نوشته شده توسط : علی محمدی پور

صرافی Hotbit یک پلتفرم بین المللی برای معاملات ارزهای دیجیتال است که توسط تیمی متشکل از توسعه دهندگان ایالات متحده، چین، تایوان در سال 2018 در کشور هنگ کنگ و استونی ثبت شده است. این صرافی از 8 زبان پرتغالی، چینی، کره ای، ترکی، تایلندی، ایتالیایی، انگلیسی و روسی پشتیبانی می کند. صرافی هات بیت یک اپلیکیشن معاملاتی تلفن همراه دارد که کاربران می توانند آن را از وب سایت صرافی هات بیت دانلود کنند. این اپلیکیشن هم از سیستم عامل اندروید و هم از iOS پشتیبانی می کند و کاربران از آن برای نظارت بر بازار و بررسی پوزیشن های خود استفاده می کنند. این صرافی جز معدود صرافی هایی ست که کاربران نیازی به احراز هویت در هنگام ثبت نام ندارند و برای ثبت نام، شارژ حساب های خود و خرید و فروش ارزهای دیجیتال، فقط داشتن ایمیل و شماره تلفن کافی است. در این مقاله به ارائه آموزش کار با صرافی Hotbit، آموزش واریز در صرافی هات بیت، آموزش برداشت از صرافی هات بیت و انواع ترید در آن می پردازیم. 

ارزهای دیجیتال متاورس

آموزش کار با صرافی Hotbit

آموزش کار با صرافی Hotbit

برای شروع کار با صرافی Hotbit پنج مرحله وجود دارد که شامل این مراحل می باشد:

1-ثبت نام در صرافی

برای ثبت نام در صرافی Hotbit، کاربران باید وارد سایت صرافی Hotbit به آدرس Hotbit.io شوند و سپس بر روی گزینه «Register» (ثبت نام)، کلیک کنند.

2- تایید ایمیل

کاربران باید آدرس ایمیل خود را در صفحه باز شده وارد کنند و سپس گزینه Send را کلیک نمایند. پس از آن برای کاربران یک ایمیل حاوی کد تایید، ارسال می شود. کاربران این کد را باید کپی کنند و بر روی کادر مربوطه قرار دهند. پس از این مرحله، باید یک رمز عبور شامل حداقل 8 کارکتر، حاوی عدد و حروف، به اختیار خود، وارد کنند و موافقت خود را با شرایط و ضوابط سایت اعلام کنند. پس از تکمیل این اطلاعات، باید گزینه «Register» (ثبت نام) را کلیک کنند.

3- فعال سازی تایید دو عاملی

این صرافی به کاربران خود، قابلیت تایید 2 عاملی (2FA) Google Authenticator و سیستم تایید پیام کوتاه را ارائه می دهد.

4- راه اندازی Google Authenticator

اپلیکیشن Google Authenticator باید توسط کاربران از App Store و Google Play دانلود شود. پس از نصب این اپلیکیشن، کاربران باید بر روی علامت + ضربه بزنند و سپس گزینه اسکن بارکد را انتخاب کنند. در ادامه باید روند فعال سازی احراز هویت را ادامه دهند. به این صورت که با انتخاب گزینه Next به قسمت اسکن بارکد بروند.

برای اسکن بارکد می توان از تلفن همراه استفاده کرد. بعد از این مرحله، کد تایید دو مرحله ای گوگل برای کاربران فعال می شود. کاربران همچنین می توانند کد 16 رقمی را که در کنار بارکد قرار دارد در Google Authenticator به صورت دستی وارد کنند و سپس بر روی گزینه Next کلیک کنند. پس از این مرحله، باید کد پویا Google Authenticator تلفن همراه خود را برای ورود به هات بیت، علاوه بر آدرس ایمیل و رمز عبور وارد کنند.

در ادامه آموزش کار با صرافی Hotbit برای انجام واریز در آن ارائه می شود.

آموزش واریز در صرافی هات بیت

آموزش واریز وجه یا ارز در صرافی هات بیت

شارژ حساب، اولین اقدام بعد از ایجاد حساب کاربری در هات بیت است که از طریق پنل «Deposits» (واریز) صورت می گیرد.

 انواع واریز در صرافی هات بیت 

1-فیات: در این نوع واریز، بخش واریز بر روی گزینه ارز فیات به صورت پیش فرض، تنظیم شده است. ( از آنجایی که کاربران ایرانی فاقد دسترسی به حساب بانکی بین المللی می باشند، نمی توانند از این بخش استفاده کنند.)

2-کریپتو: در این نوع واریز کاربران می توانند ارز های دیجیتالی مانند تتر، بیت کوین، اتریوم و ... را به حساب کاربری خود واریز کنند.

کاربران ایرانی برای این کار فقط می توانند پس از ثبت نام در یک صرافی ارز دیجیتال معتبر ایرانی، رمز ارز خریداری شده را به آدرس کیف پول اختصاصی خود در صرافی Hotbit ارسال کنند.

برای مثال اگر کاربری بخواهد BTC خود را از صرافی والکس به کیف پول بیت کوین خود در صرافی Hotbit ارسال کند، باید مراحل زیر را طی کند:

1-کلیک بر روی گزینه رمز ارز (کریپتو) در صفحه «Deposits»

2-انتخاب رمز ارزی که قصد دارند با آن حساب‌ خود را شارژ کنند. (برای مثال: بیت کوین).

3-انتخاب شبکه‌ی انتقال. 

4-در این مرحله کاربران باید ابتدا آدرس کیف پول بیت کوین هات بیت را کپی کنند و انتقال را از والکس به این کیف پول انجام دهند.

5-برای تکمیل انتقال از والکس، باید گزینه برداشت در قسمت «کیف پول» را کلیک کنند.

6-سپس میزان برداشت مورد نظر و آدرس کیف پول مقصد را وارد کنند. با کلیک بر روی گزینه «درخواست برداشت»، فرآیند برداشت و انتقال بیت کوین به هات بیت انجام می شود. بعد از تایید درخواست برداشت، عملیات انتقال با موفقیت انجام می شود.

آموزش برداشت از صرافی هات بیت

یکی از بخش های مهم در آموزش کار با صرافی Hotbit، آموزش برداشت از صرافی هات بیت می باشد که کاربران می توانند بعد از ورود به حساب کاربری خود، در بخش Fund گزینه Withdrawals (برداشت) را کلیک کنند و سپس دارایی‌های خود را برداشت نمایید.

دو نوع برداشت در صرافی هات بیت وجود دارد:

فیات: در این نوع برداشت، بخش برداشت بر روی گزینه فیات (مانند دلار و یورو) به صورت پیش‌فرض تنظیم شده است. (این نوع برداشت غیر قابل استفاده برای کاربران ساکن ایران می باشد.)

کریپتو: در این بخش کاربران می‌توانند رمزارهایی که در حساب‌ خود دارند را برداشت کنند و آنها را به کیف‌پول دیگری مانند والکس یا تراست ولت منتقل کنند.

انواع ترید یا معامله در هات بیت

آموزش تصویری کار با صرافی hotbit

یکی دیگر از بخش های مهم در آموزش کار با صرافی Hotbit، شناخت انواع ترید در این صرافی می باشد. در صرافی هات بیت، کاربران می توانند هم معاملات سریع انجام دهند و هم معاملات زمان بندی شده و مطابق برنامه شخصی خود را انجام دهند. برای این کار سه مدل سفارش خرید و فروش وجود دارد که شامل این موارد می باشد: 

Decentraland

1- Limit Order

در روش Limit Order، کاربران می توانند برای ارز دیجیتال خود یک قیمت در نظر بگیرند. در این روش، خرید و فروش تنها در صورتی انجام می شد که رمز ارز به قیمت مورد نظر برسد.

2- Market 

Nft coinmarketcap

در این روش، کاربران قیمتی را برای سفارش تعیین نمی کنند. بلکه اگر قیمت بازار هات بیت، مورد تایید تریدرها باشد، می توانند سفارش خرید و فروش خود را ثبت کنند. بهترین قیمت خرید یا فروش، توسط صرافی هات بیت برای کاربران پیدا می شود و به صورت لحظه ای، سفارش انجام می شود. به روش Market، خرید و فروش سریع نیز گفته می شود.

3- Trigger Order

سفارش Trigger Order، سفارشی ست که معامله گران برای ارز دیجیتال خود یک قیمت تعیین می کنند و زمانی که ارز دیجیتال آنها به قیمت مورد نظر و یا بیشتر از آن رسید، سفارش خرید یا فروش برای معامله گر ثبت می شود.

نکته: در صرافی هات بیت، علاوه بر این که تریدرها می توانند مقدار دارایی خود را به صورت دستی وارد کنند، می توانند به بخش سفارشات مراجعه کنند و از نوار افقی که در این قسمت وجود دارد و حجم کل دارایی های خود را از صفر تا 100درصد تغییر دهند.

 



:: برچسب‌ها: صرافی Hotbit, ,
:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

یکی از صرافی های ارزهای دیجیتال، صرافی FTX می باشد که امکان معاملات اسپات را برای کاربران خود فراهم کرده است. این صرافی در سال 2018 توسط بنیانگذارانی از جمله Sam Bankman-Fried تاسیس شد. Gary Wang نیز به عنوان مدیر ارشد فناوری در صرافی FTX مشغول به کار می باشد. Sam Bankman-Fried و Gary Wang پیش از تاسیس این صرافی، شرکت Alameda Research را در سال 2017 تاسیس کرده بودند که در حوزه ارائه نقدینگی و ارزهای رمزنگاری پیشرو بود. دسترسی به این صرافی هم از طریق دسکتاپ و هم از طریق اپلیکیشن تلفن همراه FTX امکان پذیر می باشد. همچنین این صرافی کارمزدهای پایینی را برای کاربران خود در نظر گرفته است که از جمله مزایای این صرافی محسوب می شود. کاربران در این صرافی می توانند با استفاده از حداکثر اهرم که 101 می باشد، سودهای بالایی را نیز کسب کنند. این صرافی یک کیف پول دیجیتالی دارد که به کاربران قابلیت ذخیره سازی دارایی های دیجیتالی خود را می دهد. در این مقاله به ارائه آموزش کار با صرافی FTX می پردازیم که شامل آموزش ثبت نام در صرافی FTX، آموزش احراز هویت، آموزش احراز هویت دو عاملی (2FA)، آموزش واریز (Deposit) ارز دیجیتال، آموزش برداشت (Withdraw) ارز دیجیتال و آموزش ترید یا خرید و فروش اسپات در صرافی FTX می باشد.

آموزش ثبت نام در صرافی FTX

آموزش ثبت نام در صرافی FTX

برای ثبت نام در این صرافی، کاربران به یک ایمیل معتبر نیاز دارند تا بتوانند پس از ورود به سایت ftx.com ثبت نام خود را انجام دهند. ثبت نام در صرافی FTX در دو مرحله انجام می شود.

1- ورود به سایت FTX و کلیک بر روی گزینه Register

2- وارد کردن آدرس ایمیل و انتخاب یک رمز عبور( با حداقل 8 کارکتر شامل حرف و عدد) 

tradingview

کاربران برای تکمیل پازل تعیین شده باید Click To Verify را انتخاب نمایند و پس از این که اطلاعات  خواسته شده را تکمیل کردند، باید موافقت خود را با قوانین این سایت با زدن تیک پذیرفتن قوانین FTX اعلام کنند. کاربرانی که کد دعوت دارند، می توانند با وارد کردن آن، در کارمزدهای خود 5% تخفیف دریافت کنند. مرحله آخر انتخاب گزینه Sign Up می باشد.

آخرین مرحله پس از ثبت نام در FTX، احراز هویت در صرافی می باشد که طی 4 مرحله انجام می شود و کاربران برای انجام واریز، برداشت و ترید حتما باید در این صرافی مراحل احراز هویت خود را تکمیل کنند.

آموزش احراز هویت در صرافی FTX

کاربران پس از احراز هویت سطح 1 می توانند تا سقف 2000 دلار را به صورت روزانه برداشت کنند.

1- کاربران در مرحله اول باید روی پروفایل خود کلیک کنند و از منوی باز شده گزینه Settings را انتخاب کنند.

2- در مرحله دوم کاربران باید گزینه Identity Verification را انتخاب کنند تا بتوانند احراز هویت را انجام دهند.

3- با انتخاب گزینه Identity Verification، برای کاربران گزینه Enable Trading And Deposit نمایان می شود که برای انجام عملیات های ترید و واریز ارزهای دیجیتال باید آن را انتخاب کنند.

4- سپس قسمتی برای تعیین نوع احراز هویت نشان داده می شود که کاربران می توانند به انتخاب خود یکی از گزینه های حساب شخصی (Individual) و یا یک حساب حقوقی (Institution) را انتخاب کنند و سپس اطلاعات خواسته شده دیگر را به ترتیب وارد کنند. اطلاعات خواسته شده شامل این موارد می باشد:

آموزش احراز هویت در صرافی FTX

- وارد کردن نام و نام خانوادگی به صورت کامل

- وارد کردن نام کشور محل اقامت

- وارد کردن شهر یا منطقه محل اقامت

 -وارد کردن شماره تلفن همراه

- وارد کردن کد ارسال شده به تلفن همراه 

ارز دیجیتال مانا

- وارد کردن تاریخ تولد

و در نهایت بر روی گزینه Submit Information کلیک کنند تا فرآیند احراز هویت برای آنها تکمیل شود.

آموزش احراز هویت دو عاملی (2FA) در صرافی FTX

این صرافی برای افزایش امنیت، از احراز هویت دو عاملی (2FA) استفاده می کند. برای انجام عملیات واریز یا برداشت ارزهای دیجیتال در این صرافی، احراز هویت دو عاملی (2FA) ضروری می باشد. کاربران برای انجام این احراز هویت باید بر روی تلفن همراه خود اپلیکیشن Google Authenticator را نصب کنند. پس از نصب این اپلیکیشن، احراز هویت دو عاملی در 4 مرحله صورت می گیرد. این مراحل عبارتند از:

1- کلیک بر روی پروفایل و انتخاب گزینه Settings 

2- سپس در صفحه تنظیمات امنیت حساب، کاربران باید Two-Factor Authentication را انتخاب کنند و از میان گزینه های پیشنهادی، گزینه Google Authentication را کلیک کنند.

3- در این مرحله یک پنجره ای باز می شود که برای انجام مراحل آن ابتدا باید اپلیکیشن Google Authenticator، نصب شود و سپس در این اپلیکیشن، کد QR نمایش داده شده را اسکن کنند و یا دستی آن را وارد نمایند. این کد باید در جایی امن یادداشت و نگهداری شود تا کاربران بتوانند دسترسی به حساب خود را حتی پس از مفقود شدن و یا ایجاد مشکل برای دستگاه، داشته باشند.

4- بعد از انجام همه ی این مراحل، باید کد 6 رقمی که نمایش داده می شود را وارد اپلیکیشن کنند و گزینه Submit را کلیک کنند.

آموزش واریز (Deposit) ارز دیجیتال در صرافی FTX

آموزش واریز ارز دیجیتال در صرافی FTX

واریز ارز دیجیتال در صرافی FTX در 2 مرحله انجام می شود:

1- ورود به سایت و انتخاب گزینه Wallet 

کسب درآمد از متاورس

2- انتخاب رمز ارز مورد نظر و کلیک بر روی Deposit

پس از انتخاب گزینه Deposit، آدرس کیف پول رمز ارز مورد نظر به کاربران نمایش داده می شود. کاربران می توانند این آدرس را کپی و یا با انتخاب گزینه Show QR Code، کد QR را اسکن کنند. 

آموزش برداشت (Withdraw) ارز دیجیتال در صرافی FTX

برای برداشت ارزهای دیجیتال در این صرافی، همانند واریز باید در ابتدا گزینه Wallet را انتخاب و رمز ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس باید گزینه Withdraw را کلیک کنند. پس از کلیک بر روی گزینه Withdraw، پنجره ای باز می شود که در قسمت Amount، باید مقدار ارز مورد نظر برای برداشت وارد شود. در قسمت Address نیز باید آدرسی که قصد دارند رمز ارز به آنجا منتقل شود را وارد کنند و در نهایت گزینه Withdraw را انتخاب کنند.

آموزش ترید یا خرید و فروش اسپات در صرافی FTX

آموزش ترید یا خرید و فروش اسپات در صرافی FTX

کاربران پس از ثبت نام و احراز هویت در این صرافی می توانند اقدام به خرید و فروش در صرافی کنند. برای ترید کردن در این صرافی 3 مرحله وجود دارد:

1- کاربران باید پس از وارد شده به سایت این صرافی، Markets را از قسمت سمت چپ در بالای صفحه را انتخاب کنند.

2- سپس گزینه اسپات را کلیک و جفت ارز معاملاتی خود را انتخاب کنند.

3- پس از کلیک بر روی گزینه اسپات، صفحه ای ایجاد می شود که کاربران می توانند در قسمت فرم سفارش خرید و فروش، سفارشات خود را ثبت کنند. در این قسمت کاربران می توانند نوع سفارش خود را (Limit و یا Market) انتخاب کنند.



:: برچسب‌ها: صرافی FTX ,
:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

در بازار ارزهای دیجیتال، طبق تخمین کارشناسان به صورت روزانه، میلیون ها دلار توکن و کوین به سرقت می رود. با وجود این سرقت های بزرگ، همچنان مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد و آنها به دنبال این هستند که در این بازار با وجود این تهدیدات امنیتی، سرمایه گذاری کنند. پس از هر کلاهبرداری، معمولا بازار به صورت کوتاه مدت دچار رکود می شود. طی یک گزارش ارائه شده توسط Zycrypto، هک ها و سایر حملات به فضای ارزهای دیجیتال، در نهایت می تواند برای این بازار مفید باشد. در این مقاله مزایای هک برای ارزهای دیجیتال را بررسی می کنیم.

مزایای هک برای ارزهای دیجیتال

آشنایی با مزایای هک برای ارزهای دیجیتال

اگر چه هک کردن ارزهای دیجیتال، منجر به کاهش اعتبار یک ارز دیجیتال و از دست رفتن سرمایه دارندگان آن ها می شوند اما گاهی همین هک ها می توانند تاثیرات مثبتی را در بلند مدت بر روی ارزهای دیجیتال و امنیت آنها داشته باشند، برخی استراتژی ها و راهکارها، مزایای هک برای ارزهای دیجیتال را افزایش می دهند و در نهایت باعث کاهش میزان هک در این حوزه می شوند. آموزش متاورس

هک و جایزه

یکی از مزایای هک برای ارزهای دیجیتال، هک و جایزه های مربوط به آن است. به این صورت که هنگامی که یک هک گسترده اتفاق می افتد، بسیاری از شرکت ها و توسعه دهندگان در دنیای ارزهای دیجیتال (خواه مستقیماً درگیر این رویداد هستند یا نه) به drawing board مراجعه می کنند تا پیامدهای امنیتی را برای خود بررسی کنند.

برای مثال می توان به شرکت امنیت سایبری چینی Qihoo 360 در ماه می 2018 اشاره کرد که یک ضعف جدی در پلتفرم EOS شناسایی کرد. جاستین سان، بنیانگذار ارز دیجیتال دیگری به نام Tron نیز از این فرصت استفاده کرد و مجدداً ارزیابی کرد. عملیات امنیتی شرکت Tron بیانیه‌ای درباره سیاست‌ها و اولویت‌های امنیتی خود منتشر کرد و برنامه «باگ بونتی» خود را تقویت کرد که به افرادی که نگرانی‌های امنیتی را در این پلتفرم کشف می‌کنند، پاداش می‌دهد.

حملات و تکامل

حملات و تکامل

یکی دیگر از مزایای هک برای ارزهای دیجیتال، تاثیراتی است که هک بر روی تکامل ارزهای دیجیتال می گذارد. EOS و Tron دو ارز دیجیتال هستند که یا مجبور به پاسخگویی به تهدیدات امنیتی شده‌اند یا براساس حملات پیشگیرانه به سایر پلتفرم‌ها این کار را انجام داده‌اند. Zycrypto استدلال می کند که از آنجایی که هک کردن همیشه بدون توجه به فناوری مورد نظر ادامه خواهد داشت، بنابراین این نوع حملات در واقع الهام بخش توسعه تکاملی در فضای ارز دیجیتال می باشند.

آن دسته از کوین ها، صرافی‌ها و شرکت‌هایی که برای مقابله با این تهدیدات مجهز نیستند و اقدامات پیشگیرانه ای را در نظر نگرفته اند، در نهایت یا مشتریان خود را از دست می‌دهند و یا به طور کامل از بازار ارزهای دیجیتال حذف می شوند و در نهایت فقط ایمن ترین کوین ها، توکن ها و شرکت های مرتبط در این بازار باقی می مانند. تنها بهترین و امن ترین بلاک چین‌ ها و اپلیکیشن‌ها در این حوزه باقی می مانند که موظف به توسعه با پیشرفت هک هستند.

کریستین فری، رئیس و مدیر عامل BlockStar، اظهار می کند که هک هایی که در حال حاضر صورت می گیرند، در نهایت می توانند به راه حل های امنیتی تبدیل شوند. کریستین فری همچنین معتقد است هک کردن و به خطر افتادن امنیت، در کوتاه‌مدت دردناک خواهد بود؛ اما در نهایت منجر به تقویت اکوسیستم کریپتوکارنسی و از بین رفتن ضعف های امنیتی آن می شود و می تواند آن را ایمن‌تر می‌کند و میزان پذیرش عمومی را افزایش دهد.

Amy Wan مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران Sagewise می باشد، با این موضوع موافق است و معتقد است با وجود هک‌های بسیار زیاد، هم چنان افراد زیادی به سرمایه گذاری در این حوزه علاقه دارند. اما بلاک چین و کریپتوکارنسی به جریان اصلی تبدیل نمی‌شوند، مگر اینکه بتوانند این مشکلات زیرساختی اساسی را به طور کامل حل کنند و اطمینان بابت تراکنش‌ ها را برای کاربران فراهم کنند.

بررسی مزایای هک برای ارزهای دیجیتال

علاوه بر ارز دیجیتال Tron، ارزهای دیجیتال دیگری نیز استراتژی مشابهی در پیش گرفته اند و به کاربران بابت کشف باگ‌های احتمالی یا نقص‌های امنیتی پاداش ارائه می‌دهد. همچنین نهادهای دیگر در فضای ارزهای دیجیتال استراتژی مشابهی را اتخاذ می کنند. اگرچه بعید است که این فرآیند باعث پایان هک در حوزه ارزهای دیجیتال شود، اما می تواند باعث افزایش امنیت کوین ها و شرکت‌ها شود و در نتیجه به افزایش امنیت کل فضای ارز دیجیتال کمک می‌کند. بدون امنیت، بعید است که ارزهای دیجیتال هرگز از ثبات لازم برای پذیرش جریان اصلی برخوردار شوند. در همین حال، با ادامه هک ها، رهبران نوظهور در دنیای ارزهای دیجیتال تلاش خواهند کرد تا ایمن ترین و مطمئن ترین محصول ممکن را ارائه دهند.

بنابراین هک ها در نهایت باعث تکامل، بهبود و افزایش ایمنی در حوزه کریپتوکارنسی می شوند و همین امر گواهی بر اثبات مزایای هک برای ارزهای دیجیتال است.

رقابت بدون ریسک با 100,000 دلار پول نقد مجازی

کاربران می توانند مهارت های معاملاتی خود را به کمک شبیه ساز سهام امتحان کنند. با هزاران معامله‌گر Investopedia رقابت کنند و در این مسیر پیشرفت کنند. آنها می توانند قبل از شروع به خطر انداختن پول خود، معاملات را در یک محیط مجازی ارسال کنند. استراتژی های معاملاتی را تمرین کنند و تا زمانی که آماده ورود به بازار واقعی هستند، تمرین مورد نیاز خود را داشته باشند تا کمتر دچار دردسر شوند.

سخن پایانی

شاید واژه هک در نگاه اول یک نقطه ضعف برای ارزهای دیجیتال محسوب شود اما با در پیش گرفتن برخی استراتژی ها می توان از همین نقطه ضعف در جهت بهبود و رفع این ضعف استفاده کرد و آن را به یک نقطه قوت تبدیل کرد. نکته مهم بعدی این است که کاربران می توانند با شناخت راهکارهای هکرها در زمینه کلاهبرداری، خود را تا حدودی از این حملات در امان نگه داشته و از این آسیب ها دور شوند. 



:: برچسب‌ها: هک برای ارزهای دیجیتال ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

به افراد یا مشاغلی که به دنبال ارزهای رمزنگاری گمشده یا سرقت شده هستند، Cryptohunters گفته می شود. این افراد ممکن است بتوانند به بازیابی رمزهای عبور فراموش شده و یا کلیدهای خصوصی گم شده کمک کنند. Cryptohunters برای بازیابی ارزهای رمزنگاری شده سرقت شده و یا گم شده، از تاکتیک های مختلفی مانند ابر رایانه ها و همچنین اقداماتی مثل هیپنوتیزم درمانی استفاده می کنند. با توجه به افزایش بسیار زیاد ارزش کریپتوکارنسی، این بازار به یک هدف کلیدی برای سارقان و هکرها تبدیل شده است. بنابراین نقش Cryptohunters بیش از پیش شده و افراد زیادی برای بازیابی رمز عبورهای خود به آنها مراجعه می کنند. معمولا کاربران با از دست دادن دسترسی خود به کیف پول ها یا انبار ارزهای دیجیتال، تمام یا بخشی از ارزهای دیجیتال خود را از دست می دهند و امید دارند که Cryptohunters بتوانند دارایی های آنها را بر گردانند. در این مقاله ابتدا نقش Cryptohunters را تعریف می کنیم و به بررسی انواع آن و میزان هزینه این خدمات ارائه شده از سوی Cryptohunters می پردازیم. انواع تحلیل

Cryptohunters چیست؟

Crytpohunters چیست؟

Cryptohunters با دارندگان ارزهای دیجیتال و آژانس هایی که به عنوان مجری قانون، به جست و جو و بازیابی ارزهای رمزنگاری نابه جا یا دزدیده شده می پردازند، به صورت همزمان کار می کنند. این افراد شامل متخصصان بازیابی و یا شکستن کیف پول های دیجیتال هستند. Cryptohunters به صورت آنلاین، خدمات خود را ارائه می دهند. آنها معمولا جزئیات اساسی مانند آخرین کلید خصوصی به خاطر سپرده شده و جزئیات احتمالی که افراد ممکن است در ایجاد کلیدهای خصوصی استفاده کرده باشند، را دنبال می کنند. (مانند تاریخ تولد، شماره تلفن و نام حیوانات خانگی) سپس Cryptohunters از طریق برنامه های کامپیوتری خود، این نقاط داده اولیه را اجرا می کنند و با کمک ایجاد صدها و حتی هزاران ترکیب ممکن، سعی می کنند کلیدهای ایمن کیف پول ها را یکی یکی بشکنند. در حالی که ماهیت غیرمتمرکز و غیرقانونی، آن بخشی است که برای سرمایه گذاران و کاربران جذاب است، این سیستم عمدتاً ناشناس است و هکرها و سارقان را نیز جذب می کند.

انواع Cryptohunter

انواع Cryptohunter

نمونه‌هایی از Cryptohunter رمزنگاری شامل شرکت‌هایی هستند که به دنبال بازیابی رمزهای عبور و کیف پول‌های خراب با استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی برای تولید میلیون‌ها رمز عبور بالقوه هستند. برخی از سرویس های بازیابی اطلاعات از همان طرح های هک استفاده می کنند که هکرها برای سرقت بیت کوین استفاده می کنند.

برخی از سرویس ها می توانند برای جستجو و دسترسی به رمزهای عبور ذخیره شده در فایل های متنی، از خدمات بازیابی اطلاعات استفاده کنند. این خدمات معمولاً هزینه ثابتی دریافت می کنند، نرخ موفقیت بالایی دارند و در طول چند روز صورت می گیرند. 

در این بازار فقط برنامه نویسان کامپیوتری با فن آوری حضور ندارند، بلکه در این بازار تعداد زیادی cryptohypnotists یا همان "کریپتو هیپنوتیزم" وجود دارد که با ادعای بازیابی رمزهای عبور با باز کردن ضمیر ناخودآگاه افراد از طریق تکنیک هایی مانند هیپنوتیزم، خدمات مدیریت ذهن خود را ارائه می دهند. کریپتو هیپنوتیزم ها سعی می‌کنند به دارندگان کمک کنند تا بتوانند از نظر ذهنی، مکان و آنچه را که ممکن است به عنوان کلید خصوصی نوشته اند را بازیابی کنند.

Cryptohunters می توانند برای ردیابی مسیرهای کلاهبرداری و یا سرقت، خدماتی را ارائه دهند. آنها می توانند با همکاری آژانس های قانونی، به شناسایی مکانی که کوین های دزدیده شده به آنجا منتقل شده اند، بپردازند. این اطلاعات برای باطل کردن تراکنش های مرتبط با سرقت و مسدود کردن کیف ها، ضروری می باشد.

در صورتی که سارقان از صرافی ها برای پول نقد استفاده کنند، یک راه حل کلیدی برای بازیابی کردن را در اختیار cryptohunters قرار می دهند. اما اقدامات مجرمان و سارقان این حوزه پیچیده‌تر شده‌ است و آنها معمولا بیت‌کوین را به ارزهای دیجیتال جایگزین تبدیل می‌کنند تا بتوانند ردپای خود را پنهان کنند و یا از طریق صرافی‌های خارجی، پول را نقد کنند. بنابراین عملیات بازیابی برای Cryptohunter دشوار تر می شود و مدت زمان به نتیجه رسیدن این اقدامات طولانی تر می شود.

هزینه های Cryptohunter

هزینه های Cryptohunter

اکثر خدمات Cryptohunter معمولاً بخشی از موجودی بازیابی شده، را به عنوان هزینه در نظر می گیرند. (برای مثال 20 درصد از موجودی بازیابی شده). البته این قیمت‌ ها بسته به میزان موفقیت بازیابی، متفاوت هستند. بسیاری از این خدمات در صورت موفقیت‌آمیز بودن، ممکن است ماه‌ها طول بکشند.

همچنین ممکن است ارائه دهندگان خدمات بازیابی مبتنی بر کامپیوتر و کریپتو هیپنوتیزم‌کنندگان بخواهند علاوه بر درصدی از مبلغ بازیابی شده، هزینه ثابتی را نیز دریافت کنند. کریپتوهیپنوتیست ها نیز متناسب با تعداد جلسات و ساعاتی که برای بازیابی جزئیات از دست رفته صرف می کند، مبلغ ثابتی را بر اساس هر جلسه از دارندگان کوین ها، دریافت می کنند.

برای کابران شاید جالب باشد که بدانند 20% بیت کوین در گردش یا قفل شده یا در کیف پول گم شده است.

ملاحظات ویژه

رایج‌ترین مشکلی که منجر به از دست رفتن ارز دیجیتال می‌شود این است که دارنده دسترسی به کیف پول یا انبار ارز دیجیتال خود را از دست می‌دهد. دارایی های دیجیتال در چنین کیف پول هایی با استفاده از یک کلید خصوصی منحصر به فرد، که یک رشته طولانی از نویسه های الفبایی عددی شبیه به یک پین بانکی یا رمز عبور برای دسترسی به حساب بانکداری اینترنتی است، ایمن نگه داشته می شود.

از آنجایی که ارزهای دیجیتال و کیف پول‌ها در یک اکوسیستم غیرمتمرکز کار می‌کنند، هیچ مرجع یا ارائه‌دهنده خدماتی مرکزی برای بازنشانی یا صدور مجدد کلید برای دارندگان رمزارز اصلی وجود ندارد. حفظ امنیت کلید خصوصی و دسترسی به آن تنها بر عهده افراد است. اکثر افراد این کلید خصوصی را فراموش می‌کنند یا به اشتباه می‌گذارند و کیف پول دیجیتال آنها را غیرقابل دسترس می‌کنند. موارد دیگر از گم شدن سکه های دیجیتال به افزایش تعداد کلاهبرداری ها، هک ها و سرقت ها مربوط می شود.

سخن پایانی

به کاربران توصیه می شود تمام رمزهای خود را در مکانی امن نگهداری کنند، تا توکن ها و کوین های خود را از دست ندهند و درگیر عملیات زمان بر و هزینه بر Cryptohunter نشوند، زیرا ممکن است حتی از طریق کمک Cryptohunter هم نتوانند دارایی های خود را برگردانند.



:: برچسب‌ها: Cryptohunters ,
:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

پس از افزایش کارمزدهای اتریوم، رقیبان اتریوم از جمله سولانا و ترا ضمن پردازش سریع تر تراکنش ها، کارمزد کمتری را نیز دریافت می کردند و همچنین توانستند از بازار رمز ارزها، سهم ارز دیجیتال اتریوم را دریافت کنند. شبکه هارمونی نیز رقیب جدیدتری در این زمینه برای شبکه اتریوم محسوب می شود که در این مقاله می خواهیم ضمن معرفی شبکه هارمونی، به مقایسه شبکه هارمونی و اتریوم بپردازیم.

مقایسه شبکه هارمونی و اتریوم

مقایسه شبکه هارمونی و اتریوم با یکدیگر

شبکه هارمونی (Harmony) یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که مشوق های نقدینگی را ارائه می دهد و مطابق EVM یا همان ماشین مجازی اتریوم طراحی شده است. هارمونی تاکنون توانسته برای جذب کاربران و توسعه دهندگان پالیگان و ارز دیجیتال آوالانچ به صورت موثر و کارآمد عمل کند. یکی از بهترین عملکردها در میان قراردادهای هوشمند توسط توکن ONE از شبکه هارمونی صورت گرفته است. هارمونی می تواند از EVM پشتیبانی کند و ارتباط آن با سایر زنجیره ها به شکلی یکپارچه صورت می گیرد. در این شبکه مشوق هایی نیز وجود دارند. 

فناوری شبکه هارمونی

شبکه هارمونی توسط شخصی به نام استیفن سی (Stephen Tse) در سال 2018 راه اندازی شد و به عنوان یک بلاک چین قرارداد هوشمند مبتنی بر POS و منطبق با ماشین مجازی اتریوم در سال 2019 عرضه شد. هارمونی به کمک FBFT که پروتکل اجماع تحمل خطای بیزانس می باشد و به همراه شاردینگ رندوم و همچنین امضاهای حجم ثابت BLS، می تواند سرعت تراکنش ها در سولانا و آوالانچ را افزایش دهد و آن را در عرض 2 ثانیه انجام دهد. در حالی که این زمان برای پولکادات 1 دقیقه است و برای کازماس 6 ثانیه می باشد. هزینه انتقال نیز حدود 0.000021 توکن ONE می باشد.

در واقع می توان گفت اولین راهکار لایه اول مبتنی بر شاردینگ، شبکه هارمونی می باشد که بر بستر شبکه اصلی قرار دارد. هارمونی همچنین توانسته سه راهی میان انتخاب امنیت، غیرمتمرکز سازی و غیر مقیاس پذیری را از طریق مقیاس پذیری با شاردها رفع کند. بلاک چین مبتنی بر شارد نیازمند تعداد زیادی ولیدیتور یا همان تایید کننده ها می باشد. هارمونی از طریق مکانیزم گواه اثبات سهام موثر (EPoS) به افزایش انگیزه و تشویق جهت واگذاری سهام بین تعداد زیادی از ولیدیتور ها می پردازد.

فناوری شبکه هارمونی

حق ارائه و تایید بلاک ها در بسیاری از بلاک چین ها به صورت تصادفی و رندوم تعیین می شود. در حالی که مقدار سهام گذاری یا واگذاری به ولیدیتورهای منتخب، عامل مهم و موثری می باشد. مکانیزم گواه اثبات سهام موثر هارمونی براساس میزان توکن های سهام گذاری شده برای هر دوره می باشد، در حالی که میزان پاداش بلاک، مطابق با میزان میانگین سپرده گذاری انجام شده توسط همه ولیدیتورها می باشد. در نتیجه مانع از تمرکز بیش از حد توکن ها توسط یک گره یا گروهی از نودها شده، همچنین باعث افزایش غیرمتمرکز سازی می شود و از حمله تک شارد جلوگیری می کند. 

تایید موازی تراکنش ها توسط شاردینگ صورت می گیرد، بنابراین باعث افزایش سرعت تایید تراکنش ها می شود. شاردینگ تصادفی هارمونی در 3 بخش شبکه، وضعیت و تراکنش وجود دارد. شاردینگ نیازمند روشی برای اختصاص نودها به شاردهای مختلف می باشد. شبکه هارمونی با 122 ولیدیتور مستقل و ارزش 4.7 میلیون توکن وان (ONE) معادل 1000 اسلات سهام گذاری در حال فعالیت می باشد. شبکه هارمونی همچنین می تواند در 4 شارد، 800 گره را اجرا کند. 

هارمونی به 2 روش می تواند رفتار نامطلوب تاییدکنندگان را جریمه کند. این شبکه جریمه اسلشینگ (Slashing) را برای تاییدکنندگانی اعمال می کند که اقدام به تایید و امضای بلاک های مشکوک و متناقض کرده اند. این جریمه بر روی توکن سهام گذاری شده اعمال می شود. همچنین دسترسی این تاییدکنندگان به شبکه به صورت دائمی قطع می شود. تایید کنندگان غیر فعال نیز تاییدکنندگانی هستند که بیش از یک سوم دوره در دسترس نبوده اند و بنابراین در انتخابات بعدی حذف می شوند و در نتیجه ازدحام شبکه کاهش می یابد.

توکن ONE چیست؟

نحوه مقایسه شبکه هارمونی و اتریوم

توکن بومی بلاک چین ارز دیجیتال هارمونی، توکن ONE نام دارد که کنترل میزان قابل توجهی از فعالیت های اجرا شده روی پلتفرم را بر عهده دارد. از این توکن برای انجام تراکنش های درون شبکه، ایمن سازی شبکه و پاداش کاربران استفاده می شود.

کاربرد توکن ONEدر شبکه هارمونی

- از این توکن برای پرداخت کارمزد ذخیره سازی، کارمزد تراکنش ها و گس استفاده می شود.

- جهت نظارت درون زنجیره ای کاربرد دارد.

- برای اجرای گره حداقل ده هزار توکن یا استیکینگ (حداقل 100 توکن) در اجماع گواه اثبات سهام موثر هارمونی استفاده می شود. در واقع در هنگام دریافت پاداش بلاک و کارمزد تراکنش ها کاربرد دارد.

تمام توکن های ONE کسب شده از طریق کارمزد تراکنش ها، در شبکه هارمونی سوزانده می شوند به همین دلیل هارمونی، متمایز از سایر راهکارهای لایه اول می باشد. استفاده زیاد از شبکه در نهایت باید منجر به تورم صفر توکنی شود. مکانیزم سوزاندن و صدور توکن ها با کاهش تورم ( همانند EIP-1559 اتریوم) باعث افزایش ارزش توکن ONE می شود.

اکوسیستم هارمونی

این اکوسیستم چندین اولویت اصلی دارد که عبارتند از:

  • پشتیبانی از کیف پول

هارمونی می تواند از کیف پول های نرم افزاری، تحت وب، سخت افزاری و نسخه موبایلی کیف پول هارمونی پشتیبانی کند.

  • ایجاد پول از اتریوم و BSC
  • ابزار تحلیل بلاک چین
  • دیفای مقدماتی با تسلط سوشی سواپ و وایپر
  • سرویس Infra

در کل می توان گفت هارمونی اکوسیستم کاملی را مانند سایر راهکارهای لایه اول دارد.

کیف پول 1Wallet و ارز فیات

شبکه هارمونی و اتریوم

کیف پول 1Wallet کیف پول موبایلی هارمونی می باشد. این کیف پول به دنبال این است که باعث سهولت در تعامل با این زنجیره شود. کیف پول 1Wallet از احراز هویت گوگل (Google Authenticator) به جای استفاده از عبارت های بازیابی استفاده می کند و از طریق بازیابی حساب گوگل می توان به بک آپ دسترسی داشت. این کیف پول عملکرد بهتری نسبت به کیف پول های لوپرینگ و آرجنت دارد. کیف پول 1Wallet نیازی به سخت افزار امنیتی یا اتصال به ایمیل کاربران ندارد. همچنین این کیف پول مبتنی بر قراردادهای هوشمند می باشد. کاربران با استفاده از برنامه NowPayments می توانند با توکن ONE در دنیای واقعی نیز تراکنش انجام دهند. 

مقایسه شبکه هارمونی و اتریوم

در شبکه اتریوم، هزینه گس بسیار زیاد می باشد که برای توسعه فناوری های خاص محدودیت های زیادی را ایجاد می کند. شبکه اتریوم قادر به پشتیبانی از برنامه های غیرمتمرکز نمی باشد، زیرا دارای قابلیت مقیاس پذیری محدود می باشد. بنابراین هارمونی سعی دارد این چالش اتریوم را با عملکرد منحصر به فرد خود رفع کند. این پلتفرم برای کاهش محدودیت های اتریوم، یک پروتکل مقیاس پذیر مطلوب نسل جدید معرفی کرده است که مبتنی بر شاردینگ می باشد. بنابراین برای میزبانی در بلاک چین اتریوم یک پلتفرم کارآمد و امن فراهم می کند و می تواند از برنامه های غیرمتمرکز پشتیبانی کند. در واقع می توان در رابطه با مقایسه شبکه هارمونی و اتریوم گفت که شبکه هارمونی از لحاظ میزان هزینه، نسبت به اتریوم مقرون به صرفه تر می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 97
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

B-Money، اولین بار در سال 1998 توسط دانشمند کامپیوتر، به نام وی دای(Wei Dai) راه اندازی شد که یک سیستم نقدی الکترونیکی ناشناس و توزیع شده بود و تلاش می کرد تا بسیاری از خدمات و ویژگی‌های مشابهی را که ارزهای دیجیتال امروزی نیز انجام می‌دهند، ارائه دهد. اگرچه ارزهای دیجیتال در چند سال گذشته به سطوح جدیدی از شهرت در سراسر جهان رسیده اند، مهم است که به یاد داشته باشیم که ارزهای دیجیتال سابقه ای به دهه ها قبل دارند. در حالی که قدیمی ترین نسل فعلی توکن های مجازی بیت کوین (BTC) است. در واقع این ارز دیجیتال، یکی از این ارزهای رمزنگاری شده اولیه بود که هرگز به طور رسمی راه اندازی نشد.

اگرچه این پروژه هرگز به طور رسمی راه‌اندازی نشد اما تلاش کرد بسیاری از خدمات و ویژگی‌هایی را ارائه دهد که ارزهای دیجیتال امروزی نیز انجام می‌دهند. وی دای، مهندس کامپیوتر و فارغ التحصیل از دانشگاه واشنگتن، مقاله ای را در سال 1998 منتشر کرد که در آن مفهوم b-money را معرفی کرد.

تعریف B-Money

تعریف B-Money

وی دای، مهندس کامپیوتر و فارغ‌التحصیل از دانشگاه واشنگتن، مقاله‌ای را در سال 1998 منتشر کرد که در آن مفهوم b-money را معرفی کرد. این مقاله طرح کلی رمزارز را ارائه کرد که از بسیاری جهات به دنیای ارزهای دیجیتال مدرن امروزی می‌رسد. دای، این پروژه را به عنوان "طرحی برای گروهی از نام‌های مستعار دیجیتال غیرقابل ردیابی برای پرداخت پول به یکدیگر و اجرای قراردادها بین خود بدون کمک خارجی" توصیف کرد.

مفهوم دای برای b-money شامل تعدادی ویژگی خاص است که امروزه برای ارزهای دیجیتال رایج شده است، از جمله نیاز به کار محاسباتی به منظور تسهیل ارز دیجیتال، این شرط که این کار باید توسط جامعه در یک دفتر کل تأیید شود.

برای اطمینان از اینکه تراکنش‌ ها سازمان‌یافته باقی می‌مانند، دای پیشنهاد کرد که حسابداری جمعی ضروری است، با پروتکل‌های رمزنگاری که به احراز هویت تراکنش‌ها کمک می‌کند. این پیشنهاد بسیار شبیه به فناوری بلاک چین امروزی است.

برای اطمینان از اینکه تراکنش‌ها سازمان‌یافته باقی می‌مانند، دای پیشنهاد کرد که حسابداری جمعی ضروری است، با پروتکل‌های رمزنگاری که به احراز هویت تراکنش‌ها کمک می‌کند. این پیشنهاد بسیار شبیه به فناوری بلاک چین امروزی است. علاوه بر این، دای استفاده از امضای دیجیتال یا کلیدهای عمومی را برای احراز هویت تراکنش ها و اجرای قراردادها پیشنهاد کرد.

مفهوم دای برای این پروژه، شامل دو پیشنهاد بود. اولین مورد تا حد زیادی غیرعملی تلقی می شد و برای تولید آن بر الگوریتم اثبات کار(PoW) تکیه داشت. پیشنهاد دوم ساختار بسیاری از سیستم های بلاک چین مدرن را با دقت بیشتری پیش بینی می کند.

B-Money چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

B-Money چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

این پروژه هرگز به طور رسمی راه اندازی نشد. فقط به عنوان یک پیشنهاد (معادل یک وایت پیپر) وجود داشت. با این حال، کار دای بی توجه نماند. در واقع، زمانی که ساتوشی ناکاموتو تقریباً یک دهه پس از ارائه پیشنهاد این پروژه توسط دای، در حال توسعه بیت کوین بود، بنیانگذار مستعار بزرگترین ارز دیجیتال در جهان قبل از هر توسعه دهنده دیگری با دای تماس گرفت. دای همراه با دیگر پیشگامان ارزهای دیجیتال مانند نیک سابو و هال فینی از طرح ناکاموتو حمایت کرد.

در حالی که شباهت های زیادی بین پیشنهاد b-money و بیت کوین و به نوبه خود، بسیاری دیگر از توکن ها و کوین های دیجیتال بعدی نیز وجود دارد، شناسایی رابطه دقیق بین این پروژه و بیت کوین دشوار است. فراتر از آن، افراد زیادی در جامعه ارزهای دیجیتال وجود دارند که مشکوک هستند، به دلیل شباهت‌های بین این پروژه و بیت‌کوین، وی دای ممکن است روزی به عنوان هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو مرموز آشکار شود.

ارتباط وی دای با ساتوشی ناکاموتو

وی دای و آدام بک از جمله اولین افرادی هستند که با سازنده بیت کوین یا همان ساتوشی ناکاماتو ارتباط داشتند. به همین دلیل است که در مقاله مستند شده بیت کوین به b-money اشاره شده است. به همین دلیل نیک سابو در مقاله ای که در ماه می سال 2011، نوشت:

«من، وی دای و هال فینی تنها افرادی بودیم که این ایده را به اندازه کافی تا قبل از ایجاد ناکاماتو رشد دادیم. به همین طریق، وی دای در مورد اثرگذارتر بودن این پروژه اینگونه گفت:

تصور من این است که سازنده بیت کوین حتی مقاله ای که من نوشتم، قبل از ایجاد ایده اش مطالعه نکرده بود. به همین علت است که بعد از اینکه روش های من را متوجه شد و از b-money در مقاله های خود نام برد، بنابراین ارتباط من با این پروژه کمی مشکلتر از آن چیزی است که فکر می کنید.»

اهداف B-Money

اهداف B-Money

دای با ایجاد این پروژه رویای جامعه‌ای را در سر می‌پروراند که در آن هیچ خشونتی وجود نداشته باشد زیرا مکان‌های فیزیکی و هویت واقعی افراد از دانش عمومی پنهان می‌شود. چون خشونت وجود نخواهد داشت، این جامعه نیازی به حکومت نخواهد داشت.

با این حال، دای می‌دانست که برای اینکه نهاد دولت برای همیشه غیر ضروری شود، یک جامعه باید به شیوه‌ای همتا به همتا ارتباط برقرار کند و معامله کند. دای گفت: "تاکنون، حتی از نظر تئوری، مشخص نیست که چنین جامعه ای چگونه می تواند فعالیت کند. یک جامعه با همکاری شرکت کنندگان آن تعریف می شود و همکاری کارآمد نیاز به یک وسیله مبادله (پول) و راهی برای اجرای قراردادها دارد. این خدمات توسط دولت یا نهادهای تحت حمایت دولت و فقط به اشخاص حقوقی ارائه شده است.

پروتکل B-money به گونه‌ای طراحی شده بود که بتواند حریم خصوصی همه شرکت‌کنندگان را حفظ کند و در عین حال همچنان به عنوان وسیله مبادله و ارائه قراردادهای قابل اجرا به یک جامعه عمل کند.

سرمایه گذاری در ارزهای رمزنگاری شده و عرضه اولیه کوین یا همان(ICO)، بسیار پرخطر است و این مقاله توصیه ای از طرف Investopedia یا یک نویسنده برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال یا ICO نیست. از آنجایی که موقعیت هر فرد مختص به خود اوست، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود. Investopedia هیچ گونه تضمین یا ضمانتی در مورد صحت اطلاعات موجود در اینجا نمی دهد.



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

پروژه آرک بلاک (ABT) با یک عرضه اولیه توکن ICO در سال 2018 راه اندازی شد. این پروژه با هدف ساده سازی فرآیند توسعه بلاک چین و اپلیکیشن های غیرمتمرکز ایجاد شده است. پروژه ArcBlock از زمان راه اندازی تلاش کرده که فناوری خود را توسعه دهد و یک پلتفرم کاربر پسند را در اختیار کاربران خود قرار دهد. در این مقاله به بررسی آرک بلاک، ویژگی ها و مزایای آن می پردازیم.

آرک بلاک (ArcBlock) چیست؟

آرک بلاک چیست؟

پلتفرم ArcBlock یک پلتفرم بلاک چین نسل سوم ( ۳.۰) با هدف ایجاد بلاک چین های مخصوص برای برنامه نویسان و توسعه ساده تر برنامه های غیرمتمرکز می باشد. پلتفرم آرک بلاک به ارائه اجزای بنیادی مورد نیاز برای ایجاد اپلیکیشن های مبتنی بر بلاک چین می پردازد. این اجزای بنیادی شامل بسته های کدها، کیت توسعه نرم افزار (SDK) و ابزارهای برنامه نویسی می باشد. فناوری ArcBlock دارای قابلیت ساخت بلاک چین های سفارشی و خاص که بر اساس مقرارت تجارت می باشند و همچنین می تواند به ایجاد اپلیکیشن های غیرمتمرکز برای استفاده شرکت ها بپردازد.

حذف موانعی که مانع از پذیرش بلاک چین توسط مردم است، هدف اصلی پلتفرم ArcBlock می باشد. پروژه ArcBlock برای ساده سازی و سریع تر کردن برنامه نویسی در فضای بلاک چین، رویکرد منحصر به فردی را اتخاذ کرده و سعی دارد برای کسب و کارها و مردم، کاربرد محصولات نهایی این پلتفرم را افزایش دهد. همچنین قصد دارد نسخه ای از بلاک چین که با روبی آن ریلز شباهت دارد، ایجاد کند و برای این که برنامه نویسان بتوانند ساده تر کدنویسی و ساخت اپلیکیشن های غیرمتمرکز را انجام دهند، اجزا و مولفه های اساسی را فراهم کرده است. 

روبی آن ریلز به عنوان یک چارچوب نرم افزاری متن باز و تحت وب است که ضمن دسترسی آزاد برای همه کاربران، قصد دارد تا برای برنامه نویسی وب، توسعه سریع را فراهم کند و همچین زبان برنامه نویسی روبی (Ruby) را مورد استفاده قرار دهد.

ArcBlock چگونه کار می کند؟

آرک بلاک راهکار هایی ارائه می دهد که ضمن ساده سازی و قابل دسترس بودن توسعه اپ های غیرمتمرکز، می تواند برخی مشکلات بلاک چین ها را برطرف کند. از جمله این مشکلات می توان به عملکرد ضعیف، کمبود امکانات، کاربر پسند نبودن و قفل شدن سیستم اشاره کرد.

ArcBlock نه تنها یک بلاک چین است بلکه یک پلتفرم خدماتی نیز می باشد که این ویژگی باعث می شود نسبت به رابط های کاربری بین نرم افزارهای API مورد استفاده در اکثر بلاک چین ها، قدرتمندتر باشد. ArcBlock را می توان یک راهکار کامل و جامع در حوزه اپ های غیرمتمرکز معرفی کرد زیرا فناوری بلاک چین و پردازش ابری را با یکدیگر ترکیب کرده است.

پردازش ابری این قابلیت را به کاربران می دهد تا برنامه ها و داده های خود را در یک فضای اینترنتی ذخیره و نگهداری کنند و در هر زمان و مکانی که می خواهند به آن دسترسی پیدا کنند.

ArcBlock همچنین می تواند به ارتقا نقش ماینرهایی که فقط به حفظ امنیت شبکه کمک می کنند، بپردازد. برای مثال ماینرها می توانند مشارکت ویژه ای در اجزای نرم افزاری سیستم ها داشته باشند و همچنین به عنوان ارائه دهندگان به ایجاد، بهبود و تقویت کل یک پلتفرم بپردازند.

مزایای آرک بلاک

مزایای آرک بلاک

۱- ارائه بهترین تجربه کاربری

ArcBlock برای بهترین تجربه کاربری طراحی و راه اندازی شده است. برنامه نویسان برای تحقق این هدف از رویکردی استفاده می کنند تا تجربه کاربر پسندی را برای کاربران در حوزه بلاک چین ارائه دهند. برای مثال از طریق مرورگر اینترنتی و بدون نیاز به دانلود نرم افزار یا نصب یک افزونه در مرورگر، امکان دسترسی به ArcBlock وجود دارد. همچنین کاربران از طریق نصب یک اپلیکشن بر روی موبایل های خود، می توانند به ArcBlock دسترسی آسانی داشته باشند.

۲- سازگاری با توکن ها

ArcBlock سازگاری کاملی با اقتصاد در حال ظهور توکن ها مانند مبادله، خرید و فروش و دریافت کالاها از طریق توکن های دیجیتالی دارد. اهمیت این ویژگی آرک بلاک با توسعه و ترویج اقتصاد توکن و پس از گذر زمان بیشتر خواهد شد. همچنین فرآیند توسعه و تکمیل این پلتفرم از طریق سازگاری ArcBlock با توکن ها بهبود می یابد.

3- فناوری متن باز Open Source

برنامه نویسان ArcBlock برای ساده سازی انتقال پروژه های برنامه نویسان به ArcBlock از فناوری متن باز استفاده می کنند، در واقع می توان گفت هدف آنها باز آفرینی فناوری بلاک چین نمی باشد.

4- طراحی شده برای فضای ابری

کسب و کارها و فرآیندهای نرم افزاری به طور روز افزونی به سمت استفاده از فضای ابری می روند. به همین دلیل فناوری بلاک چین نیز از فضای ابری استفاده می کند. آرک بلاک هم براساس پردازش ابری برای انجام کار، طراحی شده است. این ویژگی قابلیت انتقال اپلیکیشن های غیرمتمرکز را به همه زیرساخت های دارای فضای ابری ارائه می دهد. به همین دلیل دیگر به نصب نرم افزار، پلاگین و استفاده از افزونه های مرورگر نیست و کاربران برای دسترسی به خدمات مورد نیاز خود در پلتفرم ArcBlock، فقط به یک مرورگر اینترنتی نیاز دارند.

توکن آرک (ABT) چیست؟

توکن آرک (ABT)

توکن آرک یک توکن مبتنی بر بلاک چین اتریوم و با استاندارد ERC-20 می باشد. آرک بلاک در سال 2018 در زمان فاصله گرفتن بازار رمز ارزها از نقطه اوج خود و کاهش شدید قیمت ها، با یک عرضه اولیه توکن توانست 90 میلیون واحد از مجموع 186 میلیون واحد خود را بفروشد و 45 میلیون دلار سرمایه جذب کند. ورود توکن آرک به بازار معاملات، چند هفته پس از عرضه اولیه صورت گرفت و ارزش آن پس از چند دقیقه به بیش از ۲ برابر رسید.

کیف پول های توکن آرک ABT

کیف پول های سازگار با اتریوم برای ذخیره و نگهداری توکن آرک مناسب می باشند، زیرا این توکن نیز مبتنی بر بلاک چین اتریوم است. البته تیم آرک بلاک برای ذخیره و نگهداری توکن های ABT، کیف پول مخصوصی را که دارای یک راهکار مبتنی بر سیستم غیرمتمرکز برای انجام احراز هویت است، برای کاربران خود ارائه کرده اند. در این کیف پول، کاربران آرک بلاک می توانند کنترل کاملی بر دارایی های دیجیتالی خود داشته باشند.

از دیگر کیف پول های مناسب برای توکن آرک می توان به این کیف پول ها نیز اشاره کرد: لجر نانو اس (Ledger Nano S)، مای اتر والت (MyEtherWallet) و تراست والت (Trust Wallet).



:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

اکثر پروژه های بلاک چینی به گواه اثبات کار برای انتقال زیرساخت های خود زمینه چینی می کنند، در حالی که برخی پلتفرم ها مانند کادنا ضمن استفاده از گواه اثبات کار، توانسته با طراحی نوین معماری شبکه به جنگ مقیاس پذیری، امنیت و غیرمتمرکز سازی بلاک چین برود. در این مقاله به بررسی شبکه کادنا، همکاری ها، معرفی کوین شبکه کادنا و همکاری های این پروژه می پردازیم.

شبکه کادنا (kadena) چیست؟

شبکه کادنا (kadena) چیست؟

شبکه کادنا (Kadena) یک شبکه بلاک چین عمومی مشابه بیت کوین با هدف مقیاس پذیری می باشد که برای تامین امنیت غیرمتمرکز و اجماع میان نودها، از مکانیسم گواه اثبات کار (PoW) استفاده می کند. طراحی ساختار شبکه کادنا، ضمن افزایش مقیاس پذیری و افزایش توان عملیاتی، حفظ امنیت بلاک چین را تضمین می کند. توسعه دهندگان کادنا، معتقد بودند که زیرساخت های فناوری بلاک چین و اکوسیستم متصل به آن، نیازمند بازسازی می باشند.

کادنا با استفاده از فناوری Multi-Chain یا همان فناوری چند زنجیره ای، توانسته چندین زنجیره را به یک دیگر متصل کند. در نتیجه معماری شبکه چند زنجیره ای، باعث شده که در لایه یک این شبکه، میزان مقیاس پذیری شبکه بتواند بیش از 9 میلیون معامله روزانه انجام شده در بازار بورس نیویورک را پردازش کند. در شبکه کادنا مدت زمان لازم برای ساخت هر بلاک 1.5 ثانیه می باشد، بنابراین در این شبکه 20 بلاک تنها در 30 ثانیه ساخته می شود.

شبکه کادنا برای توسعه پلتفرم های دیفای و محصولات بلاک چینی، زیرساخت و ابزارهایی را ارائه می دهد. از جمله این ابزارها می توان به زبان برنامه نویسی پکت (Pact) اشاره کرد. اولین زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند، پکت می باشد که طراحی آن با فرمت خواندنی برای انسان (Human-Readable) صورت گرفته است. همه افراد می توانند قراردادهای هوشمندی را که با این زبان نوشته شده اند را با هر سطح تجربه و دانشی که دارند، به راحتی بخوانند. توسعه دهندگان کادنا برای آموزش یادگیری زبان پکت، یک مجموعه آموزشی در سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته را به صورت کاملا رایگان در اختیار کاربران خود قرار داده اند.

نحوه کار شبکه کادنا

نحوه کار شبکه کادنا

هر بلاک جدیدی که در شبکه بیت کوین استخراج می شود، دارای هش بلاک قبلی زنجیره، درون خود می باشد. ماینرهای شبکه با هدف استخراج بلاک های جدید، با یکدیگر برای حل مسئله ریاضی رقابت می کنند. این فرآیند که به عنوان اولین متد برای تامین امنیت شبکه های غیرمتمرکز و همچنین اثبات صحت تراکنش ها کاربرد دارد، همان گواه اثبات کار است. هر بلاک جدید در شبکه کادنا علاوه بر این که به بلاک قبلی زنجیره خود متصل می شود، به 3 بلاک دیگر نیز از زنجیره های همتا وصل می شود و در خود، درخت مرکل زنجیره های همتا را نیز دارد. در نتیجه در سراسر شبکه توان شبکه برای انتشار و پخش داده ها افزایش می یابد. در شبکه کادنا همه ی زنجیره ها همتا هستند و هیچ زنجیره اصلی در این شبکه وجود ندارد. به عبارتی دیگر در این شبکه هیچ یک از زنجیره های کادنا، زنجیره جانبی نمی باشند.

زیرساخت شبکه کادنا شامل پروتکل لایه یک با نام چین وب (Chainweb) و همچنین یک پروتکل لایه دو تحت عنوان کورو (Kuro) می باشد. تعامل لایه اول و دوم شبکه کادنا از طریق قراردادهای هوشمندی صورت می گیرد که با زبان پکت نوشته شده است. در ادامه به بررسی مفصل تر لایه یک چین وب و لایه دو کورو می پردازیم.

پروتکل چین وب

پروتکل لایه یک چین وب، نوعی مکانیسم اجماع مبتنی بر گواه اثبات کار می باشد که دارای ساختار زنجیره بافته شده و موازی می باشد. شبکه عمومی کادنا دارای مکانیسمی برای تولید غیر همزمان تعداد زیادی بلاک بر روی زنجیره های مختلف و با ارتفاع یکسان می باشد. هر بلاک به بخش کوچکی از قدرت هش شبکه برای ساخته شدن نیاز دارد. میزان پردازش تراکنش ها در هر ثانیه توسط این پیکر بندی افزایش می یابد. هزینه گس شبکه توسط ساختار افقی بلاک چین کادنا به صفر می رسد. بنابراین افزایش تعداد تراکنش ها و افزایش زنجیره ها، باعث افزایش تعداد بلاک های موجود می شود.

زمانی که تعداد تراکنش های روی یک زنجیره افزایش می یابد، باعث افزایش هزینه کارمزد تراکنش ها نیز می شود. بنابراین توصیه می شود کاربران اکانت خود را روی زنجیره هایی با تراکم و شلوغی کم بسازند تا به این ترتیب هزینه های تراکنش ها را کاهش دهند. شبکه کادنا تعداد TPS ها را به صورت نامتناهی افزایش می دهد و ازدحام شبکه دیگر یک مسئله برای شبکه نخواهد بود. بنابراین تراکنش ها به واسطه این قابلیت و هزینه گس صفر، به صورت امن و سریع انجام می شوند.

پروتکل لایه 2 کورو

پروتکل لایه 2 کورو

پروتکل لایه 2 شبکه کادانا، کورو نام دارد که توسط 500 نود می تواند در هر ثانیه حداکثر 800 تراکنش را پردازش کند. این پروتکل بر روی AWS و Azure برای ارزیابی قرار گرفته است. ساختار شبکه عمومی کادنا، لایه اولیه یا پایه ای می باشد. از آن جایی که شبکه لایتنینگ (Lightning) یک راهکار لایه دو می باشد، می تواند بر روی کادنا به عنوان یک نیرو مضاعف قرار بگیرد. زبان برنامه نویسی پکت، پشتیبانی کننده از ادغام راه حل های لایه دو مانند زنجیره های جانبی، کانال های وضعیت و لایتینگ با ساختار پایه کادنا می باشد.

نحوه استخراج رمز ارز KDA

شبکه کادنا برای استخراج رمز ارز و تایید تراکنش ها از گواه اثبات کار استفاده می کند و البته الگوریتمی متفاوت با ارز دیجیتال بیت کوین دارد. برای ماینینگ کادنا از الگوریتم هش Blake2s_256 استفاده می شود. کادنا برخلاف بلاک چین های ساخته شده از یک زنجیره واحد، از زنجیره هایی موازی ساخته شده است. در نتیجه ماینرها می توانند بین چندین زنجیره مختلف، قدرت محاسباتی دستگاه های خود را پخش کنند و به صورت مساوی هر کدام را پیش برد. در نتیجه باعث کاهش هزینه های بیهوده و رقابت میان استخراج کنندگان شد. پاداش های استخراج شبکه کادنا هر 6 ماه یک بار و طبق یک برنامه زمانی مشخص تنظیم می شوند.

تقریبا نیمی از کوین های باقی مانده هر 20 سال یک بار برای پاداش دهی، عرضه می شوند. توسعه دهندگان کادنا برای استخراج، نرم افزار رسمی کادنا (chainweb-mining-client) را به کاربران پیشنهاد می کنند. کاربران برای ماینینگ KDA نیازمند دستگاه های استیک ASIC هستند. همچنین شبیه سازها، CPU و کارت گرافیک ها مناسب برای تست می باشند. یکی از موسسان پروژه کادنا به نام ویل مارتینو، اعلام کرده که ماینرها با این نرم افزار دیگر نیازی به مشارکت در استخرهای ماینینگ ندارند.

خدمات شبکه کادنا

خدمات شبکه کادنا

شبکه کادنا ابزارهای کاربردی برای توسعه دهندگان خود دارد. همچنین برای کاربران فعال خود در انجمن کریپتو یک، به نام برنامه سفیر (Ambassodor Program) دارد. این برنامه برای کاربرانی که از طریق وبلاگ نویسی، کمک به تبلیغات و برند آگهی و همچنین آموزش کاربران جدید درباره پروژه های کادنا در کانال شبکه های اجتماعی کادنا مشارکت می کنند، درآمدی را در نظر گرفته است. 

شبکه کادنا برای بررسی موجودی رمز ارز، سرویسی تحت عنوان Kadena Balance Checker دارد. در این سرویس کاربران با وارد کردن نام توکن، نوع سرور و نام حساب کاربری می توانند موجودی خود را چک کنند. از دیگر شبکه های کادنا می توان به سرویس انتقال کوین کادنا اشاره کرد که شامل قابلیت هایی مانند ساخت کلید عمومی و خصوصی، انتقال کوین به زنجیره های مختلف و نهایی سازی انتقال کراس چین می باشد. دیگر خدمات کادنا را به طور کامل در ادامه توضیح خواهیم داد.

1-صرافی غیرمتمرکز کادکس

اولین صرافی غیرمتمرکز مبتنی بر شبکه کادنا، پلتفرم کادکس (Kaddex) می باشد. ایستگاه های گس کادنا، به کاربران این امکان را می دهد که برای استفاده از کادکس، مجبور نباشند هزینه گس را پرداخت کنند. این صرافی یک توکن بومی به نام KDX دارد که 100 میلیون واحد عرضه کل ثابت دارد. همچنین برای انگیزه دادن به کابران شبکه، 40 درصد از رمز ارزها را به این امر اختصاص داده اند. 0.3% از مبلغ تراکنش ها نیز متعلق به تامین کنندگان نقدینگی می باشد و کاربران می توانند از استخر نقدینگی متناسب با سهم خود، پاداش دریافت کند.

2-کیف پول چین ویور

کیف پول چین ویور

عرضه کیف پول نرم افزاری Chainweaver بر اساس سیستم عامل، 3 فرمت مختلف دارد:

فرمت dmg. برای مک

فرمت deb. برای لینوکس

فرمت ova. برای ویندوز، لینوکس و مک

کاربران می توانند برای دریافت و ارسال کوین KDA، از کیف پول Chainweaver استفاده کنند. امکان بعدی کیف پول Chainweaver این است که محیطی برای نوشتن قراردادهای هوشمند، استقرار و فراخوانی کد می باشد و آن را تبدیل به ابزاری جامع برای توسعه بلاک چین می کند. در واقع برای توسعه و تست قراردادهای هوشمند، یک IDE تحت پکت در اختیار کاربران قرار می گیرد. کاربران می توانند با اپلیکیشن های غیرمتمرکز از طریق API تعامل داشته باشند.

3-محیط توسعه یکپارچه اتم

محیط توسعه و ویرایش کد که Atom IDE نام دارد امکاناتی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد که شامل این موارد می باشد:

•توسعه دهندگان می توانند با گیت و گیت هاب تعامل داشته باشند.

•توسعه دهندگان می توانند از طریق تله تایپ با سایر دولوپرها ارتباط داشته باشند.

•مدیریت پکیج کد

•سازگاری با سیستم عامل های مختلف نظیر ویندوز، مک و لینوکس

•قابلیت تکمیل هوشمند و خودکار کد

مرورگر بلاک چینی شبکه کادنا چیست؟

ابزار تحلیلی Kadena Block Explorer یا همان بلاک اکسپلور شبکه کادنا می تواند اطلاعاتی راجع به تعداد تراکنش ها، استخراج بلاک ها، سختی شبکه، امکان جست و جوی تراکنش ها و محتواهای بلاک ها و همچنین هش ریت تخمینی شبکه و ارتفاع بلاک ها را ارائه می دهد. کاربران می توانند بلاک هایی با ارتفاع یکسان و همچنین اتصال بلاک ها در زنجیره های مختلف را در صفحه اصلی مشاهده کنند.

کوین Kadena چیست؟

کوین Kadena چیست؟

KDA به عنوان کوین بومی شبکه کادنا، نقشی مشابه ETH در شبکه اتریوم دارد و یکی از کاربردهای آن پرداخت هزینه محاسبات بلاک چین عمومی کادنا می باشد. به این ترتیب کاربران باید کوین کادنا را برای پردازش تراکنش ها بپردازند، ماینرها نیز برای پاداش استخراج بلاک این کوین را دریافت می کنند. عرضه کوین KDA به این صورت اختصاص یافته است:

70 % به ماینرها

%20 پلتفرم

%7 سرمایه گذاران و سایرین

%3 مشارکت کنندگان

مقدار عرضه کل کوین KDA یک میلیارد واحد می باشد که این تعداد ثابت است و استخراج آن 120 سال طول می کشد. 

تیم توسعه دهنده Kadena

استوارت پوپجی (Stuart Popejoy) و ویل مارتینو (Will Martino) پروژه کادنا را راه اندازی کرده اند. استورات پوپجی در حوزه طراحی سیستم های معاملاتی و صرافی، 15 سال سابقه دارد. همچنین در جی پی مورگان، یک گروه بلاک چینی را رهبری کرده است. ویل مارتینو نیز در گروه جی پی مورگان، به عنوان سرپرست تیم مهندسی مشغول به کار بوده است. دکتر استورات هابر از دیگر توسعه دهندگان این شبکه، در این پروژه به عنوان مشاور رمزنگاری مشغول به کار می باشد.

همکاری های پروژه کادنا

کادنا درسال 2021 با Tokensoft Wrapped همکاری خود را با هدف عرضه توکن های رپد اتریوم و بیت کوین در Kadenaswap آغاز کره است. همکاری دیگر کادنا با Celo است که در سال 2020 با هدف انتقال توکن های Cusd و KDA توسط یک بریج تسهیل گر آغاز شد. کادنا همکاری های دیگری با پولکادات، Terra ،MAKER و Chainlink دارد.

صرافی های رمز ارز KDA

در صرافی های متمرکز کوین مترو (CoinMetro)، کوکوین (Kucoin)، بیترکس گلوبال (Bittrex Global) و هات بیت (HotBit) می توان معاملات رمز ارز KDA را انجام داد.

کیف پول های رمز ارز KDA

دو کیف پول توسط توسعه دهندگان شبکه کادنا برای ذخیره سازی کوین KDA معرفی شده است که شامل این کیف پول ها می باشد: کیف پول نرم افزاری Zelcore و کیف پول Chainweaver. کیف پول Chainweaver توسط کادنا توسعه یافته است و محیط مناسبی را برای توسعه قراردادهای هوشمند ارائه می دهد.



:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

توکن ERC721، نوعی توکن غیر قابل جایگزینی است که از طریق آن می توان هر دیتای دلخواهی را توکنیزه کرد. در اصل استاندارد توکن ERC-721؛ استاندارد توکن اتریوم بوده که از طریق آن می توان، توکن های قابل جایگزین را ایجاد کرد. طرح این نوع توکن ها، براساس دارایی های غیر قابل جایگزین است. مثالی که می توان در مورد این نوع توکن ها زد، بازی CryptoKitties است که در این بازی هر دارایی یا همان گربه شما منحصر به فرد است. برای آشنایی بیشتر با این نوع توکن، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

توکن ERC-721 چیست؟

توکن ERC-721 چیست؟

توکن ERC-721، نوعی توکن استاندارد برای شبکه اتریوم است که تحت قراردادهای هوشمند ساخته می شود. ایده ایجاد این نوع توکن برای اولین بار توسط دیتر شرلی(Dieter Shirley) در سال 2017 ایجاد شد. هدفی که ایجاد این نوع توکن ها داشتند، این است که غیر قابل خرج کردن و یا اینکه منحصر به فرد باشند. با استفاده از این استاندارد می توان توکن های کمیاب در بازار ارز دیجیتال را توسعه داده و از این طریق ارزش ذاتی آن ها را تعیین کرد. به همین خاطر است که از این توکن ها می توان برای تایید اعتبار استفاده کرد.

در واقع این توکن، چیزی بیش از توکن قابل جمع آوری نیست. ارزش یک توکن را می توان بر اساس کمیابی و ویژگی های خاص آن تعریف کرد. این بدان معناست که این نوع توکن ها برای خریداران آینده جذاب تر خواهد بود. در واقع نوعی سیستم جدید از توکن ها بر روی بلاک چین ها ساخته شود. این اکوسیستم در بلاک چین اتریوم بر مبنای مفهوم کمیابی دیجیتالی ساخته شده است و ویژگی های آن منحصر به فرد بوده و در نهایت افزایش می یابد، بنابراین چیزی که کپی کردن آن بسیار راحت باشد، چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد. 

دلیل ایجاد توکن ERC-721 چیست؟

چرایی و دلیل ایجاد این نوع توکن ها را می توان تولید توکن منحصر به فرد دانست اما این ویژگی چه کاربردی خواهد داشت؟ این نوع توکن ها برای افرادی که خواستار ویژگی منحصر به فرد بودن هستند، مناسب بوده و کمیاب بودن این نوع ارزها، نوعی امتیاز محسوب می شود. پس علاقه ای که برای بدست آوردن این نوع توکن ها وجود دارد، نسبت به کسب دیگر توکن ها متفاوت خواهد بود. برای اینکه با دلیل و چرایی این نوع توکن ها آشنا شوید، با یک مثال آن را توضیح می دهیم. فرض کنید به خاطر شرایطی که بین بلیط های همه شرکت کنندگان انجام می شود، شانس دریافت تنها یکی از این نوع بلیط ها را خواهید داشت. این بلیط به دلیل ویژگی های خاصی که دارد، قابل تکرار شدن نیست. پس فردی که این بلیط را دارد، یک بلیط ساده نداشته، بلکه یک کار ارزشمند هنری در دست دارد. می توان این مثال را مشابه با توکن ERC-721 دانست. 

این نکته را در نظر داشته باشید که چنین مثالی در مورد توکن ERC-20 وجود ندارد، چرا که این نوع توکن ها قابل تقسیم شدن نیست و در بیشتر مواقع یک یونیت را شکل می دهد و از این روش، ارزش آنها دست نخورده باقی می ماند.

ویژگی های استاندارد توکن ERC721 

ویژگی های استاندارد توکن ERC-721

از نظر ساختاری مشابه با توکن های ERC-20 هستند. قراردادهای هوشمندی که در این نوع توکن ها وجود دارد مشابه با قراردادهای هوشمند ERC-20 است اما ممکن است در برخی از خصوصیات با این نوع توکن ها تفاوت هایی داشته باشد که از جمله این تفاوت ها می توان به این موارد اشاره کرد: 

•هر یک از توکن های ERC-721، دارای یک نام است که برای نشان دادن اپلیکیشن های بیرونی استفاده می شود.

•ویژگی هایی که در این نوع توکن وجود دارد، این قابلیت را به برنامه های غیرمتمرکز می دهد تا یک نام کوتاه برای این نوع توکن ها دسترسی داشته باشند. 

•این نوع توکن ها دارای یک آدرس هستند که داخل یک فیلد قرار دارد. 

•هر توکن ERC-721، دارای یک فیلد تعریف شده از عملکردهای مالک است که برای تعریف مالکیت توکن و روش انتقال آن استفاده می شود.

•این ویژگی ها عرضه کل توکن را تعریف می کند. 

•غیر قابل تعویض بودن این نوع توکن ها با یک فیلدی به نام owners است که غیر قابل تعویض بودن توکن و شناسایی توکن را تضمین می کند. 

•علاوه بر این، فیلدی به نام submission وجود دارد که اجازه ارسال توکن ها را به کاربر دیگری می دهد و این دقیقا مشابه با ارسال یک رمز ارز است. در این فیلد می توانید مشخصات دیگری همچون اکانت ارسالی و دریافتی با آی دی توکن را دریافت کنید.

•درنهایت، توکن های ERC-721 یک فیلدی به نام Metadata of the token هستند. در این فیلد وضعیت غیر قابل خرج شدن توکن ها ایجاد می شود.

•این نوع توکن ها براساس ساختار خود اجازه allowance نمی دهند. 

تفاوت توکن ERC-20 با ERC-721 چیست؟

تفاوت توکن ERC-20  با ERC-721 چیست؟

با توجه به مطالبی که تا اینجای مقاله عنوان شد، متوجه شدیم که در برخی از ویژگی ها این دو نوع توکن با یکدیگر متفاوت است. بدین خاطر در این قسمت به معرفی دو مورد از مهم ترین این تفاوت ها می پردازیم:

•توکن های ERC-721 برخلاف دیگر توکن های ERC-20، غیر قابل تفویض یا به اختصار NFT است. پس این نوع توکن ها مانند توکن های ERC-20 نیست و نابود نمی شوند. 

•غیر قابل تقسیم بودن این نوع توکن ها، از دیگر تفاوت هایی است که این نوع توکن ها دارند. 

کاربردهای توکن ERC-721 چیست؟

یکی از اولین نمونه هایی که می توان برای کاربرد این نوع توکن ها بیان کرد شامل: Cryptokitties یا Decentraland است. Cryptokitties نوعی از بازی است که این قابلیت را به افراد می دهد تا مالکیت و پرورش شخصیت های گربه مانند خود را داشته باشند. پس اصلا جای تعجب ندارد که افرادی در این بازی شرکت می کنند و در تلاش هستند که خزنده های دیجیتال خود را در عوض پول کلانی مبادله کنند. شاید این عالی ترین نمونه در این ارتباط باشد که در ماه دسامبر سال 2017 اتفاق افتاد. 

نوع دیگری که می توان برای کاربرد توکن ERC721 بیان کرد، شامل Decentraland است. نوعی بازی است که کاربران در این بازی می توانند از یک فضای مجازی برای ساخت و ساز استفاده کنند. ناگفته نماند که توکن های ERC-721، به غیر از بازی کاربردهای دیگری دارد که از جمله این نوع کاربردها می توان برای مالکیت به افراد استفاده کرد. همچنین با استفاده از این نوع توکن می توان برای توکنیزه کردن نیز استفاده کرد. 

چگونه می توان توکن های ERC-721 را بدست آورد؟

چگونه می توان توکن های ERC-721 را بدست آورد؟

انواع توکن های ERC-721 در شبکه اتریوم وجود داراد که از معروف ترین آنها می توان به Cryptokitties اشاره کرد. اما به غیر از این موارد، می توان به کاربرد در NFT از جمله Emon، OpenSea اشاره کرد. در حال حاضر کیف پول هایی همچون متامسک برای نگهداری و ذخیره سازی و انتقال توکن های ERC-721 استفاده می شود.

چشم انداز توکن های ERC-721 چیست؟

هدف از ایجاد توکن ERC721، این است که هر چیزی منحصر به فرد باشد و توانایی ایجاد توکن را داشته باشد. این روش می تواند از شناسنامه شخص گرفته تا دارایی، هنر و یا حتی موارد نادر در بازی های ویدویی باشد. مهیج ترین پتانسیل توکن های ERC-721، مشاهده روش استفاده از آنها در قراردادهای هوشمند برای ایجاد مدل های تجاری کاملا جدید و روش های معامله خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

تستنت(Testnet) یک زنجیره بلاک چین جایگزین است که برای آزمایش استفاده می شود. سکه های تستنت جدا و متمایز از کوین های واقعی هستند و هرگز نباید ارزشی داشته باشند. این موضوع به توسعه دهندگان برنامه یا آزمایش کنندگان شبکه اصلی اجازه می دهد بدون نیاز به استفاده از کوین واقعی یا نگرانی در مورد شکستن زنجیره اصلی، آزمایش کنند. مفهوم تستنت در ارز دیجیتال همانطور که از نام آن پیداست، یک شبکه آزمایشی بلاک چین مجزا است که در آن توسعه دهندگان می توانند بدون نگرانی در مورد به خطر انداختن شبکه اصلی، ویژگی های جدید را مورد آزمایش قرار دهند.

تستنت چیست؟

تستنت چیست؟

قبل از پرداختن به مفهوم تستنت در ارز دیجیتال، باید بگوییم تستنت مکانیزمی است که برنامه نویسان می توانند ویژگی های نرم افزار را قبل از اعمال بر روی نسخه اصلی بدون ترس از هرگونه خطا آزمایش کنند.

اما تستنت در ارز دیجیتال یک اصطلاح فنی رایج است که در دنیای ارزهای دیجیتال برای نشان دادن شبکه‌ های بلاک چین دارای عملکردهای مهم استفاده می‌ شود. بنابراین، این مورد نیز یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر ارزش ارزهای دیجیتال در بازار است. بدون درک Testnet، گرفتن تصمیمات معاملاتی دقیق در بازار بسیار پرنوسانی مانند ارز دیجیتال سخت است. مکانیسم تستنت شبیه به Mainnet است که شامل بلاک چین، شبکه ای از گره ها، استخراج کنندگان و کاربران می شود. (همه برای تست سیستم)

توسعه دهندگان بلاک چین با آشنایی با تفاوت های ظریف شبکه های آزمایشی می توانند برای ارزیابی نسخه های آزمایشی خاص مجهزتر شوند. افزودن محصولات یا ابزارهای جدید به یک بلاک چین زنده می‌ تواند مملو از خطر بوده و عواقب بزرگی به همراه داشته باشد، مگر اینکه ابتدا به طور تهاجمی تحت چندین سناریو آزمایش شوند. در هنگام استفاده از تستنت، در بدترین حالت ممکن است آسیب ‌پذیری‌هایی شناسایی شوند که هکرها می‌توانند از آن‌ها سوء استفاده کنند و در نتیجه افراد پول خود را از دست می ‌دهند.

شبکه تستنت یا شبکه آزمایشی نشان دهنده گره هایی است که توافق کرده اند مستقل از شبکه اصلی کار کنند. به عنوان مثال، اتریوم دارای پنج شبکه آزمایشی است که هر کدام دارای اهداف و پارامترهای برنامه ‌نویسی منحصربه‌ فردی هستند: Kovan، Rinkeby، Sokol، Görli و Ropsten. شبکه های آزمایشی بلاک چین به عنوان کپی دقیق پروتکل اصلی عمل می کنند و از فناوری و نرم افزار یکسانی برای ارائه عملکردهای مشابه استفاده می کنند.

با این حال، برخلاف تراکنش‌ های شبکه اصلی، تراکنش‌ ها در شبکه آزمایشی فقط شبیه‌سازی هستند (ارز دیجیتال در شبکه آزمایشی هیچ ارزش واقعی در خارج از محیط تست ندارد). این بدان معناست که توسعه ‌دهندگان و آزمایش ‌کنندگان می‌ توانند با انجام تراکنش‌ ها، دوام یک سیستم را بدون خطر از دست دادن ارزش اصلی شبکه ارزیابی کنند. این پویایی، محیط ایده آلی را برای آزمایش قراردادهای هوشمند و برنامه های کاربردی غیرمتمرکز (dApps) فراهم می کند. علاوه بر این، شبیه ‌سازی شبکه آزمایشی محیطی را برای دستکاری و بهبود مستمر نسخه زنده یک پروژه قبل از راه ‌اندازی در شبکه اصلی ارائه می ‌دهد.

در حالی که یک شبکه آزمایشی در حال استفاده است، توسعه دهندگان به دقت مراقب خطاها خواهند بود. آنها همچنین ممکن است برخی از کاربران را دعوت کنند تا بلاک چین را امتحان کنند تا بازخورد سازنده را دریافت کنند.

هنگامی که یک ویژگی در یک شبکه آزمایشی مورد آزمایش قرار گرفت، ممکن است در شبکه اصلی معرفی شود. با این حال، در مورد شبکه‌ های غیرمتمرکز، ممکن است لازم باشد ابتدا به اعضای اکوسیستم فرصت رای دادن داده شود.

همچنین تستنت‌ ها می‌ توانند ابزار شبیه‌ سازی ارزشمندی را ارائه دهند که افراد را قادر می ‌سازد تا ارزهای دیجیتال را آزمایش کنند و چیزهای جدیدی را بدون نگرانی در مورد پیامدهای آن امتحان کنند.

testnet در آزمایش یک ارز دیجیتال

هر کسی می تواند از Testnet برای آزمایش یک ارز دیجیتال استفاده کند. ابتدا باید کیف پول را در تستنت راه اندازی کنید تا آدرس کیف پول را دریافت کنید. سپس کیف پول ارز دیجیتالی را که در حال آزمایش، نصب و راه اندازی هستید دانلود کنید. در نهایت، اگر می خواهید رمزارز مورد علاقه خود را در Testnet دریافت کنید، کلمه کلیدی “testnet faucet” را با نام ارز مورد نظر خود در گوگل جستجو کنید. به عنوان مثال: " ethereum testnet faucet". سپس گوگل به شما کمک می کند تا سایت هایی را پیدا کنید که اتریوم را برای آزمایش در Testnet ارائه می دهند.

فقط آدرس کیف پولی را که در Testnet دارید وارد کنید، درنهایت پول روی کیف پول خواهید داشت. توجه داشته باشید که پولی که دریافت می کنید فقط برای اهداف آزمایشی در شبکه تست نت است، بنابراین هیچ ارزش تراکنشی وجود ندارد.

با استفاده از شبکه Testnet می توانید ارزهای دیجیتال را ارزیابی کنید. اگر ارز واقعاً خوب است و افراد زیادی درگیر توسعه یا آزمایش آن هستند، می توانید از آن ارز کاملاً پایدار در شبکه Testnet استفاده کنید اما با این شبکه آزمایشی می توان قبل از سرمایه گذاری تصمیم گرفت.

اهمیت Testnet

Testnet کارکردهای مهمی را انجام می دهد از جمله:

توسعه مستمر

فناوری بلاک چین هنوز در مراحل ابتدایی است و نیاز به آزمایش و توسعه زیادی دارد تا به تدریج به جریان اصلی و مجاز تبدیل شود. محیط تستنت برای تامین این امر ایجاد شده است.

به عنوان مثال، یکی از مسائل اصلی که در جامعه بلاک چین حل می شود، مقیاس پذیری است. تحقیق و توسعه مداوم، توانایی بلاک چین را برای مدیریت تراکنش های بیشتر افزایش می دهد. به منظور بهبود مستمر قابلیت‌ های بلاک چین، آزمایش‌ های زیادی در مورد عملکرد قرارداد هوشمند، تراکنش‌ ها و فرآیندهای استخراج باید انجام شود. تستنت به عنوان یک شبیه ‌سازی از نحوه عملکرد پروتکل بلاک چین واقعی (mainnet) در زندگی واقعی عمل می‌ کند.

ایمن برای شبکه اصلی

تستنت به آزمایش کنندگان و توسعه دهندگان برنامه اجازه می دهد تا ویژگی ها و عملکرد پروتکل را بدون نگرانی در مورد شکستن زنجیره اصلی بلوک در یک محیط جداگانه آزمایش کنند. انجام آزمایش بر روی شبکه اصلی امکان پذیر نیست زیرا تعاملات پیچیده بین اجزای موجود در پروتکل می تواند به شبکه آسیب برساند یا زنجیره اصلی را بشکند. این امر باعث اختلال عمده در بلاک چین می شود و ممکن است پروتکل را ضعیف کند. بنابراین، این یک روش معمول برای پروژه‌ هایی است که ابتدا نمونه اولیه را در شبکه آزمایشی اجرا می‌ کنند تا مشخصات را حل کنند و اطمینان حاصل کنند که همه چیز در نظم درست است.

امتحان رایگان

دلایل اهمیت تستنت در ارزهای دیجیتال

برای اینکه بلاک چین عملکرد قرارداد هوشمند را فعال کند، باید از ارز دیجیتال خود شبکه برای انجام تحویل استفاده شود. به عنوان مثال، اتر (ETH) یک درخواست پرداخت برای محاسباتی است که در شبکه بلاک چین اتریوم انجام می شود.

برای توسعه دهندگان، آزمایش ویژگی های برنامه یا اجرای آزمایش ها در شبکه اصلی بسیار پرهزینه خواهد بود زیرا آنها باید مقادیر زیادی ارز دیجیتال با ارزش واقعی خریداری کنند. تستنت یک پلتفرم تست برای توسعه دهندگانی فراهم می کند که می خواهند برنامه های کاربردی را در بلاک چین ایجاد کنند یا عملکردهای خاصی را بدون هزینه آزمایش کنند.

تستنت می تواند در ساختن برنامه های غیرمتمرکز (dApps)، ایفای نقش به عنوان اعتباردهنده، آزمایش قراردادهای هوشمند یا صدور توکن های جدید، شبکه های توسعه شبکه بلاک چین و ... مورد استفاده قرار گیرد. شبکه های آزمایشی می توانند بدون به خطر افتادن شبکه اصلی ارزش قابل توجهی برای شبکه های اصلی بلاک چین ارائه دهند.

نگرانی ها پیرامون تستنت

با وجود تمام مزایایی که برای تستنت گفتیم، ماهیت "بی ارزش" بسیاری از ارزهای دیجیتال تست ممکن است کاربران را در معرض خطرات امنیتی قرار دهد. اگرچه با پیچیده ‌تر شدن شبکه ‌های بلاک ‌چین، اثربخشی رو به کاهش می ‌رود اما یک حمله مجدد زمانی اتفاق می‌ افتد که یک تراکنش معتبر روی یک بلاک چین به طور مخرب یا متقلبانه روی دیگری تکرار شود، به عنوان مثال، دوبار هزینه بین یک شبکه آزمایشی و شبکه اصلی. علاوه بر این، برخی از کلاهبردارها سعی می کنند ارز دیجیتال تست شبکه را به عنوان نسخه اصلی "واقعی" بفروشند. به این ترتیب، پیمایش در محیط شبکه آزمایشی بلاک چین با درک اولیه ساختار فنی سیستم کمک می‌ کند.

اگرچه برخی از پروتکل‌ های بلاک چین اثبات کار به کاربران امکان استخراج ارزهای دیجیتال تست شبکه را می ‌دهند، بسیاری از کاربران برای صرفه‌ جویی در زمان و هزینه به «faucets» روی می ‌آورند. این سرویس ‌های مبتنی بر وب معمولاً افراد یا سازمان‌ هایی هستند که سکه‌ های شبکه آزمایشی اضافی دارند که مایلند از آنها جدا شوند، اغلب به صورت رایگان.

Mainnet در مقایسه با Testnet

تستنت در مقایسه با مین نت

یک شبکه اصلی و یک شبکه آزمایشی دو شبکه مجزا هستند که به طور مستقل از یکدیگر عمل می کنند:

 
  Mainnet Testnet
هدف بلاک چین عملکردی LTO محیط تست LTO
معاملات تراکنش های واقعی LTO که در بلاک چین واقعی ذخیره می شوند معاملات جعلی
توکن های LTO ارزش واقعی دارد بدون ارزش پولی
فرکانس معاملات بالا پایین
استخراج امکان کسب جوایز ممکن نیست

جمع بندی

تستنت در ارز دیجیتال اصطلاحی است که در مورد یک شبکه آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرد و به توسعه دهندگان اجازه می دهد به جای به خطر انداختن شبکه و بلاک چین اصلی، محصولات، ویژگی ها و ابزارهای جدیدی که قصد دارند به شبکه اصلی اضافه کنند را مورد آزمایش قرار دهند. تستنت کاربردهای بسیاری دارد و برای شبکه های بلاک چین بسیار پراهمیت است. تستنت می تواند برای امنیت شبکه اصلی و توسعه مستمر آن به کار گرفته شود و ارزش زیادی را برای شبکه اصلی ایجاد کنند.



:: بازدید از این مطلب : 116
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()