود طی 14 دوره گذشته / 14

میانگین از دست دادن= مجموع ضررها طی 14 دوره گذشته / 14

در اینجا، اندیکاتور RSI می تواند براساس هر تعداد دوره تعیین شود؛ تعداد پیش فرض دوره های پیشنهادی وایلدر 14 است و برای تجارت کوتاه مدت و میان مدت، تعداد دوره های استفاده شده در مقایسه با معاملات بلندمدت کمتر است. 

به طور کلی از دوره های 9 روزه و 14 روزه RSI برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و میان مدت استفاده می شود؛ در حالیکه از دوره های 56، 100 و یا 200 روزه RSI برای سرمایه گذاری بلندمدت استفاده می شود. توجه داشته باشید که به هنگام سرمایه گذاری بلندمدت، دوره مورد نظر نیز طولانی خواهد بود.

به عنوان مثال، دوره 56 روزه RSI یک سهام ممکن است با داده های دو ساله سهام و دوره 200 روزه RSI برای یک سهام با داده های هشت ساله محاسبه شود. در صورت سرمایه گذاری طولانی مدت استفاده از داده های روزانه برای محاسبه RSI ضروری نیست؛ چراکه ممکن است محاسبات زیادی را شامل شود. به جای آن می توان از داده های هفتگی یا ماهانه برای محاسبه RSI در بلندمدت استفاده کرد.

واگرایی

اختلاف بین قیمت و اندیکاتور، واگرایی نامیده می شود. همانطور که توسط وایلدر بیان شد، واگرایی نشان می دهد که روند معکوس بالقوه وجود دارد. واگرایی ممکن است صعودی یا نزولی باشد؛ واگرایی نزولی زمانی اتفاق می افتد که امنیت بالاترین سطح را ثبت کند و اندیکاتور RSI بالاترین سطح را تشکیل دهد.

اندیکاتور RSI، اوج جدید را تأیید نمی کند و این جنبش را تضعیف می کند و در صورت واگرایی نزولی، حرکت به مرور زمان به سمت پایین تغییر می کند. در طرف مقابل، واگرایی صعودی هنگامی رخ می دهد که امنیت پایین ترین سطح را ثبت کند و اندیکاتور RSI پایین ترین سطح را تشکیل دهد. RSI پایین ترین سطح را تأیید نمی کند و این حرکت رو به افزایش است. در صورت واگرایی صعودی، حرکت به مرور زمان به سمت بالا حرکت می کند. قبل از در نظر گرفتن واگرایی به عنوان سیگنال های خرید و فروش، باید بسیار با احتیاط عمل کرد. زیرا باید توجه داشت که واگرایی ها در یک روند قوی گمراه کننده هستند و یک روند صعودی قوی می تواند واگرایی های نزولی بی شماری را قبل از وقوع سقف نشان دهد.

Overbought و Oversold

 

اگر مقدار عددی RSI یک سهام از 70 فراتر رود، این نشان می دهد که سهام بیش از حد خریداری شده است و به زودی قیمت های آن پایین می آید. بنابراین، وقتیکه مقدار عددی RSI یک سهام به 70 نزدیک می شود، بهترین کار فروش آن است. قیمت سهام ممکن است بلافاصله کاهش یابد و یا در یک بازه زمانی این اتفاق بیافتد.

اگر مقدار عددی اندیکاتور RSI یک سهام به زیر 30 برسد، این نشان می دهد که سهام بیش از حد فروخته می شود و به زودی قیمت های آن افزایش می یابد. بنابراین، وقتیکه عدد RSI یک سهام به زیر 30 می رسد، خرید آن مناسب است. قیمت سهام ممکن است بلافاصله افزایش یابد و یا اینکه در یک بازه زمانی این اتفاق بیافتد.

نوسانات شکست

شاخص دیگری که توسط وایلدر پیشنهاد شده، نوسانات خرابی است. نوسانات خرابی یا شکست ممکن است هم صعودی باشد و هم نزولی. نوسانات خرابی فقط بر روی RSI برای سیگنال متمرکز شده و مفهوم واگرایی را نادیده می گیرند. نوسان شکست صعودی زمانی شکل می گیرد که RSI زیر 30 (بیش از حد فروخته شده) حرکت کند، به بالای 30 برسد، عقب بکشد و بالای 30 نگه دارد و سپس بالاترین سطح خود را بشکند. یک نوسان خرابی نزولی هنگامی ایجاد می شود که RSI بالای 70 حرکت کند، عقب بکشد، بازگردد، نتواند از 70 عبور کند و پایین ترین سطح خود را بشکند. 

به غیر از پیشنهادات ارائه شده توسط وایلدر، سایر تحلیلگران فنی نیز پیشنهادهای خاصی را ارائه داده اند تا استفاده از اندیکاتور RSI بهبود یابد.

یکی از پیشنهاداتی که در خصوص اندیکاتور RSI ارائه می شود، بیانگر این نکته است که در یک بازار صعودی، RSI تمایل دارد بین 40 تا 90 نوسان داشته باشد و دامنه 40-50 به عنوان نقطه پشتیبانی عمل کند. دامنه ها ممکن است بسته به پارامترهای RSI، قدرت روند و نوسانات امنیتی زمینه ای متفاوت باشند. در بازار نزولی RSI تمایل دارد بین 10 تا 60 نوسان داشته باشد و منطقه 50-60 به عنوان دامنه مقاومت عمل کند.

استفاده از اندیکاتور RSI

 

 تجزیه و تحلیل فنی با اشاره به جهتی که به احتمال زیاد نتایج مطلوبی را ایجاد می کند و انتظارات سرمایه گذاران را برآورده می کند، به تصمیم گیرنده سرمایه گذاری خدمت می کند. شاخص های فنی قادر به ایفای نقش مفیدی در زمان ورود و خروج به بورس هستند. RSI یکی از بهترین ابزارهای موجود است و هر زمان که قیمت سهام کاهش یابد، مقدار عددی RSI کاهش می یابد که نشان دهنده اشباع فروش است و بیانگر این نکته است که قیمت سهام مذکور، افت زیادی کرده است و برای خرید مناسب می باشد و در نقطه مقابل نیز، اشباع خرید وجود دارد که به سهامداران این نکته را تذکر می دهد که قیمت سهام در ناحیه اشباع خرید قرار دارد و خرید این دارایی می تواند با ریسک همراه شود.

نکته: همانطور که گفته شد، از این اندیکاتور برای شناسایی نقاط اشباع فروش و اشباع خرید استفاده می شود و در بین فعالان بازارهای مالی نیز به عنوان یک ابزار محبوب در تحلیل تکنیکال شناخته می شود. لازم به ذکر است که علاوه بر شناسایی نقاط اشباع خرید و فروش، این اندیکاتور کاربردهای دیگری نیز دارد. به عنوان مثال، از طریق این اندیکاتور می توان خطوط روند را نیز ترسیم کرد و با استفاده از این خطوط نیز اقدام به معامله کرد و نحوه ترسیم خط روند بر روی اندیکاتور RSI دقیقا مانند نمودار اصلی قیمت سهام است و هیچ تفاوتی ندارد.

جمع بندی

تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه و بررسی نمودارهای قیمتی بسیار کاربرد دارد و تعداد زیادی از فعالان بازار سرمایه را به عنوان تحلیلگر تکنیکال می شناسند و این افراد به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می کنند. با پیشرفت های انجام شده در بازارهای مالی، تحلیل تکنیکال نیز دچار تغییرات فراوان شده است و در حال حاضر ابزارهای بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد. یکی از این ابزارها، اندیکاتور RSI است که در بین تحلیلگران از محبوبیت بالایی برخوردار است و کاربرد اصلی آن، شناسایی نقاط اشباع خرید و اشباع فروش است و زمانیکه مقدار عددی این اندیکاتور، بالای 70 باشد، اصطلاحا ناحیه مذکور را اشباع خرید می نامند و در طرف مقابل نیز، وقتیکه مقدار عددی اندیکاتور مذکور کمتر از 30 باشد، قیمت سهام در ناحیه اشباع فروش قرار گرفته است.

بنابراین، از این اندیکاتور می توان سیگنال های خرید و فروش دریافت کرد. لازم به ذکر است که کاربرد اندیکاتور مذکور به اینجا خلاصه نمی شود و در ترسیم خطوط روند نیز کاربرد فراوان دارد و ترسیم این خطوط بر روی نوسانگر RSI هیچ تفاوتی با ترسیم خطوط بر روی نمودار اصلی قیمت سهام ندارد و تحلیلگران می توانند از این موضوع نیز برای معاملات خود استفاده کنند.



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

معامله گران به دلیل استفاده از شیوه های مختلف مدیریت ریسک، استراتژی های متنوع معاملاتی و همچنین مقادیر مختلف سرمایه موجود برای معاملات، درآمدهای بسیار متفاوتی دارند. همچنین تعداد کمی از معامله گران روزانه درآمدهای خود را بجز خدمات درآمد داخلی (IRS) به دیگران اعلام می کنند، بنابراین نمی توان به جواب قطعی در رابطه با متوسط درآمد روزانه یک معامله گر دست پیدا کرد. در این مقاله قصد داریم علاوه بر بررسی میزان درآمد یک معامله گر، در رابطه با عوامل تاثیرگذار بر میزان درآمد یک معامله گر روزانه (Day Trader)، ریسک های مالی و میزان موفقیت آنها صحبت کنیم.

درآمد یک معامله گر روزانه (Day-Trader)

میزان درآمد یک معامله گر روزانه (Day-Trader)

در معاملات روزانه، از دست دادن پول بسیار آسان می باشد. Brad Barber (براد باربر) و Terrance Odean (ترنس اودین) از محققان دانشگاه کالیفرنیا، یک مقاله تحقیقاتی در این زمینه ارائه دادند که طبق آن نشان داده شد تعداد زیادی از سرمایه گذاران فردی، پرتفوی غیر متنوعی دارند و سوداگرانه و به ضرر خود معامله می کنند. همچنین متحمل هزینه های دلالی بالایی می شوند.

معامله گران روزانه سعی می کنند از حرکت ها و روندهای قیمت در روز سود کسب کنند. البته معاملات روزانه جز فعالیت های پر ریسک است و اکثر معامله گران روزانه پول خود را در این معاملات از دست می دهند، اما برای برخی از معامله گران نیز بسیار سود آور است.

در تعیین سود بالقوه معاملات روزانه، عوامل متعددی نقش دارند که از جمله آنها می توان به میزان سرمایه اولیه معامله گر، استراتژی های مورد استفاده او و همچنین بازارهایی که در آن فعالیت دارد اشاره کرد. معامله گران روزانه با تجربه، سعی دارند فعالیت خود را جدی بگیرند و به استراتژی های خود پایبند باشند.

فعالیت های معامله گران روزانه

معمولا معامله گران روزانه، سهام، معاملات آتی، کالاها، ارزها از جمله رمز ارزها را مورد هدف خود قرار می دهند و پیش از فروش مجدد، برای ساعت ها، دقیقه ها و حتی ثانیه ها، موقعیت هایی را حفظ می کنند. آنها در روز وارد پوزیشن می شوند به همین دلیل به آنها معامله گران روزانه گفته می شود. هدف آنها این است که از حرکات کوتاه مدت قیمت سود ببرند. معامله گران روزانه برای تقویت بازده، از اهرم استفاده می کنند که البته می تواند زیان را نیز تقویت کند.

برای بقای یک معامله گر روزانه، تنظیم دستورات توقف ضرر و امتیازهای سود و عدم ریسک زیاد، امری ضروری می باشد. معامله گران حرفه ای معمولا توصیه می کنند که افراد بیش از ۱ درصد از سبد خود را ریسک نکنند. یعنی در صورتی که ارزش یک سبد 50,000 دلار می باشد، بیشترین ریسک در هر معامله 500 دلار است. کلید مدیریت ریسک این است که افراد نباید اجازه دهند یک یا دو معامله بد آنها را از بین ببرد.

اگر معامله گران پایبند به استراتژی ریسک ۱ درصد باشند و دستورات توقف ضرر و امتیازات سودآوری را تعیین کنند، می توانند سود خود را ۱.۵ درصد در نظر بگیرند در حالی که ضرر آنها به ۱ درصد محدود است. البته این امر مستلزم نظم و انضباط می باشد.

نمونه ای از استراتژی معاملات روزانه در عمل

نمونه ای از استراتژی معاملات روزانه در عمل

برای سهام معاملات روزانه که در آن حداکثر ریسک 0.04 دلار و هدف 0.06 دلار می باشد و همچنین نسبت ریسک/پاداش ۱ به ۱.۵ است، استراتژی را در نظر می گیریم. یک معامله گر با 30,000 دلار که حداکثر ریسک در هر معامله را 300 دلار در نظر می گیرد، 7500 سهم در هر معامله، ریسک را در سقف 300 دلار بدون احتساب کمیسیون، نگه می دارد.

60 معامله سودآور است: 60 × 0.06 دلار × 7500 سهم = 27000 دلار.

45 معامله بازنده هستند: 45 × 0.04 دلار × 7500 سهم = 13500 دلار.

سود ناخالص 27,000 دلار - 13,500 دلار = 13,500 دلار است.

اگر کمیسیون در هر معامله 30 دلار باشد، سود 10,500 دلار یا 13,500 دلار است (30 × 100 معامله).

البته این مثال نظری است و عوامل متعددی می تواند باعث کاهش سود شود. همچنن از نسبت ریسک/پاداش ۱ به ۱.۵ استفاده می شود به این دلیل که یک عدد نسبتا محافظه کارانه می باشد و فرصت هایی را که در تمام روز در بازار سهام رخ می دهد را منعکس می کند.

کسب درآمد بالقوه و طول عمر شغلی در معاملات روزانه

یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر پتانسیل درآمد و طول عمر شغلی این است که آیا معامله گر به صورت مستقل معامله می کند یا برای موسسه ای مانند صندوق تامینی یا بانک.

معامله گرانی که در یک موسسه کار می کنند، سرمایه بیشتری را با توجه به دسترسی به اطلاعات و ابزارهای سودمند دارند و پول خود را به خطر نمی اندازند. اگر چه برخی از شرکت های تجاری مستقل، اجازه استفاده از پلتفرم ها و نرم افزارهای خود را به معامله گران روزانه می دهند اما از آنها می خواهند که سرمایه خود را به خطر بیندازند.

عوامل مهم دیگری نیز وجود دارد که می توانند بر پتانسیل درآمد یک معامله گر روزانه تاثیرگذار باشند. از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد:

1-بازارهایی که در آن معامله می کنند.

بازارهای مختلف مزایای متنوعی را برای معامله گران به دنبال دارند. سهام عموما سرمایه برترین طبقه دارایی می باشند. افراد می توانند نسبت به سایر طبقات دارایی مانند معاملات فارکس یا آتی، با سرمایه کمتری معاملات خود را شروع کنند.

2- میزان سرمایه

اگر معامله گری با 3000 دلار شروع به معامله گری کند، نسبت به فردی که با 30,000 دلار شروع به معامله کرده، پتانسیل درآمد کمتری دارد.

3- زمان

تعداد کمی از معامله گران روزانه می توانند فورا طی چند روز یا چند هفته به موفقیت دست پیدا کنند. به طور کلی توسعه استراتژی ها، سیستم ها و رویکردهای تجاری سودآور در طول چندین سال تحقق می یابند.

حقوق تریدر روزانه

آشنایی با درآمد یک معامله گر روزانه

معامله گرانی که برای خود و یا یک شرکت تجاری کار می کنند، حقوق و دستمزد معمولی دریافت نمی کنند. بلکه درآمد آنها ناشی از سود خالص آنها می باشد. این سودها شامل باقی مانده کارمزد و کمیسیون معاملات، هزینه نرم افزار معاملاتی یا اتصال به صرافی ها و همچنین هر seat fee پرداخت شده به یک شرکت تجاری می باشد.

معامله گران روزانه معمولا درآمدهای پر نوسانی دارند. به همین دلیل تعداد زیادی از شرکت ها به جای دستمزد، به معامله گران، draw (قرعه کشی) می دهند. در واقع مقدار کمی پول برای رفع نیازهای روزمره معامله گران می باشد که به صورت ماهانه برداشت می شود. درآمدهای اضافی نیز تحت عنوان پاداش به آنها پرداخت می شود. بنابراین در صورتی که معامله گران روزانه، برای پوشش قرعه کشی، سود معاملاتی کافی نداشته باشند، به شرکت بدهکار می شوند.

طبق گزارش Glassdoor، میانگین درآمد معامله گران روزانه حدود 74,000 دلار در سال 2021 بوده است. البته درآمد برخی از معامله گران روزانه 6 رقمی و برخی دیگر حتی منفی می باشد.

نحوه آغاز معاملات روزانه

آغاز معاملات روزانه مشابه تلاش در سرمایه گذاری نمی باشد. هر سرمایه گذار احتمالی می تواند فقط با چند صد دلار ضمن خرید سهام یک شرکت، آن را به مدت چندین ماه و حتی چندین سال حفظ کند. با این حال سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) قوانینی را برای افرادی که معاملات چهار روزه یا بیشتر را در مدت پنج روز کاری در همان حساب انجام می دهد را تعیین می کنند. این قوانین معامله گرانی که مرتبا معامله می کنند را ملزم به نگه داشتن حداقل 25,000 دلار در حساب های خود می کند و در صورتی که موجودی حساب آنها پایین تر از این سطح باشد، نمی توانند معامله کنند. به این ترتیب معامله گران باید علاوه بر 25,000 دلار، سرمایه کافی داشته باشند تا بتوانند به سود برسند. همچنین از آنجایی که ترید روزانه به تمرکز بالایی نیاز دارد، حفظ آن در کنار یک شغل روزانه امری دشوار است.

این قوانین به معامله گران روزانه امکان معامله بیش از 25,000 دلار حاشیه تعمیر و نگهداری را می دهد. اکثر معامله گران روزانه باید آمادگی به خطر افتادن سرمایه خود را داشته باشند. علاوه بر این که معامله گران روزانه به حداقل سرمایه نیاز دارند، به یک پلتفرم معاملاتی یا کارگزار آنلاین و نرم افزار برای ثبت معاملات، ردیابی موقعیت ها وانجام تحقیقات دارند. کمیسیون کارگزاری و مالیات بر سود سرمایه کوتاه مدت نیز می تواند اضافه می شود. 

همچنین معامله گران روزانه باید همه هزینه های فعالیت های تجاری را بررسی کنند تا مشخص شود که آیا امکان سودآوری وجود دارد یا خیر.

یک معامله گر روزانه چند معامله در روز می تواند انجام دهد؟

یک معامله گر روزانه چند معامله در روز می تواند انجام دهد؟

بسیاری از معامله گران روزانه بسته به استراتژی به کار گرفته شده، به طور متوسط در روز ده ها تا صدها معامله انجام می دهند. برخی از معامله گران روز می توانند با سیستم های معاملات الگوریتمی و با فرکانس بالا (HFT)، ده ها هزار معامله فردی را به کمک کامپیوتر در یک روز انجام دهند. برای اینکه معامله گر روزانه کارگزار خود را به عنوان معامله گر الگو انتخاب کنند، تنظیم کننده ها بیان می کنند که فقط باید در طول پنج روز کاری، چهار روز معاملات انجام دهند.

میزان موفقیت معامله گران روزانه

نرخ موفقیت یا همان میزان کسب درآمد از معاملات روزانه بسیار پایین می باشد. با توجه به منبع، فقط حدود 5 الی 25 درصد معامله گران می توانند به صورت مستمر درآمد داشته باشند و این ثابت می کند که حدود 95 درصد از معاملات روزانه منجر به شکست می شوند. 

ریسک های مالی معاملات روزانه

از دست دادن سرمایه، بدیهی ترین خطر در ترید روزانه می باشد و از آن جایی که تعداد کمی از معامله گران روزانه می توانند در طول زمان به سود دست پیدا کنند، بنابراین بهتر است که معامله گران زمان و پول خود را در فعالیت های سازنده تری صرف کنند.

سخن پایانی

افرادی که به دنبال تریدر برای کسب درآمد هستند، باید بدانند که ترید روزانه یک سرگرمی یا فعالیت گاه به گاه نیست و اگر چه برای کسب درآمد از آن و یا پیش بینی متوسط نرخ بازدهی در هر دوره هیچ تضمینی وجود ندارد اما اگر از استراتژی های درستی استفاده کرده باشند می توانند علاوه بر به حداقل رساندن ضرر، میزان سود خود را افزایش دهند. 

نظم، صبر، سرمایه کافی، مدیریت ریسک و آموزش های لازم تمام آن چیزی است که افراد برای تبدیل شدن به یک معامله گر روزانه به آنها نیاز دارند.



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

شبکه استارک نت (StarkNet) یک فناوری ZK-Rollup غیرمتمرکز بدون مجوز و ایجاد شده توسط استارک ور (StarkWare) است. این شبکه به عنوان یک شبکه لایه دوم (L2) روی اتریوم عمل می‌کند و به هر dApp امکان می‌دهد تا به مقیاس نامحدودی برای محاسبات خود دست یابد، بدون اینکه قابلیت ترکیب‌بندی و امنیت اتریوم به خطر بیفتد. در این مقاله سعی داریم تا در مورد شبکه استارک نت، خصوصیات این شبکه، تیم توسعه دهنده و نقشه راه آن بپردازیم.

درباره شبکه  استارک نت

درباره شبکه استارک نت

شبکه استارک نت، از نوع فناوری ZK-Rollup لایه 2 غیرمتمرکز، بدون مجوز و مقاوم در برابر سانسور است که توسط StarkWare ایجاد شده و از محاسبات عمومی بر روی اتریوم پشتیبانی می کند. این شبکه بر اساس زبان برنامه نویسی تورینگ Cairo است.  up  علاوه‌ بر افزایش سرعت شبکه، می تواند ازدحام شبکه و هزینه گس اتریوم را کاهش دهد.

توسعه‌دهندگان، کاربران و گره‌ های شبکه استارک نت StarkNet می‌توانند هر کاری را که از یک Rollup لایه 2 بدون مجوز انتظار می‌رود انجام دهند: توسعه‌دهندگان ممکن است برنامه‌هایی را با پیاده‌سازی منطق تجاری خود بسازند و آنها را در StarkNet مستقر کنند یا ممکن است تراکنش هایی را به StarkNet بفرستند تا اجرا شوند، درست مثل امروز که با اتریوم در تعامل هستند. گره‌ ها و شرکت‌کنندگان StarkNet از نظر اقتصادی و رمزنگاری انگیزه خواهند داشت تا اطمینان حاصل شود که شبکه به طور مؤثر و منصفانه عمل می‌کند.

تمام تراکنش‌های شبکه استارک نت به‌ صورت دوره‌ای دسته‌بندی می‌شوند و اعتبار آن‌ها در STARK proof ثابت می‌شود تا در اتریوم تأیید شود. از آنجایی که تلاش محاسباتی مورد نیاز برای تأیید STARK proof در مقایسه با محاسبات ثابت‌ شده به‌طور تصاعدی کوچک است، استارک‌نت اتریوم را بر اساس مرتبه‌های بزرگی مقیاس‌بندی می‌کند. از آنجایی که همه انتقال‌های حالت StarkNet با STARK اثبات می‌شوند، فقط موارد معتبر در اتریوم پذیرفته می‌شوند. تمام داده های مورد نیاز برای بازسازی حالت کامل StarkNet در زنجیره منتشر می شود. هر کسی می‌تواند گره StarkNet خود را اجرا کند. این ویژگی ها استارک نت را مانند اتریوم ایمن و بدون مجوز می کند.

به بیان بسیار ساده استارک نت راهکار شبکه استارک ور در زمینه مقیاس‌پذیری مبتنی بر الگوریتم استارک است که مقیاس پذیری بالاتر، هزینه گس کمتر و امنیت بیشتری را فراهم می کند.  StarkNet برنامه‌ها را قادر می‌سازد بدون به خطر انداختن امنیت، مقیاس‌پذیری داشته باشند، کاربران هزینه‌های تراکنش معقولی را بپردازند و کل اکوسیستم رشد قابل‌توجهی داشته باشد و به وعده خود عمل کند.

تیم توسعه دهنده و سرمایه گذاران شبکه استارک نت

تیم توسعه دهنده استارک نت

الی بن ساسون (Eli Ben-Sasson)، اوری کولودنی (Uri Kolodny)، مایکل ریابزف (Michael Riabzev) و الساندرو کیزا (Alessandro Chiesa) این پروژه را راه اندازی کردند.

شرکت استارک ور که استارک نت را راه اندازی کرده است طی سه دوره (مبلغی در حدود 111 میلیون دلار) از طریق سرمایه گذاران خطرپذیر جذب سرمایه کرده است. این شبکه همچنین توانسته 12 میلیون دلار از شبکه اتریوم به خاطر کمک به مقیاس پذیری این شبکه دریافت کند. از سرمایه گذاران این شبکه نیز می توان به ویتالیک بوترین، Paradigm, Pantera, DCVC, Intel Capital و Polychain اشاره کرد.

کاربران در شبکه استارک نت

استارک ها به عنوان یک سیستم اثبات یا proof هستند که اثبات و تایید محاسبات در شبکه را امکان پذیر می کنند. استارک نت بدون مجوز بوده و یک شبکه لایه دوم مبتنی بر اتریوم است که در آن کاربران قادرند با کمک زبان تورینگ Cairo قراردادهای هوشمند را در بستر آن ایجاد کرده و برخلاف اتریوم، قراردادهای هوشمند ایجاد شده در شبکه استارک نت می توانند با سایر قرادادهای هوشمند شبکه تعامل داشته باشند. حتی این قراردادهای نوشته شده در شبکه استارک نت می توانند با قراردادهای اتریوم (البته نه به صورت همزمان) از طریق ارسال پیام ارتباط داشته باشند.

تراکنش ها در این شبکه دسته بندی شده و برای پردازش و اثبات ارسال می شوند. 

کاربران شبکه استارک نت شامل ترتیب دهندگان، اثبات کنندگان، توسعه دهندگان و کاربران معمولی می شود. ترتیب دهندگان در این شبکه، تراکنش ها را دسته بندی کرده و بلوک جدید را پیشنهاد می دهند. اثبات کنندگان شبکه استارک نت، بلوک های جدید را اثبات و تایید می کنند. توسعه دهندگان، قراردادهای هوشمند خود را در شبکه مستقر می کنند و در نهایت کاربران معمولی که در شبکه تراکنش انجام می دهند. از آنجا که شبکه استارک نت یک شبکه بدون مجوز است هرکسی می تواند یک ترتیب دهنده (Sequencers)، اثبات کننده (Provers)، توسعه دهنده (Developers) یا کاربر معمولی (Users) بوده و در شبکه سهمی داشته باشد.

خصوصیات شبکه استارک نت

مقیاس پذیری و یکپارچگی

StarkNet از مقیاس پشتیبانی می کند، در حالی که امنیت لایه 1 اتریوم (L1 Ethereum) را با تولید اثبات های STARK خارج از زنجیره و سپس تأیید آن اثبات ها در زنجیره، حفظ می کند.

همه منظوره

در StarkNet، توسعه دهندگان به راحتی می توانند هر منطق تجاری را با استفاده از قراردادهای StarkNet  مستقر کنند.

ترکیب پذیری

StarkNet ترکیب پذیری در سطح اتریوم را فراهم می کند، توسعه و نوآوری را تسهیل می کند.

نقشه راه استارک نت

نقشه راه starknet

مرحله اول: مجموعه‌های تک برنامه‌ای (Planets)

این مرحله توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های مقیاس پذیر خود را در StarkNet بسازند و مستقر کنند. در این مرحله، هر نمونه StarkNet قادر به اجرای یک برنامه واحد خواهد بود. نمونه های مختلف ممکن است برنامه های متفاوتی را اجرا کنند. چارچوب StarkNet شامل موارد زیر است:

  • مکانیسم های مورد نیاز برای ایجاد شواهد STARK برای منطق دلخواه Cairo و سپس ارسال و تأیید آنها در اتریوم.
  • تعامل با L1 Ethereum: واریز و برداشت توکن های L1، انتشار داده های زنجیره ای، مکانیسم های فرار از کاربران StarkNet در برابر اپراتورهای مخرب StarkNet و غیره.
  • مدیریت موجودی کاربر L2 و ذخیره سازی و حافظه برنامه.

توسعه‌دهندگان می‌توانند صرفاً بر روی ایجاد منطق تجاری برنامه‌های کاربردی خود تمرکز کنند و سپس به سمت تولید حرکت کرده و آن را در استارک‌نت در مقیاس اجرا کنند.

آنچه استارک ور را قادر می سازد یک ZK-Rollup مقیاس پذیر محاسباتی عمومی بسازد، ترکیبی از موارد زیر است:

  • Cairo که یک زبان برنامه نویسی همه منظوره کامل تورینگ است.
  • انباشت قوی STARK (اثبات کننده و تأیید کننده) که محاسبات عظیم را در یک اثبات واحد جمع می کند.

مرحله دوم: مجموعه چند برنامه (Constellations)

مرحله بعدی از چندین برنامه در حال اجرا در یک نمونه StarkNet و دسترسی به یک وضعیت L2 جهانی پشتیبانی می کند. این کار قابلیت همکاری بین برنامه های مختلف و همچنین کاهش هزینه گس را به دلیل صرفه جویی در مقیاس بهبود می بخشد. Cairo، انباشت قدرتمند STARK و GPS، مزیت رقابتی StarkNet را در پشتیبانی از یک جمع‌بندی چند برنامه تقویت می‌کنند.

در این مرحله، StarkNet یک چارچوب کاملاً کاربردی برای اجرای چندین برنامه با هر منطق تجاری دلخواه روی اتریوم خواهد بود که هر نمونه توسط یک اپراتور واحد اجرا می‌شود.

اکنون ممکن است یک اپراتور یک گره StarkNet را بچرخاند و توسعه دهندگان برنامه ممکن است قراردادهای خود را بر روی آن مستقر کنند. از دیدگاه کاربران، StarkNet اکنون شبیه اتریوم است، با مقیاس بالاتر.

مرحله سوم: جمع آوری غیرمتمرکز (Universe)

آخرین مرحله در تکامل StarkNet تمرکززدایی از عملکرد آن است. تمرکززدایی در StarkNet چگونه خواهد بود؟

عدم تمرکز شبکه دو جنبه دارد:

  1. لایه بدون مجوز Sequencers و Provers تضمین می کند که شبکه در برابر سانسور مقاوم خواهد بود.
  2. استفاده از STARK-proofs تضمین می‌کند که همه می‌توانند زنجیره کامل StarkNet را با نیازهای سخت‌افزاری کم، بدون توجه به توان عملیاتی شبکه و بدون اعتماد به هیچ نهاد خارجی تأیید کنند.

سرویس های شبکه استارک نت

سرویس های شبکه استارک نت

  • Cairo: زبان برنامه نویسی شبکه استارک نت و پلتفرم این شبکه است که به منظورتولید اثبات STARK  برای محاسبات عمومی در اتریوم به کار گرفته می شود و تمامی پروتکل‌ها و همچنین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در شبکه استارک نت از کایرو استفاده می‌کنند.
  • SHARP: سرویس بعدی شبکه استارک نت شارپ است. شارپ امکان تجمیع همه برنامه های مبتنی بر زبان کایرو را فراهم کرده  تا فرایند اثبات انجام شود. سپس این این اثبات روی شبکه اتریوم قرار می گیرد تا توسط یک تاییدکننده تایید شود و هزینه‌های گس تراکنش را کاهش دهد.
  • VeeDo: ویدو درواقع سرویس VDF یا تابع تاخیر قابل تایید مبتنی بر STARK است. اولین برنامه ای که در ویدو اجرا شد اثبات یک مفهوم برای یک زنجیره بیکن تصادفی بود.


:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 تير 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

اندیکاتور VWAP معیاری است که معمولاً در تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار می گیرد. این معیار (قیمت میانگین وزنی حجمی،VWAP) نسبتی است از قیمت تجمعی سهام به حجم تجمعی معامله شده در یک دوره زمانی معین. به عبارت دیگر این معیار از نسبت میانگین قیمت سهم برای یک سهم در مقایسه با حجم کل سهام معامله شده در یک بازه زمانی خاص به دست می آید. این معیار به سرمایه گذاران و تحلیلگران کمک می کند تا قیمت فعلی یک سهام را ارزیابی کنند و تعیین کنند که آیا قیمت بیش از حد یا کمتر از میانگین قیمت معاملات در روز است. اغلب این اطلاعات برای تسهیل ورود یا خروج از یک موقعیت استفاده می شود.

اندیکاتور VWAP به عنوان یک معیار برای تعیین کیفیت اجراها در سفارشات بزرگ استفاده می شود. به عنوان مثال، اگر یک مدیر پورتفولیو بخواهد هزاران سهم را خریداری کند اما همچنین بخواهد موقعیتی را کمتر از میانگین قیمت روز خریداری کند، VWAP معمولاً قیمتی است که باید شکست بخورد.

درک اندیکاتور VWAP

آشنایی با اندیکاتور VWAP

اندیکاتور VWAP یک معیار قیمت روزانه است که می تواند برای کمک به سرمایه گذاران در تصمیم گیری در مورد اتخاذ رویکرد فعال یا غیرفعال برای ورودی به یک پوزیشن استفاده شود. همچنین می تواند برای تصمیم گیری در مورد ورود یا خروج از یک امنیت خاص مفید باشد. بسیاری از معامله گران از VWAP برای کمک به خرید با قیمت های نسبتا ارزان و یا فروش با قیمت های نسبتاً بالاتر استفاده می کنند.

اندیکاتور VWAP به عنوان یک خط میانگین متحرک در نمودار نمایش داده می شود. خط یک میانگین متحرک است که ارزش قیمت معامله شده بر کل حجم را معمولاً در نمودار روزانه دنبال می کند.

به بیان خیلی ساده اندیکاتور با استفاده از ترکیب تاثیرگذاری حجم معاملات با قیمت، ابزاری کاربردی را در اختیار تحلیلگران فنی یا تکنیکال قرار می ‌دهد. با استفاده از این اندیکاتور میانگین موزون حجمی قیمت یک نماد برای یک بازه زمانی مشخص می شود.

از آنجا که VWAP میانگین واقعی قیمت سهام را با فاکتورگیری حجم معاملات در یک نقطه قیمتی خاص و نه بر اساس قیمت پایانی مشخص می‌کند، به همین دلیل ابزاری عالی برای درک روند فعلی و آینده یک اوراق بهادار و وزنی است که اکثر معامله گران در آن قیمت گذاری می شوند.

یافتن میانگین قیمت اوراق بهادار صرفاً بر اساس ارزش پایانی، اغلب تصویری نادرست از سلامت سهام ارائه می دهد. این مورد چارچوب‌های زمانی و نوسانات قیمت و حجم را در نظر نمی‌گیرد.

محاسبه اندیکاتور VWAP

محاسبه اندیکاتور VWAP

VWAP با استفاده از قیمت افتتاحیه برای هر روز و تنظیم در زمان واقعی تا پایان جلسه محاسبه می شود. بنابراین، محاسبه فقط از داده های روزانه استفاده می کند. فرمول محاسبه VWAP به شرح زیر است:

VWAP = (قیمت معمولی تجمعی x حجم) / حجم تجمعی

VWAP = (Cumulative typical price x volume)/cumulative volume

یا:

محاسبه اندیکاتور VWAP

محاسبه با قیمت معمولی (TP)، قیمت اولین خط یا کندل تکمیل شده در نمودار شروع می شود و به این معنی است که بستگی به بازه زمانی نمودار مشاهده شده دارد. به عنوان مثال، در نمودار پنج دقیقه ای، این قیمت معمولی اولین میله یا کندل (شمع) پنج دقیقه ای است. این سطح قیمت، میانگین قیمت بالا، قیمت پایین و قیمت بسته شدن کندل است. مثال زیر را با استفاده از این ورودی های از پیش انتخاب شده در نظر بگیرید: 

[(H+L+C)/3]، اگر H = 44.54، L = 43.96 و C = 44.28

TP = (44.54+43.96+44.28) / 3 = 44.26

مرحله بعدی در محاسبه VWAP، ضرب TP در حجم (V) در دوره اندازه گیری برای یافتن حجم کل قیمت (TPV) است. اگر V = 35000 باشد، TPV به صورت زیر محاسبه می شود:

TPV = 44.26 * 35000 = 1549000

VWAP برای اولین کندل به قیمت معمولی تبدیل می شود. زیرا مولفه حجم در اولین تکرار محاسبه لغو می شود. با این حال، همه چیز برای کندل بعدی تغییر می کند. سپس فرمول قیمت و حجم تجمعی را در روش زیر برای کندل دوم و به طور مشابه برای هر کندل بعدی پس از آن محاسبه می کند:

[TPV(شمع 1) + TPV (شمع 2]) / [V (شمع 1) + V (شمع 2)]

اگر فرض کنیم کندل دوم با قیمت معمولی 43.96 و حجم 32000 بسته شود، قیمت و محصول حجمی کندل دوم 1406720 خواهد بود. این مقدار برای کندل اول به TPV اضافه می شود. VWAP کل در حال اجرا، حجم و اطلاعات قیمت را در طول روز نگه می دارد تا VWAP فعلی را در زمان واقعی ارائه دهد.

بنابراین، برای ادامه مثال، VWAP را می توان با تقسیم مجموع TPV بر مقدار حجم تجمعی 67000 (35000 از کندل 1 و 32000 از کندل 2) محاسبه کرد. بنابراین، VWAP بعد از کندل دوم به صورت زیر بدست می آید:

VWAP = 1549000 + 1406720 / 67000 = 44.11

این شاخص برای هر دوره زمانی محاسبه می شود تا VWAP را برای هر نقطه داده در نمودار سهام روزانه نشان دهد. این کار به طور خودکار توسط الگوریتم های پلتفرم نمودار انجام می شود. بنابراین، معامله گر فقط باید یک بازه زمانی درون روز را مشخص کند تا نتایج محاسبه VWAP را ببیند.

اندیکاتور VWAP به شما چه می گوید؟

کاربرد اندیکاتور VWAP

خریداران نهادی و سازمانی بزرگ و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک از نسبت VWAP برای کمک به ورود یا خروج از سهام با کمترین تأثیر ممکن در بازار استفاده می‌کنند. بنابراین، در صورت امکان، موسسات سعی می کنند زیر VWAP خرید کنند یا بالاتر از آن بفروشند. به این ترتیب اقدامات آنها به جای دور کردن قیمت، قیمت را به سمت میانگین می برد.

معامله گران ممکن است از VWAP به عنوان یک ابزار تأیید روند استفاده کنند و قوانین معاملاتی را پیرامون آن ایجاد کنند. به عنوان مثال، زمانی که قیمت بالاتر از VWAP است، ممکن است ترجیح دهند موقعیت های خرید (لانگ) را شروع کنند. هنگامی که قیمت کمتر از VWAP است، ممکن است ترجیح دهند که پوزیشن های شورت (فروش) را شروع کنند.

استفاده از اندیکاتور VWAP

به دلایلی که قبلا ذکر شد، اکثر معامله‌گران حرفه‌ای موافق هستند که VWAP هنگام معامله در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت تأثیرگذار و مفید است. استراتژی‌های معاملات روزانه با استفاده از VWAP ممکن است به سادگیِ خرید اولین قیمت پایانی بالاتر از VWAP به عنوان ورودی و فروش در یک نقطه از پیش تعیین شده بالاتر از آن باشد. اما اغلب، استراتژی‌ های معاملاتی کمی پیچیده‌تر از آن هستند. دلیل این امر این باور رایج در میان معامله‌گران حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای است که تاجران سازمانی از VWAP به عنوان یک معیار استفاده می‌کنند. معامله گران اغلب معتقدند که شناخت این پویایی باید در استراتژی معاملاتی لحاظ شود.

در نتیجه، یک معامله گر ممکن است از اندیکاتور VWAP به عنوان فیلتری برای فعالیت خود استفاده کند که ممکن است تنها زمانی که قیمت کمتر از VWAP باشد و یا زمانی که قیمت بالاتر از VWAP باشد درگیر آن باشند. این فیلتر مبتنی بر این دیدگاه است که خریدارانی که معیار را شکست می‌دهند، بیشتر از زمانی که قیمت بالاتر از VWAP است، پشتیبانی ایجاد می‌کنند. این فیلتر برای روزهایی است که قیمت به صورت نسبتاً جانبی به خوبی کار می کند.

استفاده از اندیکاتور vwap

در مقابل، سایر معاملات ممکن است تاکتیک مخالف را ترجیح دهند. بنابراین، آنها فرض می‌کنند که ورود برای خرید یک سهام فقط زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت بالاتر از VWAP باشد و ورودی‌های کوتاه‌ فروش فقط زمانی باید انجام شوند که قیمت کمتر از آن باشد. این فیلتر مبتنی بر این دیدگاه است که ناظران معیار نمی توانند قیمت مورد نظر خود را به دست آورند و مجبور خواهند شد سهام را بیشتر به سمت روند آن روز پیش ببرند. این فیلتر برای روزهایی که روند مشخصی برای آن روز داشتند، چه صعودی یا نزولی، به خوبی کار می کند.

به نظر نمی‌رسد که هیچ یک از تاکتیک‌هایی که در تعداد زیادی از معاملات اجرا می‌شوند، مزیت آماری را حفظ کنند. بنابراین معامله گران اغلب رویکردهای VWAP خود را با نشانه ها و تاکتیک های دیگر ترکیب می کنند. این کار به آنها کمک می کند تا بسته به اینکه چگونه عملکرد قیمت روز را درک می کنند، با فیلتر سودآورتری کار کنند.

به عنوان مثال، یک معامله گر همچنین می تواند از VWAP در ارتباط با باندهای بولینگر (ابزاری در تحلیل تکنیکال) استفاده کند. اینها مجموعه‌ای از خطوط روند هستند که به وسیله دو انحراف استاندارد (مثبت و منفی)، به دور از میانگین متحرک ساده (SMA) قیمت یک اوراق بهادار که می‌تواند بر اساس ترجیحات کاربر تنظیم شود، ترسیم شده است. (معامله بر اساس سیگنال باند بولینگر یا بالعکس).

شاید جالب ترین استفاده از تجارت VWAP مربوط به برنامه نویسانی باشد که انحراف استاندارد محدوده قیمت را به VWAP ایجاد کرده اند. این کار باعث ایجاد مناطق قیمت در بالا و پایین VWAP می شود که به طور شگفت انگیزی اقدامات پشتیبانی و مقاومت در زمان واقعی را قوی می کند.

نمودار و مثالی از اندیکاتور VWAP

(نمونه زیر را ببینید).

محاسبه و مثالی از اندیکاتور VWAP

مثال فرضی زیر را از یک نسخه کمی پیچیده تر از VWAP در نظر بگیرید. این نمودار یک بازه زمانی 5 دقیقه‌ای را در مدت زمان کمی بیش از دو روز نشان می‌دهد. خط VWAP نشان داده شده در اینجا (خط آبی) یک فیلتر استراتژی عالی در روز را ایجاد می کند. همه روزها به این شکل معامله نمی شوند، اما این دو روز نشان دهنده یک عمل قیمت نسبتاً جانبی بود و در چنین شرایطی، معامله گران روزانه دوست دارند یک برنامه برای بازی داشته باشند. یک استراتژی برای انجام معاملات بر اساس بازگشت به میانگین قیمت در روز در اینجا به خوبی کار خواهد کرد. در این میان، نشانگر VWAP بسیار مفید می شود.

هنگامی که مناطق اضافی به نمودار اضافه می شود که نشان دهنده فاصله های آماری قابل توجهی از خط VWAP است، آنها می توانند دستورالعمل های عالی برای شروع موقعیت های خرید (در مناطق پشتیبانی) یا موقعیت های فروش اولیه (در مناطق مقاومت) ارائه دهند. یک رویکرد برای معامله ممکن است شروع یک ورود طولانی مدتی باشد که قیمت در یک منطقه پشتیبانی بسته می‌شود، (با دستور توقف ضرر، stop loss، در خارج از دورترین خط منطقه و هدف سود در خط VWAP.) شروع مشابه برای فروش کوتاه در مقاومت نیز می تواند به کار گرفته شود.

توجه داشته باشید که مناطق حمایت و مقاومت روزهای گذشته نیز می توانند بازارهای قابل توجهی برای روزهای آینده که قیمت در حال حرکت است، باشد.

چرا قیمت میانگین وزنی حجمی (VWAP) مهم است؟

چرا قیمت میانگین وزنی حجمی (VWAP) مهم است؟

VWAP توسط معامله‌گرانی استفاده می‌شود که می‌خواهند نشانه‌ای از قیمت اوراق بهادار را در طول زمان مشاهده کنند. همچنین توسط معامله گران بزرگتر که باید اطمینان حاصل کنند که معاملات آنها قیمت اوراق بهاداری را که می خواهند بخرند یا بفروشند تغییر نمی دهد، استفاده می شود.

برای مثال، یک صندوق تامین سرمایه ممکن است از ارسال سفارش خرید برای قیمتی بالاتر از VWAP اوراق بهادار خودداری کند تا از افزایش مصنوعی قیمت آن اوراق جلوگیری کند. به همین ترتیب، ممکن است از ارسال سفارشات بسیار پایین تر از VWAP خودداری کند، به طوری که قیمت با فروش آن پایین نیاید.

از آنجایی که این اندیکاتور قیمت و حجم را در ارزش خود ترکیب می کند، اکثر تحلیلگران، اندیکاتور VWAP را نمایانگر چیزی بیشتر از میانگین قیمت واقعی سهام می دانند. محاسبه VWAP مستقل از قیمت بسته شدن سهام است و مستقیماً بر قیمت بسته شدن سهام تأثیر نمی گذارد.

از آنجایی که محاسبه VWAP بر اساس داده‌های تاریخی است، همچنان به عنوان یک شاخص عقب مانده در نظر گرفته می‌شود، اما این امر معامله‌گران را از استفاده از این معیار برای ایجاد سطوح حمایت و مقاومت مناسب برای معاملات روزانه باز نمی‌دارد. علاوه بر این، از آنجایی که معامله‌گران نهادی و سازمانی از VWAP به عنوان معیاری برای فعالیت‌های اجرایی استفاده می‌کنند، سطح قیمت VWAP بسیار تأثیرگذار در اقدام قیمت روزانه در نظر گرفته می‌شود.

تفاوت بین قیمت میانگین وزنی حجمی (VWAP) و میانگین متحرک ساده

مانند VWAP، میانگین متحرک ساده به معامله گران دیدگاه کمتری نسبت به روند اخیر قیمت اوراق بهادار می دهد. با این حال، برخلاف VWAP، میانگین متحرک ساده، سطح حجم معاملات آن امنیت را در نظر نمی گیرد. این به این دلیل است که VWAP تغییر قیمت هر روز را با مقدار حجمی که در آن روز اتفاق می‌افتد وزن می‌کند، در حالی که میانگین متحرک ساده به طور ضمنی فرض می‌کند که تمام روزهای معاملاتی دارای سطح یکسانی از حجم هستند.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

بازارهای مالی در دنیا طرفداران زیادی دارد اما نکته حائز اهمیت این است که در صورتی که شما بدون داشتن هیچ گونه آموزشی وارد این دنیا از بازارهای سرمایه شوید، قابلیت این را خواهید داشت که تمامی سرمایه خود را از دست بدهید، یکی از مهم ترین الگوها در شناخت روند بازار و پیش بینی قیمت برای آینده الگوی دوقله سقف و کف است. در تحلیل تکنیکال، حمایت ها و مقاومت ها از اهمیت بالایی برخوردارند؛ اما الگوهایی وجود دارند که تغییر در روند کنونی را نشان می‌ دهند و با نام الگوی بازگشتی (Reversal Pattern) شناخته می‌ شوند. این الگوها از جمله ابزارهای کارآمد در تحلیل تکنیکال می‌ باشند که بسیار حائز اهمیت هستند. زمانی‌ که یک الگوی بازگشتی تشکیل می‌شود، روند قبلی متوقف شده و سپس به مسیر جدیدی که از سمت مخالف قدرت گرفته وارد می‌شود. در واقع، شکل‌گیری یک الگوی بازگشتی حاکی از آن است که از قدرت خریداران یا فروشندگان در بازار کاسته شده است.

الگو دو قله

الگو دو قلهاین الگو زمانی تشکیل می شود که قیمت روندی صعودی را در پیش گرفته باشد، فلسفه الگوی دو قله به این معناست که خریداران یک بار قیمت را بالا برده اند اما فروشندگان با حجم بسیار بالایی قیمت را به پایین کشاندند، قیمت از یک محدوده مجدد به همان محدوده قبلی حمله می کند اما این بار هم فروشندگان در همان محدوده قیمت را ریجکت می کنند و قیمت از آن جا به همان محدوده بازگشت اولیه می رسد، در چنین شرایطی شکل تشکیل شده قیمت شباهت زیادی به دو قله می شود، با توجه به اینکه معامله گران بازارهای مالی این الگو را به خوبی می شناسند در برگشت دوم به ناحیه قله، سیو سود می کنند و یا معاملات خود را می فروشند، چرا که این الگو نشان از ناتوانی خریداران برای بالا بردن قیمت است.

اعتبار الگو دو قله

اعتبار الگو دو قله

  • ارتفاع عمودی قله‌ ها تفاوتی ندارد و یا بسیار ناچیز است.
  • معمولا در اولین قله (ناحیه A) حجم معاملات زیاد است؛ زیرا اکثر بازیگران (در یک بازار دوطرفه) در این ناحیه موقعیت فروش را برای خود انتخاب می‌ کنند. 
  • اگر قیمت در زیر خط گردن (خطی که به موازات ناحیه B کشیده شده) با حجم معاملات سنگینی تثبیت شود و یا به عبارت دیگر، خط گردن شکسته شود، نشان‌ دهنده کامل شدن الگوی سقف دوقلو است، در غیر این‌ صورت نمی‌ توان درباره کامل شدن این الگو اظهار نظر کرد.

هدف قیمتی الگوی دو قله به اندازه ارتفاع کف قله تا نوک قله است، در صورتی که قیمت حمایت کف را بشکند می توان روی پولبک آن اطمینان بیشتری داشت که این دو قله باعث ریزش خواهد شد، در صورتی که به پایین آن حمایت نیامد نباید برای فروش اقدامی کنید چرا که می تواند قیمت تا محدوده نوک قله بالا برود؛ زمانی تحلیل شما اشتباه است که قیمت از نوک قله بالا برود، چرا که قیمت می تواند تا 3 بار این حرکت را انجام دهد و به اصطلاح 3 قله بزند.

نکات مهم در مورد دو قله

  1. دقت داشته باشید این الگو، یک الگو بازگشتی بوده و باید در یک روند صعودی تشکیل شود چرا که ناتوانی خریداران در بالا بردن قیمت را دارد، لذا در صورتی که در یک روند نزولی دو قله مشاهده کردید، اشتباه تشخیص داده اید، چرا که خاصیت الگو سقف دو قلو یا 2 قله این است که روند صعودی را برگرداند و به روند نزولی تبدیل کند.
  2. ارتفاع دو قله نباید زیاد باشد طوری که بتوان تشخیص داد که این قله ها در مجاورت هم هستند.
  3. تا شکست ناحیه حمایتی به بازار برای فروش اقدام نکنید.

الگو کف دو قلو

الگو کف دو قلوالگوی دو کف دقیقا مشابه الگوی دو قله است اما با این تفاوت که به جای اوج قیمت، کف قیمتی وجود دارد. هنگامی‌ که قیمت به کم‌ ترین مقدار خود برسد و سپس حمایت شود و به یک نقطه بالاتر برسد، آماده است تا دوباره کاهش یابد و به کف برسد. بعد از ریزش به کف، قیمت حمایت می‌ شود و به نقطه بالای قبلی می‌ رسد و به این نحو یک الگوی دو دره تشکیل می‌ شود. الگوی دو دره با نام دیگری هم شناخته می‌ شود که بهتر است آن را بدانید؛ الگوی کف دو قلو نام دیگر الگوی دو دره است. در تصویر بالا نمونه‌ ای از الگوی کف دوقلو را مشاهده می‌ کنید.

اعتبار الگو کف 2 قلو

ارتفاع عمودی قله‌ ها تفاوتی ندارد و یا بسیار ناچیز است.

حجم فروش در دره اول زیاد بوده و و در دره دوم کم می شود، کم بودن فشار فروش می تواند آلارمی برای بالا رفتن قیمت باشد، ترکیب الگوهای قیمتی با اندیکاتورها می توان به شما اطمینان بیشتری نسبت به تحلیل های شما بدهد لذا می توانید برای تائیدیه بیشتر و کم کردن ریسک معاملاتی خود از اندیکاتورها نیز استفاده کنید، لازم به ذکر است که حتما مدیریت سرمایه را در معاملات خود رعایت کنید و به درک درستی از روانشناسی بازار رسیده باشید.

اگر قیمت بالای خط مقاومتی که قیمت در آنجا بوده است تثبیت بدهد به اعتبار این الگو می افزاید و می تواند با توجه به هدف قیمتی الگو قیمت را به بالا پرتاب کند.

نکات مهم در مورد کف دو قلو

  1. دقت داشته باشید این الگو، یک الگو بازگشتی بوده و باید در یک روند نزولی تشکیل شود چرا که ناتوانی فروشندگان در پایین بردن قیمت را دارد، لذا در صورتی که در یک روند صعودی کف دو قلو مشاهده کردید، اشتباه تشخیص داده اید، چرا که خاصیت الگو کف دو قلو این است که روند نزولی را برگرداند و به روند صعودی تبدیل کند.
  2. ارتفاع کف دو قلو نباید زیاد باشد طوری که بتوان تشخیص داد که این دره ها در مجاورت هم هستند.
  3. تا شکست ناحیه مقاومتی به بازار برای خرید اقدام نکنید.

لازم به ذکر است که همان طور که در مورد سقف دو قلو امکان ایجاد سه قله نیز وجود دارد این مورد نیز در کف 3 قلو صدق می کند، لذا قیمت می تواند سه بار برخورد کند به کف و سپس بالا برود، دقت کنید که 3 قله یا 3 دره اعتبار بیشتری نسبت به 2 قله یا 2 دره دارد، اما الگویی به اسم 4 قله یا 4 دره نداریم و زمانی که چنین حالتی را دیدید، باید این آلارم برای شما فعال شود که هم اکنون در فاز تریدینگ رنج هستید.

زمانی این الگو شکست می خورد که قیمت کف دو دره را بشکند و باز هم به پایین بیاید.

تشخیص راحت الگوها با نمودارهای قیمتی

تشخیص راحت الگو ها با نمودارهای قیمتی

همان طور که می دانید در بازارهای مالی قیمت را می توانید در انواع نمودارهای قیمتی ببینید، راحت ترین نوع تشخیص 2 قله استفاده از نمودارهای خطی است، چرا که این نمودار با حذف نویزهای معاملات تریدرهای خطوطی یکدست و کلی را به شما نشان خواهد داد و می توانید با استفاده از این نمودار 2 قله بودن سقف یا کف را تشخیص دهید، می توانید علاوه بر استفاده از هدف قیمتی الگو، استفاده از ابزارهای تحلیلی همچون فیبوناچی نیز بسیار مناسب است، استفاده از این ابزار برای پیدا کردن اهداف آینده قیمتی را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید!


فیبوناچی در دو قله

نتیجه گیری:
الگوهای بازگشتی برای معامله گران بسیار حائز اهمیت بوده چرا که تفکرات بیشتر معامله گران بر این است اگر الگو بازگشتی در یک روند صعودی یا نزولی دیده شود احتمال برگشت قیمت بسیار بالاست، لذا بیشتر تریدرها با دیدن الگو سقف 2 قلو یا 3 قلو (دو قله و سه قله) در یک روند صعودی، به فکر سیو سود یا فروش دارایی های خود می افتند و برعکس در صورتی که قیمت در یک روند نزولی الگوی بازگشتی کف دو قلو و 3 قلو (2 دره یا 3 دره) اتفاق بیوفتد خریداران بازار سهام و یا ارزهای دیجیتال (کریپتوکارنسی - cryptocurrency) در آن محدوده خریدار هستند.



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

با توجه به شرایط نزولی بودن بازار ارزهای دیجیتال و ضررهای عظیم ناشی از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو برای اولین بار، اکثر ارزهای دیجیتال حداقل 20 درصد در هفته گذشته سقوط کرده اند. توکن لونا، آینده شبکه قراردادهای هوشمند Terra، در هفته گذشته متحمل یک شکست بد و یک افت 100 درصدی عجیب شد که بی شباهت به سقوط آزاد نبود. علاوه بر این، استیبل کوین ترا با نماد UST دچار دپیگ شد و بیش از 90 درصد سقوط کرد و به 0.19 دلار رسید. Luna سرمایه گذارانش را وحشت زده کرد و آن را در معرض خطر تقریباً صفر قرار داد. تنها پس از یک سری اقدامات حمایتی از سوی Luna Guard و جامعه Terra بود که قیمت UST اندکی بهبود یافت. اما همچنان با توجه به روند اخیر ارز دیجیتال لونا، چنین به نظر می رسد که اوضاع برای اکوسیستم Terra چندان مناسب نیست، زیرا قیمت LUNA همچنان در حال اصلاح است. اینکه علت ریزش لونا چه بود و چه عاملی باعث اصلاح جدی این ارز دیجیتال شد را می خواهیم در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم.

علت ریزش لونا چیست؟

علت ریزش لونا چیست؟

با توجه به ریزش های احتمالی ارز دیجیتال لونا، شرکت توسعه دهنده بلاک چین این ارز دیجیتال که همان شبکه ترا بوده که میزبان دو رمزارز ترا(UST) و لونا(LUNA) است. شبکه ترا توسعه دهندگان را برای ایجاد بلاک چین های سفارشی و اپلیکیشن های غیرمتمرکز، توکن های غیر قابل تعویض(NFT)، نسل سوم اینترنت و الگوریتم های اثبات سهام توانمند می سازد. این شبکه به بلاک چین های دیگر از جمله اتریوم، زنجیره هوشمند بایننس و هارمونی متصل است که تاثیر بسیاری بر دیفای دارد.

توکن های بومی شبکه ترا دارای عملکردهای مختلفی است، زیرا ارز ترا به نوعی استیبل کوین با ارزش ثابت 1 دلاری است که برای استیکینگ یا حفظ سود معاملاتی در شرایط پر تلاطم بازار مورد استفاده قرار می گیرد. البته این نکته را باید در نظر داشته باشید که ارز دیجیتال لونا، همانند دیگر ارزهای دیجیتالی دیگر، نوعی دارایی معاملاتی محسوب می شود که ارزش بازار آن براساس نوسانات بازار متغیر خواهد بود. استیبل کوین ترا توسط پشتوانه الگوریتمی به رمزارز لونا وابسته است. در حالت کلی استیبل کوین با نسبت یک به یک با سایر دارایی های فیزیکی مانند طلا یا ارزهای فیات مانند دلار حمایت و پشتیبانی می شود تا قیمتی ثابت در نوسانات بازار را در اختیار داشته باشد.

پشتوانه الگوریتمی از قرارداد هوشمند برای تنظیم خودکار قیمت دارایی های متصل به یکدیگر استفاده می کند. قراردادهای هوشمند در شبکه ترا اقدام به سوزاندن توکن لونا کرده تا توکن های جدیدی را ضرب کند و با حفظ قیمت ترا از تورم لونا جلوگیری کند. براساس این نظریه، همواره یک ترا به وسیله سوزاندن یک لونا بدست می آید.

علت ریزش لونا چه بود و برای شبکه ترا چه اتفاقی افتاد؟

برای شبکه ترا چه اتفاقی افتاد؟

با شروع ماه می ارز دیجیتال لونا، به تدریج پشتوانه دلاری خود را از دست داد و شبکه ترا نابسامان شد. ریزش لونا و شیب نزولی روند قیمتی آن موجب شد تا مقادیر بسیار زیادی لونا برای حفظ قیمت ترا ضرب شده و حجم در گردش این ارز دیجیتال در بازار بسیار زیاد شود. تمامی این شرایط منجر به افت شدید قیمت و در نهایت ریزش شبکه لونا شد. شرایط به حدی سخت و مشکل بود که منجر به افت شدید بازار ارز دیجیتال شده و تمامی این شرایط، علت ریزش لونا در این شرایط بازار شد.

شرایط ارز دیجیتال لونا به گونه ای بود که در بین ده رمزارز برتر به پایین ترین رتبه سقوط پیدا کرد. از دیگر پیامدهایی که این رویداد به همراه داشت، کاهش شدید سپرده گذاری در پلتفرم دیفای انکر بود. انکر از جمله کلیدی ترین پلتفرم استیکینگ برای ترا بوده که 20 درصد سود سالیانه به توکن های موجود اهدا می کند. 

البته برخی از متخصصان همواره پیش بینی می کردند که پرداخت سود سالیانه در نهایت مشکلاتی به همراه خواهد داشت، چرا که تمامی این مبالغ همانند چاپ اسکناس های بی پشتوانه خواهد بود. پروتکل انکر در نظر دارد تا این نرخ را به 4 درصد کاهش دهد اما این تصمیم گیری تاثیر چندانی بر روی ریزش لونا نخواهد داشت. کاربران بعد از اینکه ریزش لونا را مشاهده کردند، در تلاش بودند که دارایی های ترا را از حساب انکر خود خارج کرده و سپس در بازارهای ثانویه بفروشند. ریزش لونا در حدی بود که حتی ذخیره بیت کوین 3 میلیارد دلاری نتوانست از ریزش لونا جلوگیری کند. علاوه بر این شرکت مجبور شد بیت کوین های خود را فروخته و از این طریق سرمایه ی اولیه خود را از دست بدهد. 

ریزش لونا همچنان ادامه داشت تا جایی که ارزش لونا از بین رفت و برای صدور و ایجاد هر دلار نیاز به مینت های بسیار زیادی از لونا بود. این دو رمزارز با فروپاشی کامل به نقطه ای رسیدند که دیگر راهی برای برگشت به شرایط اولیه وجود نداشت. 

ترا نوعی استیبل کوین الگوریتمی است و بدان مفهوم است که پایداری آن ریشه در نوسانات بازار دارد، در چنین شرایطی در صورتی که یکی از ارزهای دیجیتال حمایت خود را از دست بدهد، رمزارز دیگر نیز ریزش خواهد داشت. در حال حاضر با شرایط سقوط قیمت ترا از پشتوانه یک دلاری خود، ترا در تلاش است تا عرضه توکن های لونا را افزایش داده تا بتواند با سوزاندن حجم بالایی این وضعیت را جبران کند. در صورتی که با این رویه، تنها فشار بیشتری بر روند رکودی بازار این دو رمزارز خواهد داشت.

اهمیت ریزش لونا در صنعت رمز ارز

بررسی علت ریزش لونا

بعد از اینکه علت ریزش لونا را متوجه شدید، باید گفت که این ریزش در مورد صنعت ارز دیجیتال دارای اهمیت بالایی است، چرا که منجر به حذف بیش از 15 میلیارد دلار از کل بازار رمزارز شد. این آسیب تنها محدود به شبکه لونا و ترا نخواهد بود، چرا که بسیاری از افراد این دو توکن را در پرتفوی خود داشتند و برای جبران ضررهای حاصله مجبور به فروش این دارایی های خود شدند و کل بازار کریپتو را درگیر شرایط رکود کردند. اهمیت دیگر ریزش لونا این بود که باعث ایجاد سوء ظن هایی در مورد استیبل کوین ها شد. چرا که ترا برخلاف دیگر استیبل کوین ها، یک استیبل کوین الگوریتمی بود، اما با پایداری تتر (USDT) و USDC نیز همواره با تردید و گمانه زنی هایی همراه بوده است. البته به غیر از این مساله سقوط ترا توجه بسیاری از سیاست مداران قدرتمند را به سمت خود جلب کرد. 



:: برچسب‌ها: ریزش لونا ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 خرداد 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

چگونه متوجه می شوید که تراکنش ارز دیجیتال شما در شبکه بلاک چین انجام شده است یا خیر؟ در دنیای ارزهای دیجیتال، این امر از طریق ثبت تراکنش ها در بلاک چین امکان پذیر است. شناسه تراکنش ارزهای دیجیتال که با نام TXID شناخته می شود، بسیار مهم است. بنابراین این مطلب را که در مورد اینکه TXID چیست و نحوه پیگیری تراکنش با آن چگونه است را تا انتها دنبال کنید.

شناسه تراکنش (TXID) چیست؟

شناسه تراکنش (TXID) چیست؟

شناسه تراکنش (TXID) یا هش تراکنش یک رشته منحصر به فرد از کاراکترها است که به هر تراکنش تأیید شده و به زنجیره بلوکی اضافه می شود. به عبارت دیگر، TXID یک شماره شناسایی است که هر تراکنش روی بلاک چین را برچسب گذاری می کند. با TXID، می توانید تاریخچه سپرده و برداشت خود را جستجو کنید. TXID یا شناسه تراکنش، یک شماره منحصر به فرد ۶۴ کاراکتری است که در تراکنش ‌های ارزهای دیجیتال استفاده می ‌شود، به طور خودکار به هر تراکنش رمزنگاری اختصاص داده شده و از اعداد و حروف تصادفی تشکیل شده است. این شناسه می تواند برای تأیید اطلاعات اولیه تراکنش، مانند مبلغ ارسال شده، تاریخ انتقال، آدرس ارسال/دریافت و تعداد تأییدیه های شبکه ای که تراکنش دریافت کرده است، مفید باشد.

به عنوان مثال، این TXID اولین تراکنش بیت کوین ارسال شده توسط ساتوشی ناکاموتو به هال فینی (hall fineey) است:

f4184fc596403b9d638783cf57adfe4c75c605f6356fbc91338530e9831e9e16

و این TXID تراکنش معروف پیتزا بیت کوین است:

cca7507897abc89628f450e8b1e0c6fca4ec3f7b34cccf55f3f531c659ff4d79

شما می‌توانید این تراکنش ‌ها را خودتان با کپی کردن TXID در یک کاوشگر بلاک بیت‌ کوین، مانند blockchain.com، blockchair.com یا بسیاری کاوشگرهای دیگر، جستجو کنید.

باید بدانید هنگام انجام تراکنش در شبکه بیت کوین، دانستن نحوه حرکت از طریق کاوشگر بلاک ضروری است. block explorer یا کاوشگر بلاک به عنوان یک دفتر کل عمومی عمل می کند که به کاربران اجازه می دهد هر تراکنش و آدرسی را که تا به حال در شبکه بیت کوین شرکت کرده یا وجود داشته است را ببینند. با استفاده از کاوشگر بلوک، می توانید بلافاصله آخرین بلوک های استخراج شده و تراکنش های موجود در آنها را مشاهده کنید.

لحظه ای که یک تراکنش موفق در شبکه بیت کوین انجام می دهید، مثلاً از کیف پول سخت افزاری به صرافی، یک شناسه تراکنش دریافت خواهید کرد. هر تراکنش در شبکه بیت کوین TXID منحصر به فرد خود را دارد و همانطور که گفته شد شما می توانید از این TXID برای ردیابی تراکنش در بلاک چین استفاده کنید.

یا هنگامی که ارز دیجیتال را از یک صرافی متمرکز (CEX) مانند بایننس برداشت می کنید، پلتفرم TXID تراکنش برداشت شما را به شما نشان می دهد. در بایننس، می ‌توانید این شناسه را در صفحه تاریخچه تراکنش‌ های خود پیدا کنید. اگر برای یک برداشت معین روی TXID کلیک کنید، شما را به تراکنش مربوطه در کاوشگر بلاک آن بلاک چین می برد.

اگر وجوهی را به آدرس اشتباهی (یا بلاک چین) ارسال می کنید، شناسه TXID در تاریخچه برداشت شما برای شروع به بررسی اینکه آیا می توانید وجوه خود را بازیابی کنید ضروری است. با این حال، این موضوع تضمینی نیست و بهتر است با پشتیبانی در پلتفرمی که در حال خروج از آن هستید تماس بگیرید.

چرا دانستن شناسه تراکنش (TXID) مهم است؟

چرا دانستن شناسه تراکنش (TXID) مهم است؟

در مواردی که تراکنش با تاخیر مواجه می شود، مانند خریدهای آنلاین، می توانید وضعیت تراکنش را با استفاده از TXID پیگیری کنید. این روش یکی از سریع ترین راه ها برای بررسی وضعیت تراکنش شما در نظر گرفته می شود.

همچنین،TXID می تواند به عنوان مدرکی مبنی بر انتقال وجه به آدرس عمومی دیگری باشد. با تایپ TXID در خدمات تراکنش بلاک چین، می توانید بررسی کنید که آیا وجوه با موفقیت ارسال شده است یا خیر.

بلاکچین اکسپلورر همچنین کارمزد تراکنش ها را به شما نشان می دهد. در اینجا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد کارمزد تراکنش دریافت کنید.

علاوه بر این، اشتراک‌ گذاری TXID امن است، زیرا هیچ اطلاعات شخصی را فاش نمی‌ کند. به لطف ناشناس بودن نسبی تراکنش‌ های بلاک چین، تنها اطلاعات عمومی مبلغ انتقال، تاریخ انتقال و آدرس‌ های درگیر در تراکنش است.

هنگام امضای یک تراکنش، در واقع این TXID است که امضا می شود. امضای TXID تضمین می کند که اگر بخشی از تراکنش تغییر کند، شناسه تراکنش تغییر می کند و امضا نامعتبر می شود.

از نظر فنی، TXID یا شناسه تراکنش همیشه هش کل تراکنش نیست. از آنجایی که یک امضا نمی تواند خودش را امضا کند، امضاها در TXID گنجانده نمی شوند و بنابراین آن ها را می توان گاهی اوقات بدون اینکه باطل شوند پس از ایجاد شدن تغییر داد. قبل از SegWit، اجازه داده می شد که یک TXID پس از امضای تراکنش تغییر کند، مشکلی به نام چکش‌ خواری تراکنش.

استفاده از شناسه تراکنش

تمام تراکنش‌ های روی بلاک چین در دسترس عموم هستند. پس از پرداخت یا انتقال سکه به آدرس دیگری، تراکنش پخش می شود و شناسه Tx نیز تولید می شود. با استفاده از شناسه تراکنش می توان به راحتی وضعیت یک تراکنش را ردیابی کرد. آنها با کل جزئیات انتقال مانند: آدرس فرستنده، آدرس گیرنده، مبلغ کل ارسال، تاریخ انتقال، ارتفاع بلوک، هزینه های پرداخت شده و تعداد تاییدیه ها آشنا می شوند.

گفته شد که شناسه تراکنش ها حاوی اطلاعات شخصی نیستند، بنابراین اشتراک گذاری آن کاملاً ایمن است. اما این هش تراکنش ها و شناسه ها چگونه مفید هستند؟ همانطور که گفتیم از بسیاری جهات مفید است: به عنوان مثال می توانید این اطلاعات را با ارائه دهنده خدمات به اشتراک بگذارید تا آنها از وضعیت انتقال مطلع شوند. برای تأیید موفقیت آمیز بودن تراکنش، می توانید شناسه تراکنش خود را با معامله گر به اشتراک بگذارید و بسیاری از سناریوهای دیگر وجود دارد که ممکن است به این شناسه تراکنش نیاز داشته باشید.

نحوه بررسی وضعیت تراکنش ارزهای دیجیتال در بلاک چین توسط TXID

هنگامی که ارزهای رمزنگاری شده را واریز یا برداشت می کنید، گاهی اوقات نمی توانید وجوه را در حساب مربوطه دریافت کنید. همانطور که گفتیم در شرایطی مانند این، باید وضعیت تراکنش در بلاک چین را با استفاده از شناسه تراکنش (TXID) بررسی کنید.

به عنوان مثال، اگر از طریق بایننس واریز یا برداشت می کنید، می توانید وضعیت تراکنش را مستقیماً در پلتفرم بایننس بررسی کنید. به حساب Binance خود وارد شوید و به [Wallet] - [Overview] - [Transaction History] بروید. برای مشاهده وضعیت تراکنش خود می توانید روی رکورد تراکنش و پیوند TXID کلیک کنید.

نحوه بررسی txid در بایننس

txid در بایننس

براساس شبکه ای که برای تراکنش انتخاب کرده اید، به صفحه کاوشگر بلاک چین مربوطه هدایت می شوید. به عنوان مثال، اگر از شبکه اتریوم (ERC-20) برای تراکنش خود استفاده کنید، به Etherscan هدایت خواهید شد. اگر از زنجیره هوشمند Binance (BEP-20) استفاده می کنید، به BscScan هدایت می شوید.

مثال‌های زیر برخی از وضعیت‌های انتقال معمولی را در چند شبکه رایج نشان می‌دهند، که به شما کمک می‌کند دلایل دریافت نشدن وجوه و کارهای بعدی را پیدا کنید.

1. اتریوم (ERC-20) و زنجیره هوشمند بایننس (BEP-20)

لطفاً توجه داشته باشید: وضعیت واریز و برداشت در شبکه اتریوم و شبکه زنجیره هوشمند بایننس (BSC) بسیار مشابه است. برای بررسی وضعیت تراکنش در هر دو شبکه می توانید به اسکرین شات های زیر مراجعه کنید.

1.1 اگر وضعیت "شکست "(Fail)" باشد، به این معنی است که تراکنش ناموفق بوده است.

بررسی وضعیت شناسه تراکنش در شبکه اتریوم

ممکن است لازم باشد با فرستنده تراکنش یا پلتفرمی که درخواست برداشت را آغاز کرده اید تماس بگیرید. گیرنده یا پلتفرمی که به آن واریز می کنید نمی تواند در این شرایط به شما کمک کند.

برای مثال، اگر در حال واریز به بایننس هستید و وضعیت تراکنش «شکست» را در بلاک چین نشان می‌دهد، لطفاً با پلتفرمی که انتقال را آغاز کرده‌اید، تماس بگیرید. اگر از بایننس خارج می‌شوید و با شکست مواجه می‌شوید، می‌توانید برای دریافت کمک با پشتیبانی مشتری بایننس تماس بگیرید.

1.2 اگر وضعیت "Dropped & Replaced" باشد، به این معنی است که تراکنش با تراکنش جدیدی با کارمزد گس بالاتر به دلیل ازدحام شبکه جایگزین شده است.

وضعیت txid در شبکه اتریوم

می توانید برای دریافت TXID جدید با پلتفرمی که از آن برداشت می کنید یا با فرستنده تراکنش تماس بگیرید.

1.3 اگر وضعیت "موفقیت (Success)" باشد، به این معنی است که تراکنش کامل شده است.

txid در اتریوم

می توانید بررسی کنید که آیا وجه به حساب گیرنده رسیده است یا خیر. اگر در حال واریز به بایننس هستید و وضعیت بلاک چین "موفقیت" را نشان می دهد، اما وجوه دریافت نشده است، می توانید درخواست تجدید نظر را به دنبال دستورالعمل های نحوه بازیابی سپرده ای که با بازیابی سلف سرویس وارد نشده است ارسال کنید.

2. شبکه بیت کوین

بررسی وضعیت TXIDدر شبکه بیت کوین

شبکه بیت کوین و بررسی TXID

اگر تراکنش به طور کامل در بلاک چین بیت کوین تأیید نشد، می توانید حداقل تعداد تأییدیه های مورد نیاز از بلاک چین را بررسی کنید (لطفاً توجه داشته باشید که تعداد تأییدیه های مورد نیاز ممکن است تغییر کند). لطفا صبورانه منتظر بمانید تا تایید شود.

پس از تأیید کامل تراکنش، می‌توانید وجوه موجود در حساب گیرنده یا پلتفرمی را که به آن واریز می‌کنید بررسی کنید.

3. Tron (TRC-20)

اگر وضعیت تراکنش "تأیید شده یا CONFIRMED" باشد اما نتیجه "شکست یا FAIL" باشد، به این معنی است که تراکنش انجام شده است، اما وجوه را نمی توان به آدرس گیرنده واریز کرد. لطفاً برای دریافت کمک با فرستنده یا پلتفرمی که از آن انصراف می دهید تماس بگیرید.

وضعیت شناسه تراکنش در شبکه ترون

اگر وضعیت تراکنش "تأیید شده" باشد و نتیجه "موفقیت یا SUCCESS" را نشان دهد، به معنای موفقیت آمیز بودن تراکنش است. می‌توانید بررسی کنید که آیا وجه به حساب گیرنده رسیده است یا به پلتفرمی که به آن واریز می‌کنید.

بررسی وضعیت شناسه تراکنش txid در شبکه ترون

چگونه شناسه تراکنش (TXID) ارزهای دیجیتال خود را در Blockchain Explorer بررسی کنیم؟

در ادامه به بررسی نحوه پیگیری TXID تراکنش بیت کوین می پردازیم. در اینجا مراحلی وجود دارد که باید برای بررسی TXID خود از طریق وب دنبال کنید.

مرحله اول: مرورگر وب خود را باز کنید و به Blockchain Explorer بروید.

بررسی شناسه تراکنش (TXID) ارزهای دیجیتال در Blockchain Explorer

مرحله دوم: روی کادر جستجو کلیک کنید و آدرس کیف پول فرستنده را تایپ کنید.

شناسه تراکنش (TXID) در Blockchain Explorer

مرحله سوم: روی «همه بلاک چین ها» در کنار کادر جستجو کلیک کنید و بیت کوین را انتخاب کنید. شما همچنین می توانید اتریوم و ارز بیت کوین کش را انتخاب کنید.

نحوه پیگیری تراکنش با TXID

مرحله چهارم: روی «جستجو» در سمت راست بالا کلیک کنید.

پیگیری تراکنش انجام شده با TXID

مرحله پنجم: لیستی از تراکنش های دیجیتالی نمایش داده می شود. هش یا TXID و همچنین تاریخ و زمان تراکنش را خواهید دید. روی رشته اعداد و حروف زیر هش کلیک کنید.

پیگیری تراکنش با TXID در بلاک چین

مرحله ششم: اکنون می توانید جزئیات کامل هش یا شناسه تراکنش (TXID) و اطلاعات تراکنش را مشاهده کنید.

پیگیری شناسه تراکنش (TXID) در بلاک چین



:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

با رونق گرفتن بازی متاورس، کاردانو اولین پلتفرم متاورسی خود را تحت عنوان پاویا (Pavia) ارائه کرده است. Pavia Crypto یک بازی NFT Metaverse می باشد که به دنبال به چالش کشیدن غول های متاورس کریپتو مانند Sandbox Crypto و Decentraland است. در این مقاله قصد داریم به بررسی پاویا اولین پلتفرم متاورسی کاردانو بپردازیم.

اولین پلتفرم متاورسی کاردانو، پاویا (Pavia) چیست؟

پلتفرم متاورسی کاردانو، پاویا (Pavia) چیست؟

پلتفرم Pavia به عنوان پلتفرم متاورسی کاردانو است که در سال 2021 بر روی بلاک چین کاردانو ساخته شده است. این پروژه در اکتبر 2021 اولین مرحله فروش قطعات زمین را با رعایت توزیع عادلانه به صورت تصادفی اعلام کرد. یک ماه بعد، به دلیل تقاضای بالای جامعه، دومین فروش LAND را راه اندازی کرد و تمام قطعات زمین فهرست شده را به فروش رساند. افرادی که با کاردانو سر و کار دارند، احتمالا ریاضی دان بزرگ قرن 15، ریجرولامو کاردانو را که بلاک چین کاردانو از نام او الهام گرفته شده است، را می شناسند. او در پاویا ایتالیا و در سال 1501 متولد شده است. محل و تاریخ تولد او الهام بخش نام پروژه یعنی پاویا و تاریخ ادغام آن می باشد. این پروژه با موفقیت قطعات زمین را در دو مرحله فروش توانسته به فروش برساند:

اولین فروش LAND پاویا

یک ماه پس از ادغام شرکت پاویا، اولین فروش LAND انجام شد. در اکتبر 2021، این وب سایت راه اندازی شد و فروش LAND صورت گرفت. در اولین موج فروش، مجموعا 29000 قطعه زمین NFT فروخته شد. تبلیغات متاورس آنقدر قوی بود که تیم مجبور شد دومین فروش LAND را پس از درخواست‌های مکرر اعضای جامعه، انجام دهد.

دومین فروش LAND پاویا

در 24 نوامبر 2021، دومین فروش LAND صورت گرفت که در مجموع 31000 قطعه زمین NFT به فروش رسید. در این مرحله از فروش، قیمت منصفانه 45 واحد ADA برای هر LAND در نظر گرفته شده است. کاربران می توانند حداکثر 30 قطعه زمین را به ارزش 1350 کاردانو خریداری نمایند و همچنین حداکثر دارایی محدود به 1000 است.

با وجود شباهت های زیادی که بین قطعات زمین پاویا در متاورس و دیسنترالند وجود دارد، تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند. ابعاد هر قطعه زمین در پاویا، 16×16×20 می باشد. همچنین ارتفاع هر قطعه زمین ثابت می باشد و در صورتی که کاربران قطعات زمین مجاور را داشته باشند، ارتفاع آن نیز افزایش می یابد. برای درک عمیق تر می توان به این مطالب اشاره کرد:

PLP: تعداد قطعات زمین پاویا را در مجاورت یکدیگر نشان می‌دهد.

20×(PLP+1): ارتفاع بر حسب متر

20×(PLP+9) برابر 180 متر

نمونه‌ای از این می‌تواند یک ملک 3×3 باشد.

هر زمین در پاویا، جهت منحصر به فرد کردن قطعات زمین متاورس، دارای شناسه اختصاصی CNFT است که مطابق مختصات درون شبکه پاویا می باشد.

املاک در پاویا

خرید املاک در پلتفرم متاورسی کاردانو، پاویا

با ترکیب مجموعه ای از قطعات زمین مجاور هم، املاک تشکیل می شود. هر ملک در پلتفرم پاویا باید به شکل مربع و یا مستطیل و با ابعاد حداقل 3×3 باشد. در صورتی که 9 قطعه زمین و یا بیشتر توسط افراد در یک معامله واحد در حین فروش زمین، خریداری شود، تقریباً 33٪ این احتمال وجود دارد که بتوانند یک ملک با زمین های مجاور کسب کند.

آموزش خرید زمین در متاورس پاویا

کاربران با مراجعه به صفحه Cardano NFT Marketplace می توانند اقدام به خرید زمین در پاویا کنند. کاربران با انتخاب پاویا در فیلتر پروژه، می توانند قطعات زمین در بازار را ببینند. کاربران می توانند پس از قرار دادن پیشنهاد خود، با استفاده از رمز ارز کاردانو، آن را مستقیما خریداری نمایند. این احتمال وجود دارد که در آینده بتوان با استفاده از توکن بومی پاویا، قطعه های زمین را خریداری کرد. در حال حاضر خرید زمین در پروژه های متاورس یکی از بهترین روش های سرمایه گذاری می باشد.

ارز دیجیتال پاویا چیست؟

پلتفرم پاویا به عنوان پلتفرم متاورسی کاردانو، دارای یک توکن بومی تحت عنوان PAVIA می باشد که به محض فعال شدن این شبکه در سال 2022، تبدیل به رمز ارز آن خواهد شد. کاربردهای این کوین عبارتند از استفاده برای خرید قطعات زمین، آیتم های دیجیتال درون متاورس و NFT.

همچنین این احتمال نیز وجود دارد از این کوین، به عنوان یک روش پرداخت در بازار CNFT.io یا همان بازار NFT کاردانو استفاده شود.

ایردراپ PAVIA

بین افرادی که اقدام به مشارکت و یا خرید قطعه زمین در فازهای فروش کرده اند، ایردراپ PAVIA توزیع خواهد شد. این ایرداپ دو مرحله ای می باشد و به مالک های زمین که این ارز دیجیتال را دریافت کرده اند، پیشنهاد می شود که تا راه اندازی این پلتفرم، PAVIA را هولد کنند. در پاویا، مالک های زمین می توانند در ازای هر قطعه، 8333 ارز دیجیتال پاویا را دریافت کنند.

نحوه خرید PAVIA

این رمز ارز را می توان در اولین صرافی غیر متمرکز در بلاک چین کاردانو، یعنی صرافی SundaeSwap خریداری کرد.

ویژگی های اصلی متاورس پاویا در کاردانو

ویژگی های اصلی متاورس پاویا در کاردانو

پاویا به عنوان اولین پلتفرم متاورسی کاردانو، ویژگی های منحصر به فرد و متمایز کننده ای دارد که باعث رشد آن در آینده می شود. در ادامه به بررسی این ویژگی ها می پردازیم.

آواتار در پاویا

ظاهر کاربران در بازی یا همان تصویری که کاربران خود را در بازی می بینند، آواتار نام دارد. پلتفرم پاویا همانند دیسنترالند به کاربران خود این امکان را می دهد که با استفاده از ترکیب آناتومی بدن، سر، مو، پوست و لباس، بتوانند آواتار خود را ایجاد کنند. این تیم به دنبال این است که با ایجاد قابلیت تعامل آواتارها، این امکان را در اختیار کاربران قرار دهد تا بتوانند در چندین بازی و برنامه از جمله متاورس پاویا، از یک آواتار استفاده کنند. این قابلیت تعامل از طریق مشارکت با readyplayer.me امکان پذیر خواهد بود.

شماره شناسه (Policy ID) پاویا

در پلتفرم پاویا یک کلید امن برای شناسایی اصالت قطعات زمین وجود دارد که همان شناسه پاویا می باشد. کاربران باید پیش از خرید در بازار CNFT، اقدام به چک کردن شماره شناسه قطعه زمین پاویا کنند. 

Policy ID: 4bf184e01e0f163296ab253edd60774e2d34367d0e7b6cbc689b567d، یک نمونه از شماره شناسه پاویا می باشد.

نقشه

این پلتفرم دارای نقشه متاورس خاص خود می باشد که به مالکان برای شناسایی مکان خود در بازی کمک می کند. کاربران می توانند پس از پیدا کردن محل مورد نظر خود، به آن محل برسند. صاحبان زمین های مربوطه به صورت برجسته، در این نقشه ها نمایش داده می شوند.

بازار

پاویا نیز مانند هر متاورس دیگری دارای بازار مخصوص به خود است. بازار CNFT از پاویا پشتیبانی می کند. در این بازار می توان آیتم های بازی را خرید و فروش کرد.

آیا متاورس و ارز دیجیتال پاویا ارزش سرمایه گذاری دارد؟

افرادی که فرصت سرمایه گذاری در پروژه های متاورس مانند سند باکس و دیسنترالند را از دست داده اند، می توانند از فرصتی که این پلتفرم متاورسی کاردانو در اختیار آنها قرار داده است، استفاده کنند و با قیمت نسبتا پایینی در مقایسه با دیسنترالند زمین هایی را در بازار کاردانو خریداری کنند. بنابراین پاویا به عنوان پلتفرم متاورسی کاردانو راهی برای سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

یکی از عناوین پرطرفدار در صنعت ارز دیجیتال، توکن SocialFi بوده که به طور مداوم در حال رشد و شکوفایی است. بعد از سال 2020 دیفای به صورت رسمی فعالیت خود را تحت تاثیر مفاهیم اقتصاد آزاد و روش‌های استخراج نقدینگی شروع کرد و SocialFi نیز از «Finance + Society» به «Social + DeFi» تبدیل شده است.

این توکن که مخفف "مالی اجتماعی" است، به ترکیب شبکه های اجتماعی و امور مالی در بلاک چین اشاره دارد. SocialFi یک ویژگی خاص دارد که غیرمتمرکز و باز بوده و توسط کاربر کنترل می شود. پس از دوران DeFi، NFTFi و GameFi منفجر شدند و SocialFi ایجاد شد که مورد استقبال جامعه بود. در واقع، در نیمه اول سال 2021، پروژه های جدید بیشتری با مفهوم این توکن در این رقابت شرکت می کنند.

بررسی ویژگی های اکوسیستم SocialFi

بررسی ویژگی های اکوسیستم SocialFi

توکن های شخصی:

• RAC :RAC توکنی است که توسط طرفداران برنده جایزه Grammy DJ RAC (André Allen Anjos) تولید شده و مبتنی بر شبکه اتریوم است. دارندگان توکن RAC اجازه دسترسی به کانال انحصاری Discord را خواهند داشت و فرصت دریافت ایردراپ و اطلاع قبلی از محتوای اعلام نشده را خواهند داشت. علاوه بر این، دارندگان مقدار مشخصی از RAC می‌توانند در امتیازات انحصاری، مانند راه‌اندازی محصولات انحصاری سازمان‌دهی شده توسط RAC در بازارهای محصولات دیجیتال مانند Zora یا SuperRare شرکت کنند.

• ROLL: رول یکی از پلتفرم های صدور توکن اجتماعی است. طبق مدل انتشار پلتفرم، رول توکن‌های ERC-20 را از طرف کاربران تولید می‌کند، یعنی توکن‌های اجتماعی شخصی را برای سازندگان محتوا صادر می‌کند. عرضه هر توکن Social، حدودا 10 میلیون است که 2 میلیون آن مستقیماً در اختیار سازندگان محتوا قرار می‌گیرد، 1.2 میلیون اشتراک به پلتفرم Roll انتقال داده شده و بقیه به صورت خطی هر روز باز می‌شوند. ROLL همچنین یک بستر ذخیره سازی و معامله را فراهم می کند. در حال حاضر، 200 سازنده محتوا توکن های خود را از طریق ROLL منتشر کرده اند.

• Whale: یک توکن خصوصی شناخته شده است که توسط خریداران فردی WhaleShark براساس پلتفرم رول راه اندازی شده است. ارزش توکن های آن براساس دارایی های NFT است که توسط خود WhaleShark نگهداری می شود و ارزش گذاری را می توان در NonFungible.com بررسی کرد. Whale ماهانه 50,000 توکن برای دریافت NFT، اهدا به هنرمندان، پرداخت حقوق تیم، فعالیت های اجتماعی و موارد دیگر اختصاص می دهد و می توانید آنها را از طریق Discord، یکی از بسترهای اجتماعی اصلی در خارج از کشور ضبط کنید. علاوه بر این، سازندگان می‌توانند با قرار دادن آثار NFT خود، WHALE کسب کنند و همچنین می‌توانند آثار خود را در Open Sea for Whale بفروشند.

• RALLY: رالی یک پلتفرم توزیع توکن خصوصی نسبتاً اولیه و محبوب است که بر بازسازی رابطه بین سازندگان و طرفداران متمرکز شده است. سازندگان می توانند توکن های شخصی خود را برای توکن سازنده ایجاد و صادر کنند یا می توانند مستقیماً NFT را در RALLY برای معامله ضرب کنند. توکن سازنده به عنوان یک اعتبار واجد شرایط است که به دارنده اجازه می دهد از مزایایی مانند دسترسی به انجمن خصوصی Discord سازنده، خرید کالاهای خاص و غیره بهره مند شوند. RLY، توکن حاکمیتی بومی برای پلتفرم RALLY، می‌تواند برای خرید Creator Coin استفاده شود و می‌توان آن را با هر توکن دیگری در اتریوم مبادله کرد. RLY در آوریل عمومی شد و در 3 آوریل به 1.38 دلار رسید. در حال حاضر، RLY برای استخراج نقدینگی در Uniswap و Balancer در دسترس است.

توکن های انجمن

توکن های انجمن

•Mirror.xyz: یک پلتفرم انتشار محتوا با تمرکز بر مقالات و NFTها است. مقاله ها یا ورودی هایی که توسط Mirror.xyz نشان داده می شوند، می توانند به صورت متن یا تصویر، ویدیو و یا NFTهایی تعبیه شده باشند. زمانی که مقاله ای را منتشر می کنید، به صورت خودکار یک NFT ایجاد می کند که می تواند برای معامله استفاده شود و مقاله به صورت دائم در Arweave ذخیره می شود.

دوستان با مزایا(Friends with benefits): FWB نوع جدیدی از دائو با حاکمیت FWB است. در ابتدا به عنوان یک سرور برای Discord تاسیس شد، اما به یک شهر دیجیتال وب 3.0 با حدود 2000 عضو، یک استودیو و سایر ماژول ها تبدیل شده است.

دوره ارز دیجیتال

توکن های پلتفرم اجتماعی

Audius، یک پروتکل پخش غیرمتمرکز مبتنی بر موسیقی که بر تراکنش‌ های بین نوازندگان و شنوندگان تمرکز دارد. توکن حاکمیت پلتفرم AUDIO است که می تواند برای وثیقه، قفل کردن و اداره جامعه استفاده شود. این در حال حاضر روی بایننس، Uniswap و FTX کار می کند.

مشکلاتی که SocialFi باید حل کند

در عصر وب 2.0، اپراتورهای بزرگ شبکه های اجتماعی داده های کاربران شبکه های اجتماعی را کنترل می کنند. آنها از داده های اجتماعی اولیه برای سود استفاده می کنند و سود کمی برای کاربران ندارند. در این قسمت مشکلات اصلی شبکه های اجتماعی سنتی که SocialFi قصد دارد آنها را حل کند آورده شده است:

1. انتساب حقوق داده: پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تا حد امکان داده‌های کاربر را از طریق شبکه‌های پلتفرم خود و از اشخاص ثالث جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند که سپس به آنها تعلق دارد. SocialFi امیدوار است از فناوری بلاک چین استفاده کند تا مجموعه داده های کاربر را شفاف و غیرقابل جعل کند.

2. توزیع سود: به طور کلی، پلتفرم های رسانه های اجتماعی از طریق فروش تبلیغات براساس ترافیک کاربرانشان درآمد کسب می کنند. این پلتفرم از ترافیک و تعامل بیشتر در قالب میلیاردها درآمد تبلیغاتی سود می برد، در حالی که کاربران فقط از طریق استفاده از این پلتفرم سود می برند.

3. حریم خصوصی و امنیت: در یک شبکه اجتماعی سنتی، تمامی ثبت حساب ها مستلزم این است که اطلاعات کاربر مانند شماره تلفن همراه، آدرس ایمیل و ... در برنامه ذخیره شود. SocialFi مبتنی بر فناوری بلاک چین است و ماهیت ناشناس اطلاعات شناسایی کاربر به محافظت از حریم خصوصی و امنیت کمک می کند.

فرصت ها و چالش های SocialFi

فرصت ها و چالش های SocialFi

وب 3.0 ارزش مالی را تغییر داده است و اکنون باعث ایجاد یک انقلاب شدید می شود. منطقی است که بپرسیم چگونه بلاک چین شبکه های اجتماعی را در آینده نزدیک مختل می کند و چه چالش هایی با آن مواجه است. 

  • انحصار نفوذ: این توکن اساسا بیانگر ارزش شخصی است و این ارزش به صورت بصری به صورت پولی بیان می شود. برای شرکت‌کنندگان از قبل موجود یا افراد مشهور با نفوذ، این امر به نوعی حقوق انحصاری آنها را برای ایجاد محتوا گسترش می‌دهد، در حالی که برای شرکت‌کنندگان یا کاربران بعدی که تأثیرگذاری کمتری دارند، شناسایی محتوای آنها اغلب دشوار است.
  • مدل جذب ارزش نیاز به بهبود دارد: پروژه در حال حاضر تعدادی کتاب برای ارزش آفرینی کاربران دارد. به طور معمول محتوا تولید می کنید و منتظر دریافت پاداش از طرفداران هستید. مورد دیگر، از مثال Write-to-Earn، شبیه مفهوم Play-to-Earn است، به این معنی که نویسندگان می توانند از طریق نوشتن پاداش کسب کنند. این مورد تقاضاهای زیادی برای مکانیسم الگوریتمی دارد و در صورتی که پلتفرم به روشی غیرمنطقی مانند Monaco Planet طراحی شود، لغو خواهد شد.

کلام آخر

به طور کلی، SocialFi یک پلتفرم با پتانسیل زیاد است و در عصر وب 3.0 به شدت در حال رشد است. با موقعیت هایی که این پلتفرم در حال حاضر دارد، حامیان بر این باورند که این یک پیشرفت بزرگ در دنیای فناوری و همچنین راه خوبی برای اطمینان از منافع شخصی کاربران در فضای مجازی است. این احتمال وجود دارد که در آینده نزدیک، این پلتفرم به بخش مهمی از اکوسیستم غیرمتمرکز Metaverse تبدیل شود.



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

اسنپ شات (Snapshot) یا سیستم رای گیری غیرمتمرکز، یک ابزار رای گیری مبتنی بر سیستم ذخیره سازی غیرمتمرکز IPFS است که توسط بسیاری از پروژه های رمزنگاری برای نظرسنجی از پایگاه های کاربران خود استفاده می شود. در این مطلب در مورد اینکه اسنپ شات چیست و چه کاربردی در ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین دارد صحبت می کنیم. این سیستم توسط چندین شرکت در فضای DeFi برای کمک به نظرسنجی کاربران استفاده می شود. این پروژه از تکنیک ‌های امضای «خارج از زنجیره» استفاده می ‌کند تا هزینه رای ‌گیری کمتر شود. پروژه ‌های رمزنگاری همیشه در حال بررسی راه‌ های جدیدی برای برهم زدن دنیای اطراف خود هستند، از هنر، تا امور مالی، هوافضا و غذا. اخیراً، کریپتو نحوه مشارکت جوامع در شکل ‌دهی شرکت‌ ها را مختل کرده است.

سیستم رای گیری غیرمتمرکز اسنپ شات چیست؟

اسنپ شات چیست؟

اسنپ شات مکانی است که در آن پروژه ها می توانند پیشنهادهایی را برای مردم ایجاد کنند تا با استفاده از ارز دیجیتال رای دهند. در صنعت، به این فرآیند «سیگنال ‌گذاری رأی» می‌ گویند. به طور سنتی، رای دادن با استفاده از ارز دیجیتال معمولاً برای پردازش حرکت ارز از یک کیف پول به کیف دیگر هزینه دارد.

اما در اسنپ شات، به لطف استفاده هوشمندانه از شبکه ذخیره سازی غیرمتمرکز به نام IPFS، این اتفاق نمی افتد. از آنجایی که اسنپ شات از تأیید «درون زنجیره» استفاده نمی ‌کند، هر رأیی اساساً بدون هزینه است. این یک ابزار محبوب برای سازمان‌ های غیرمتمرکز (DAOs) است که می ‌خواهند با استفاده از فناوری بلاک چین نظر مخاطبان خود را جویا شوند.

به زبان خیلی ساده اسنپ شات دارندگان توکن را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به انجام تراکنش‌های واقعی، به تصمیمات سطح پروتکل رأی دهند، فقط امضا کردن با کلید شما کافی است. اسنپ شات به کسب و کارهای غیرمتمرکز کمک می کند تا کاربران خود را قادر سازند تا مسیر بعدی پروژه را شکل دهند.

بهتر است بدانید بیش از 1000 پیشنهاد پروژه در اسنپ شات وجود دارد.

دائو یکی از جهت ‌های کاربردی مهم بلاک چین است. اکثر پروژه های اکولوژیکی اتریوم، سازماندهی و مدیریت پروژه را از طریق DAO اجرا می کنند. با این حال، اگر عملیات DAO در اتریوم کاملاً مبتنی بر زنجیره باشد، هزینه‌های گس و نگهداری ارز، بزرگترین مانع بر سر راه راهبری دائو هستند.

براساس این وضعیت، Balancer در تلاش برای حل مشکل هزینه گس در رای گیری در زنجیره اتریوم، اسنپ شات را راه اندازی کرد: یک پلتفرم کاملا متن باز رای گیری حاکمیتی خارج از زنجیره.

اسنپ شات و بالانسر

اسنپ شات (Snapshot) یک ابزار رای گیری مبتنی بر سیستم ذخیره سازی غیرمتمرکز IPFS است. این سیستم توسط بسیاری از پروژه های رمزگذاری برای رای دادن به پایگاه کاربری خود استفاده می شود. بسیاری از شرکت ها در زمینه DeFi از آن برای کمک به نظرسنجی کاربران استفاده می کنند.

این پروژه از فناوری امضای "خارج از زنجیره" برای کاهش هزینه های رای گیری استفاده می کند. به طور سنتی، رای دادن با ارزهای رمزنگاری شده معمولاً برای مدیریت حرکت توکن ها مستلزم هزینه است.

اسنپ شات از لایه ای از مکانیزم امضای شبکه و IPFS استفاده می کند. حساب شبکه اتریوم را می توان با یک کلید خصوصی امضا کرد. پیام امضا شده را می توان در زنجیره انتخاب کرد یا خیر و پیام را می توان خارج از زنجیره تأیید کرد. می توانید رأی گیری خارج از زنجیره را اجرا کنید. بدون تأیید «درون زنجیره»، هر رأیی اساساً رایگان است.

شرکت هایی که مایل به استفاده از اسنپ شات هستند، تا زمانی که یک فایل پیکربندی در سرویس نامگذاری اتریوم دارند، مجازند آرای خود را در آن آدرس مشاهده کنند.

کاربران برای شرکت در رای گیری نیاز به یک آدرس کیف پول دارند که حاوی ارز دیجیتال مورد نیاز باشد. کاربران فقط باید کیف پول خود را به وب سایت Snapshot متصل کنند تا به هر پیشنهاد عمومی در وب سایت رأی دهند.

Snapshot از شبکه IPFS برای ایجاد و ذخیره آرا استفاده می کند. برای ایجادکنندگان رأی، این رأی‌ ها از طریق یک رابط ارائه می‌شوند، بنابراین آنها می‌ توانند موارد را در صورت وقوع ردیابی کنند. اسنپ شات شبیه یک تجمیع کننده حکمرانی به نظر می رسد، اما پس از ترکیب ابزارهای آراگون، ممکن است به یک راه حل حکومتی کامل تبدیل شود و مجموعه ابزاری کم هزینه و امن برای پروژه هایی با نیازهای حاکمیتی ارائه کند. این یک راه میانی سازنده در روند دستیابی به اهداف حاکمیت زنجیره ای فراهم می کند.

شکل گیری اسنپ شات

شکل گیری اسنپ شات

اسنپ شات توسط Snapshot Labs در آگوست 2020 ایجاد شد. از آنجایی که هیچ محدودیتی برای پروژه ها و شبکه های بلاک چین وجود ندارد، 52 شبکه زنجیره ای عمومی (از جمله شبکه های آزمایشی) و نزدیک به 4000 پروژه پشتیبانی شده اند. همچنین به دلیل اینکه کاملا متن باز است، به این معنی است که می توان آن را در هر جهت توسعه داد.

این محصول از دادگاه آراگون به عنوان اوراکل برای ارزیابی درستی نتایج ارائه شده استفاده می کند. Aragon Agent مسئول اجرای روی زنجیره است.

پس از پایان رای گیری خارج از زنجیره، اقدامات مورد انتظار تایید شده توسط رای گیری به DAO روی زنجیره ارسال می شود. DAO یک برنامه جدید به نام Disputable Delay دارد که یک دوره قفل زمانی را قبل از انجام عملیات اعمال می کند. در طول این دوره قفل زمانی، هر کسی می تواند به دعوی اعتراض کند.

در آینده، آراگون سعی خواهد کرد با اسنپ شات (Snapshot) ادغام شود و راه حل رای گیری خارج از زنجیره را با اجرای روی زنجیره ترویج دهد. به آن اقدام خوش بینانه می گویند. بدون نیاز به انجام محاسبات گران قیمت روی زنجیره، کاربران می توانند مستقیماً نتایج خود را ارسال کرده و تضمین کنند. اگر کسی نتیجه را اشتباه ببیند، می تواند سوالی را مطرح کند، نتیجه ارسالی نادرست است و وثیقه را می توان برداشت.

در حال حاضر، اسنپ شات 4 میلیون دلار برای گسترش تجارت خود جمع آوری کرده است. صندوق سرمایه گذاری توسط 1kx رهبری می شود و شامل The LAO، MetaCartel Ventures، Gnosis، StarkWare، Coinbase Ventures، BoostVC، Scalar Capital، Fire Eyes DAO، LongHash Ventures و Coopérative Kleros است.

بخشی از بودجه جمع ‌آوری‌ شده برای تسهیل یکپارچه ‌سازی پس ‌زمینه و گنجاندن پلتفرم در کیت ‌های توسعه DAO مختلف مانند DeepDAO و Boardroom استفاده می ‌شود.

چگونه از Snapshot استفاده می کنید؟

برای شرکت هایی که به دنبال استفاده از اسنپ شات هستند، باید یک نمایه موجود در سرویس نامگذاری اتریوم یا ENS داشته باشند. پس از اینکه آنها آن نمایه را دریافت کردند، یک رکورد در ENS اضافه می کنند تا رای ها در آن آدرس قابل مشاهده باشند.

در همین حال، کاربران برای شرکت در یک نظرسنجی به آدرس کیف پول با ارز دیجیتال مورد نیاز نیاز دارند. برای مثال، در صفحه وب سایت Snapshot Decrypt، کاربرانی که یکی از NFT های آن را در کیف پولی مانند متامسک دارند، واجد شرایط رای دادن خواهند بود.

کاربران به سادگی کیف پول خود را به وب سایت Snapshot متصل می کنند و این امکان رای دادن به هر پیشنهاد باز در سایت را می دهد.

چه چیزی اسنپ شات را بسیار خاص می کند؟

Snapshot و بلاک چین

پروژه های رمزارزها به طور سنتی باید زیرساخت هایی را برای انجام این نوع نظرسنجی ها ایجاد کنند یا از روش های دیگر غیرمتمرکز استفاده کنند. این روش‌ ها هم زمان‌ بر هستند و هم می ‌توانند توسط طرف‌ هایی که ممکن است بهترین منافع پروژه را برای انحراف آرا در نظر نگیرند، به کار گرفته شوند.

تفاوت اسنپ شات این است که به پروژه‌ ها اجازه می‌ دهد متعهدترین اعضای خود را که ارز دیجیتال انتخابی خود را در اختیار دارند جستجو کنند و از آنها بخواهند که تصمیم بگیرند. این کار را با ارسال نکردن تراکنش ها به یک بلاک چین انجام می دهد.

در عوض، از شبکه IPFS برای ایجاد و ذخیره آرا استفاده می کند. این کار به اسنپ شات اجازه می دهد تا از یک بلاک چین برای ثبت واکنش مردم به یک نظرسنجی استفاده کند، بدون اینکه هزینه های معمول را متحمل شود. برای ایجادکننده نظرسنجی، این آرا از طریق یک رابط در دسترس قرار می‌ گیرند تا بتوانند اتفاقات را در حین وقوع ردیابی کنند.

چه کسی از اسنپ شات استفاده می کند؟

طیف گسترده ای از شرکت ها در فضای غیرمتمرکز مالی (DeFi) وجود دارند که از سیستم نظرسنجی منحصر به فرد اسنپ شات استفاده کرده اند. برخی از این شرکت ها عبارتند از یونی سواپ، Balancer، Yearn، Bancor، The Graph، Aragon و غیره.

با Snapshot چه کاری می توانید انجام دهید؟

این سیستم برای گنجاندن طیف گسترده ای از نظرسنجی ها یا رای گیری ها طراحی شده است. مثلا، یک پروژه ممکن است از مخاطبان خود بخواهد که به ویژگی های جدید به عنوان بخشی از نقشه راه پروژه رای دهند.

به عنوان مثال، Uniswap از کاربران خود پرسید که اگر پروژه تحت نظارت قرار گرفت، آیا باید بودجه ای را برای ایجاد یک استخر دفاع قانونی اختصاص دهد. در نظرسنجی دیگری از کاربران پرسید که با وجوه خزانه خود چه باید بکند.

ماهیت اسنپ شات این است که به شرکت‌هایی که هدفشان تمرکززدایی است، اجازه می‌دهد تا بتوانند بدون نیاز به واسطه‌های مزاحم، از کاربران خود نظرسنجی کنند که پروژه باید در کدام سمت حرکت کند.

آینده اسنپ شات

پروژه اسنپ شات (Snapshot) هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما شرکت ها در حال حاضر 1000 فضای فردی ایجاد کرده اند که جوامع می توانند برای رای دادن در مورد پیشنهادهای ارائه شده گرد هم آیند.

Snapshot کاملاً منبع باز است و به دیگران امکان می دهد در پروژه مشارکت کنند یا نسخه های جایگزین ایجاد کنند، به این معنی که می تواند در هر جهتی حرکت کند.

برای دریافت بهترین دوره ارز دیجیتال کلیک کنید.



:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 بهمن 1400 | نظرات ()