نوشته شده توسط : علی محمدی پور

توکن ERC721، نوعی توکن غیر قابل جایگزینی است که از طریق آن می توان هر دیتای دلخواهی را توکنیزه کرد. در اصل استاندارد توکن ERC-721؛ استاندارد توکن اتریوم بوده که از طریق آن می توان، توکن های قابل جایگزین را ایجاد کرد. طرح این نوع توکن ها، براساس دارایی های غیر قابل جایگزین است. مثالی که می توان در مورد این نوع توکن ها زد، بازی CryptoKitties است که در این بازی هر دارایی یا همان گربه شما منحصر به فرد است. برای آشنایی بیشتر با این نوع توکن، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

توکن ERC-721 چیست؟

توکن ERC-721 چیست؟

توکن ERC-721، نوعی توکن استاندارد برای شبکه اتریوم است که تحت قراردادهای هوشمند ساخته می شود. ایده ایجاد این نوع توکن برای اولین بار توسط دیتر شرلی(Dieter Shirley) در سال 2017 ایجاد شد. هدفی که ایجاد این نوع توکن ها داشتند، این است که غیر قابل خرج کردن و یا اینکه منحصر به فرد باشند. با استفاده از این استاندارد می توان توکن های کمیاب در بازار ارز دیجیتال را توسعه داده و از این طریق ارزش ذاتی آن ها را تعیین کرد. به همین خاطر است که از این توکن ها می توان برای تایید اعتبار استفاده کرد.

در واقع این توکن، چیزی بیش از توکن قابل جمع آوری نیست. ارزش یک توکن را می توان بر اساس کمیابی و ویژگی های خاص آن تعریف کرد. این بدان معناست که این نوع توکن ها برای خریداران آینده جذاب تر خواهد بود. در واقع نوعی سیستم جدید از توکن ها بر روی بلاک چین ها ساخته شود. این اکوسیستم در بلاک چین اتریوم بر مبنای مفهوم کمیابی دیجیتالی ساخته شده است و ویژگی های آن منحصر به فرد بوده و در نهایت افزایش می یابد، بنابراین چیزی که کپی کردن آن بسیار راحت باشد، چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد. 

دلیل ایجاد توکن ERC-721 چیست؟

چرایی و دلیل ایجاد این نوع توکن ها را می توان تولید توکن منحصر به فرد دانست اما این ویژگی چه کاربردی خواهد داشت؟ این نوع توکن ها برای افرادی که خواستار ویژگی منحصر به فرد بودن هستند، مناسب بوده و کمیاب بودن این نوع ارزها، نوعی امتیاز محسوب می شود. پس علاقه ای که برای بدست آوردن این نوع توکن ها وجود دارد، نسبت به کسب دیگر توکن ها متفاوت خواهد بود. برای اینکه با دلیل و چرایی این نوع توکن ها آشنا شوید، با یک مثال آن را توضیح می دهیم. فرض کنید به خاطر شرایطی که بین بلیط های همه شرکت کنندگان انجام می شود، شانس دریافت تنها یکی از این نوع بلیط ها را خواهید داشت. این بلیط به دلیل ویژگی های خاصی که دارد، قابل تکرار شدن نیست. پس فردی که این بلیط را دارد، یک بلیط ساده نداشته، بلکه یک کار ارزشمند هنری در دست دارد. می توان این مثال را مشابه با توکن ERC-721 دانست. 

این نکته را در نظر داشته باشید که چنین مثالی در مورد توکن ERC-20 وجود ندارد، چرا که این نوع توکن ها قابل تقسیم شدن نیست و در بیشتر مواقع یک یونیت را شکل می دهد و از این روش، ارزش آنها دست نخورده باقی می ماند.

ویژگی های استاندارد توکن ERC721 

ویژگی های استاندارد توکن ERC-721

از نظر ساختاری مشابه با توکن های ERC-20 هستند. قراردادهای هوشمندی که در این نوع توکن ها وجود دارد مشابه با قراردادهای هوشمند ERC-20 است اما ممکن است در برخی از خصوصیات با این نوع توکن ها تفاوت هایی داشته باشد که از جمله این تفاوت ها می توان به این موارد اشاره کرد: 

•هر یک از توکن های ERC-721، دارای یک نام است که برای نشان دادن اپلیکیشن های بیرونی استفاده می شود.

•ویژگی هایی که در این نوع توکن وجود دارد، این قابلیت را به برنامه های غیرمتمرکز می دهد تا یک نام کوتاه برای این نوع توکن ها دسترسی داشته باشند. 

•این نوع توکن ها دارای یک آدرس هستند که داخل یک فیلد قرار دارد. 

•هر توکن ERC-721، دارای یک فیلد تعریف شده از عملکردهای مالک است که برای تعریف مالکیت توکن و روش انتقال آن استفاده می شود.

•این ویژگی ها عرضه کل توکن را تعریف می کند. 

•غیر قابل تعویض بودن این نوع توکن ها با یک فیلدی به نام owners است که غیر قابل تعویض بودن توکن و شناسایی توکن را تضمین می کند. 

•علاوه بر این، فیلدی به نام submission وجود دارد که اجازه ارسال توکن ها را به کاربر دیگری می دهد و این دقیقا مشابه با ارسال یک رمز ارز است. در این فیلد می توانید مشخصات دیگری همچون اکانت ارسالی و دریافتی با آی دی توکن را دریافت کنید.

•درنهایت، توکن های ERC-721 یک فیلدی به نام Metadata of the token هستند. در این فیلد وضعیت غیر قابل خرج شدن توکن ها ایجاد می شود.

•این نوع توکن ها براساس ساختار خود اجازه allowance نمی دهند. 

تفاوت توکن ERC-20 با ERC-721 چیست؟

تفاوت توکن ERC-20  با ERC-721 چیست؟

با توجه به مطالبی که تا اینجای مقاله عنوان شد، متوجه شدیم که در برخی از ویژگی ها این دو نوع توکن با یکدیگر متفاوت است. بدین خاطر در این قسمت به معرفی دو مورد از مهم ترین این تفاوت ها می پردازیم:

•توکن های ERC-721 برخلاف دیگر توکن های ERC-20، غیر قابل تفویض یا به اختصار NFT است. پس این نوع توکن ها مانند توکن های ERC-20 نیست و نابود نمی شوند. 

•غیر قابل تقسیم بودن این نوع توکن ها، از دیگر تفاوت هایی است که این نوع توکن ها دارند. 

کاربردهای توکن ERC-721 چیست؟

یکی از اولین نمونه هایی که می توان برای کاربرد این نوع توکن ها بیان کرد شامل: Cryptokitties یا Decentraland است. Cryptokitties نوعی از بازی است که این قابلیت را به افراد می دهد تا مالکیت و پرورش شخصیت های گربه مانند خود را داشته باشند. پس اصلا جای تعجب ندارد که افرادی در این بازی شرکت می کنند و در تلاش هستند که خزنده های دیجیتال خود را در عوض پول کلانی مبادله کنند. شاید این عالی ترین نمونه در این ارتباط باشد که در ماه دسامبر سال 2017 اتفاق افتاد. 

نوع دیگری که می توان برای کاربرد توکن ERC721 بیان کرد، شامل Decentraland است. نوعی بازی است که کاربران در این بازی می توانند از یک فضای مجازی برای ساخت و ساز استفاده کنند. ناگفته نماند که توکن های ERC-721، به غیر از بازی کاربردهای دیگری دارد که از جمله این نوع کاربردها می توان برای مالکیت به افراد استفاده کرد. همچنین با استفاده از این نوع توکن می توان برای توکنیزه کردن نیز استفاده کرد. 

چگونه می توان توکن های ERC-721 را بدست آورد؟

چگونه می توان توکن های ERC-721 را بدست آورد؟

انواع توکن های ERC-721 در شبکه اتریوم وجود داراد که از معروف ترین آنها می توان به Cryptokitties اشاره کرد. اما به غیر از این موارد، می توان به کاربرد در NFT از جمله Emon، OpenSea اشاره کرد. در حال حاضر کیف پول هایی همچون متامسک برای نگهداری و ذخیره سازی و انتقال توکن های ERC-721 استفاده می شود.

چشم انداز توکن های ERC-721 چیست؟

هدف از ایجاد توکن ERC721، این است که هر چیزی منحصر به فرد باشد و توانایی ایجاد توکن را داشته باشد. این روش می تواند از شناسنامه شخص گرفته تا دارایی، هنر و یا حتی موارد نادر در بازی های ویدویی باشد. مهیج ترین پتانسیل توکن های ERC-721، مشاهده روش استفاده از آنها در قراردادهای هوشمند برای ایجاد مدل های تجاری کاملا جدید و روش های معامله خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

تستنت(Testnet) یک زنجیره بلاک چین جایگزین است که برای آزمایش استفاده می شود. سکه های تستنت جدا و متمایز از کوین های واقعی هستند و هرگز نباید ارزشی داشته باشند. این موضوع به توسعه دهندگان برنامه یا آزمایش کنندگان شبکه اصلی اجازه می دهد بدون نیاز به استفاده از کوین واقعی یا نگرانی در مورد شکستن زنجیره اصلی، آزمایش کنند. مفهوم تستنت در ارز دیجیتال همانطور که از نام آن پیداست، یک شبکه آزمایشی بلاک چین مجزا است که در آن توسعه دهندگان می توانند بدون نگرانی در مورد به خطر انداختن شبکه اصلی، ویژگی های جدید را مورد آزمایش قرار دهند.

تستنت چیست؟

تستنت چیست؟

قبل از پرداختن به مفهوم تستنت در ارز دیجیتال، باید بگوییم تستنت مکانیزمی است که برنامه نویسان می توانند ویژگی های نرم افزار را قبل از اعمال بر روی نسخه اصلی بدون ترس از هرگونه خطا آزمایش کنند.

اما تستنت در ارز دیجیتال یک اصطلاح فنی رایج است که در دنیای ارزهای دیجیتال برای نشان دادن شبکه‌ های بلاک چین دارای عملکردهای مهم استفاده می‌ شود. بنابراین، این مورد نیز یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر ارزش ارزهای دیجیتال در بازار است. بدون درک Testnet، گرفتن تصمیمات معاملاتی دقیق در بازار بسیار پرنوسانی مانند ارز دیجیتال سخت است. مکانیسم تستنت شبیه به Mainnet است که شامل بلاک چین، شبکه ای از گره ها، استخراج کنندگان و کاربران می شود. (همه برای تست سیستم)

توسعه دهندگان بلاک چین با آشنایی با تفاوت های ظریف شبکه های آزمایشی می توانند برای ارزیابی نسخه های آزمایشی خاص مجهزتر شوند. افزودن محصولات یا ابزارهای جدید به یک بلاک چین زنده می‌ تواند مملو از خطر بوده و عواقب بزرگی به همراه داشته باشد، مگر اینکه ابتدا به طور تهاجمی تحت چندین سناریو آزمایش شوند. در هنگام استفاده از تستنت، در بدترین حالت ممکن است آسیب ‌پذیری‌هایی شناسایی شوند که هکرها می‌توانند از آن‌ها سوء استفاده کنند و در نتیجه افراد پول خود را از دست می ‌دهند.

شبکه تستنت یا شبکه آزمایشی نشان دهنده گره هایی است که توافق کرده اند مستقل از شبکه اصلی کار کنند. به عنوان مثال، اتریوم دارای پنج شبکه آزمایشی است که هر کدام دارای اهداف و پارامترهای برنامه ‌نویسی منحصربه‌ فردی هستند: Kovan، Rinkeby، Sokol، Görli و Ropsten. شبکه های آزمایشی بلاک چین به عنوان کپی دقیق پروتکل اصلی عمل می کنند و از فناوری و نرم افزار یکسانی برای ارائه عملکردهای مشابه استفاده می کنند.

با این حال، برخلاف تراکنش‌ های شبکه اصلی، تراکنش‌ ها در شبکه آزمایشی فقط شبیه‌سازی هستند (ارز دیجیتال در شبکه آزمایشی هیچ ارزش واقعی در خارج از محیط تست ندارد). این بدان معناست که توسعه ‌دهندگان و آزمایش ‌کنندگان می‌ توانند با انجام تراکنش‌ ها، دوام یک سیستم را بدون خطر از دست دادن ارزش اصلی شبکه ارزیابی کنند. این پویایی، محیط ایده آلی را برای آزمایش قراردادهای هوشمند و برنامه های کاربردی غیرمتمرکز (dApps) فراهم می کند. علاوه بر این، شبیه ‌سازی شبکه آزمایشی محیطی را برای دستکاری و بهبود مستمر نسخه زنده یک پروژه قبل از راه ‌اندازی در شبکه اصلی ارائه می ‌دهد.

در حالی که یک شبکه آزمایشی در حال استفاده است، توسعه دهندگان به دقت مراقب خطاها خواهند بود. آنها همچنین ممکن است برخی از کاربران را دعوت کنند تا بلاک چین را امتحان کنند تا بازخورد سازنده را دریافت کنند.

هنگامی که یک ویژگی در یک شبکه آزمایشی مورد آزمایش قرار گرفت، ممکن است در شبکه اصلی معرفی شود. با این حال، در مورد شبکه‌ های غیرمتمرکز، ممکن است لازم باشد ابتدا به اعضای اکوسیستم فرصت رای دادن داده شود.

همچنین تستنت‌ ها می‌ توانند ابزار شبیه‌ سازی ارزشمندی را ارائه دهند که افراد را قادر می ‌سازد تا ارزهای دیجیتال را آزمایش کنند و چیزهای جدیدی را بدون نگرانی در مورد پیامدهای آن امتحان کنند.

testnet در آزمایش یک ارز دیجیتال

هر کسی می تواند از Testnet برای آزمایش یک ارز دیجیتال استفاده کند. ابتدا باید کیف پول را در تستنت راه اندازی کنید تا آدرس کیف پول را دریافت کنید. سپس کیف پول ارز دیجیتالی را که در حال آزمایش، نصب و راه اندازی هستید دانلود کنید. در نهایت، اگر می خواهید رمزارز مورد علاقه خود را در Testnet دریافت کنید، کلمه کلیدی “testnet faucet” را با نام ارز مورد نظر خود در گوگل جستجو کنید. به عنوان مثال: " ethereum testnet faucet". سپس گوگل به شما کمک می کند تا سایت هایی را پیدا کنید که اتریوم را برای آزمایش در Testnet ارائه می دهند.

فقط آدرس کیف پولی را که در Testnet دارید وارد کنید، درنهایت پول روی کیف پول خواهید داشت. توجه داشته باشید که پولی که دریافت می کنید فقط برای اهداف آزمایشی در شبکه تست نت است، بنابراین هیچ ارزش تراکنشی وجود ندارد.

با استفاده از شبکه Testnet می توانید ارزهای دیجیتال را ارزیابی کنید. اگر ارز واقعاً خوب است و افراد زیادی درگیر توسعه یا آزمایش آن هستند، می توانید از آن ارز کاملاً پایدار در شبکه Testnet استفاده کنید اما با این شبکه آزمایشی می توان قبل از سرمایه گذاری تصمیم گرفت.

اهمیت Testnet

Testnet کارکردهای مهمی را انجام می دهد از جمله:

توسعه مستمر

فناوری بلاک چین هنوز در مراحل ابتدایی است و نیاز به آزمایش و توسعه زیادی دارد تا به تدریج به جریان اصلی و مجاز تبدیل شود. محیط تستنت برای تامین این امر ایجاد شده است.

به عنوان مثال، یکی از مسائل اصلی که در جامعه بلاک چین حل می شود، مقیاس پذیری است. تحقیق و توسعه مداوم، توانایی بلاک چین را برای مدیریت تراکنش های بیشتر افزایش می دهد. به منظور بهبود مستمر قابلیت‌ های بلاک چین، آزمایش‌ های زیادی در مورد عملکرد قرارداد هوشمند، تراکنش‌ ها و فرآیندهای استخراج باید انجام شود. تستنت به عنوان یک شبیه ‌سازی از نحوه عملکرد پروتکل بلاک چین واقعی (mainnet) در زندگی واقعی عمل می‌ کند.

ایمن برای شبکه اصلی

تستنت به آزمایش کنندگان و توسعه دهندگان برنامه اجازه می دهد تا ویژگی ها و عملکرد پروتکل را بدون نگرانی در مورد شکستن زنجیره اصلی بلوک در یک محیط جداگانه آزمایش کنند. انجام آزمایش بر روی شبکه اصلی امکان پذیر نیست زیرا تعاملات پیچیده بین اجزای موجود در پروتکل می تواند به شبکه آسیب برساند یا زنجیره اصلی را بشکند. این امر باعث اختلال عمده در بلاک چین می شود و ممکن است پروتکل را ضعیف کند. بنابراین، این یک روش معمول برای پروژه‌ هایی است که ابتدا نمونه اولیه را در شبکه آزمایشی اجرا می‌ کنند تا مشخصات را حل کنند و اطمینان حاصل کنند که همه چیز در نظم درست است.

امتحان رایگان

دلایل اهمیت تستنت در ارزهای دیجیتال

برای اینکه بلاک چین عملکرد قرارداد هوشمند را فعال کند، باید از ارز دیجیتال خود شبکه برای انجام تحویل استفاده شود. به عنوان مثال، اتر (ETH) یک درخواست پرداخت برای محاسباتی است که در شبکه بلاک چین اتریوم انجام می شود.

برای توسعه دهندگان، آزمایش ویژگی های برنامه یا اجرای آزمایش ها در شبکه اصلی بسیار پرهزینه خواهد بود زیرا آنها باید مقادیر زیادی ارز دیجیتال با ارزش واقعی خریداری کنند. تستنت یک پلتفرم تست برای توسعه دهندگانی فراهم می کند که می خواهند برنامه های کاربردی را در بلاک چین ایجاد کنند یا عملکردهای خاصی را بدون هزینه آزمایش کنند.

تستنت می تواند در ساختن برنامه های غیرمتمرکز (dApps)، ایفای نقش به عنوان اعتباردهنده، آزمایش قراردادهای هوشمند یا صدور توکن های جدید، شبکه های توسعه شبکه بلاک چین و ... مورد استفاده قرار گیرد. شبکه های آزمایشی می توانند بدون به خطر افتادن شبکه اصلی ارزش قابل توجهی برای شبکه های اصلی بلاک چین ارائه دهند.

نگرانی ها پیرامون تستنت

با وجود تمام مزایایی که برای تستنت گفتیم، ماهیت "بی ارزش" بسیاری از ارزهای دیجیتال تست ممکن است کاربران را در معرض خطرات امنیتی قرار دهد. اگرچه با پیچیده ‌تر شدن شبکه ‌های بلاک ‌چین، اثربخشی رو به کاهش می ‌رود اما یک حمله مجدد زمانی اتفاق می‌ افتد که یک تراکنش معتبر روی یک بلاک چین به طور مخرب یا متقلبانه روی دیگری تکرار شود، به عنوان مثال، دوبار هزینه بین یک شبکه آزمایشی و شبکه اصلی. علاوه بر این، برخی از کلاهبردارها سعی می کنند ارز دیجیتال تست شبکه را به عنوان نسخه اصلی "واقعی" بفروشند. به این ترتیب، پیمایش در محیط شبکه آزمایشی بلاک چین با درک اولیه ساختار فنی سیستم کمک می‌ کند.

اگرچه برخی از پروتکل‌ های بلاک چین اثبات کار به کاربران امکان استخراج ارزهای دیجیتال تست شبکه را می ‌دهند، بسیاری از کاربران برای صرفه‌ جویی در زمان و هزینه به «faucets» روی می ‌آورند. این سرویس ‌های مبتنی بر وب معمولاً افراد یا سازمان‌ هایی هستند که سکه‌ های شبکه آزمایشی اضافی دارند که مایلند از آنها جدا شوند، اغلب به صورت رایگان.

Mainnet در مقایسه با Testnet

تستنت در مقایسه با مین نت

یک شبکه اصلی و یک شبکه آزمایشی دو شبکه مجزا هستند که به طور مستقل از یکدیگر عمل می کنند:

 
  Mainnet Testnet
هدف بلاک چین عملکردی LTO محیط تست LTO
معاملات تراکنش های واقعی LTO که در بلاک چین واقعی ذخیره می شوند معاملات جعلی
توکن های LTO ارزش واقعی دارد بدون ارزش پولی
فرکانس معاملات بالا پایین
استخراج امکان کسب جوایز ممکن نیست

جمع بندی

تستنت در ارز دیجیتال اصطلاحی است که در مورد یک شبکه آزمایشی مورد استفاده قرار می گیرد و به توسعه دهندگان اجازه می دهد به جای به خطر انداختن شبکه و بلاک چین اصلی، محصولات، ویژگی ها و ابزارهای جدیدی که قصد دارند به شبکه اصلی اضافه کنند را مورد آزمایش قرار دهند. تستنت کاربردهای بسیاری دارد و برای شبکه های بلاک چین بسیار پراهمیت است. تستنت می تواند برای امنیت شبکه اصلی و توسعه مستمر آن به کار گرفته شود و ارزش زیادی را برای شبکه اصلی ایجاد کنند.



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

انقلاب بلاک چین با بیت کوین شروع شد و با Ouroboros ادامه یافت. اوروبوروس یک پروتکل اثبات سهام می باشد که با کسری از هزینه های انرژی، به فراهم کردن تضمین های امنیتی اثبات کار می پردازد و آنها را بهبود می دهد. Ouroboros با استفاده از رمزنگاری، نظریه بازی های ریاضی و ترکیبات می تواند طول عمر، یکپارچگی، عملکرد پروتکل و شبکه های توزیع شده را تضمین می کند. چارلز هاسکینسون، در سال 2017 میلادی، اوروبوروس را به عنوان پروتکل اثبات سهام کاردانو ایجاد کرد. ارائه فرصت های بیشتر برای جهان و کاهش مصرف انرژی برای حفاظت از آن، پیام اصلی اوروبوروس می باشد.

Ouroboros چیست؟

Ouroboros چیست؟

اوروبوروس به عنوان یک پروتکل، پایه و اساس ارز دیجیتال کاردانو و آینده ای ساخته شده با بلاک چین می باشد که بسیار مقیاس پذیر و ایمن است. Ouroboros اولین پروتکل بلاک چین و اثبات سهام ایمن نیز می باشد. اوروبوروس همچنین یک فناوری منحصر به فرد و مکانیزم های تایید شده ریاضی را، با هدف تضمین امنیت و پایداری بلاک چین هایی که وابسته به آن هستند، ترکیب می کند. در نتیجه یک پروتکلی با تضمین های امنیتی اثبات شده، ایجاد می شود که باعث تسهیل انتشار شبکه های جهانی و بدون مجوز با حداقل نیاز انرژی می شود. 

مفهوم بی نهایت، در قلب اوروبوروس وجود دارد. شبکه های جهانی می توانند با Ouroboros به طور پایدار و اخلاقی رشد کنند و فرصت های بیشتری را برای جهان فراهم کنند. اوروبوروس ایجاد و به ثمر رساندن شبکه های توزیع شده و بدون مجوز را تسهیل می کند که می توانند از بازارهای جدید، حمایت پایدار داشته باشند. اوروبوروس همچنین یک پروتکل امن تر، مقیاس پذیرتر و انرژی کارآمدتری را نسبت به سایر پروتکل ها، ارائه می دهد.

ویژگی های Ouroboros

قابل اثبات

امنیت اوروبوروس در برابر مهاجمان، قابل تایید ریاضی می باشد. در پروتکل Ouroboros تا زمانی که 51% از سهام کاردانو در اختیار شرکت کنندگان صادق می باشد، تضمین می شود که علاوه بر ایجاد مفاهیم نوین، امکان انتخاب تصادفی نیز وجود دارد. تکامل این پروتکل از طریق تجزیه و تحلیل امنیتی دقیق و تکرار های جدید، ایجاد می شود.

پاداش ها و مشوق ها

پروتکل اوروبوروس، از مکانیزم تشویقی برای اطمینان از پایداری شبکه های بلاک چین، بهره می برد و به مشارکت کنندگان پاداش می دهد. این مکانیزم می تواند به شکل یک استخر سهام یا واگذاری یک سهام در آدا به یک استخر سهام، باشد. کاربران می توانند از طریق هر یک از این سهام ها، پاداش هایی در قالب توکن آدا دریافت کنند.

نمایندگی سهام و استخرهای سهام

نمایندگی سهام و استخرهای سهام

همانطور که گفته شد، اوروبوروس یک پروتکل اثبات سهام می باشد و کنترل شبکه را در میان استخرهای سهام توزیع می کند. اپراتورهای گره نیز با زیر ساخت مورد نیاز برای اطمینان از اتصال ثابت و قابل اعتماد به شبکه می باشند.

یک مخزن سهام برای هر شکاف، به عنوان رهبر شکاف اختصاص یافته است و برای اضافه کردن یک بلوک به زنجیره، پاداش می گیرد. دارندگان توکن آدا می توانند سهام خود را به یک مجموعه سهام خاص، تفویض کنند و به این صورت شانس خود را برای انتخاب شدن به عنوان رهبر جایگاه، افزایش دهند و همچنین در جوایز استخر سهام شریک شوند.

انرژی کارآمد

Ouroboros بزرگ ترین چالش بلاک چین که نیاز به انرژی بیشتر برای دستیابی به اجماع می باشد را برطرف کرده است. با استفاده از اوروبوروس، کاردانو می تواند به صورت ایمن، اخلاقی و پایدار، مقیاس بندی کند و همچنین راندمان انرژی آن 4 میلیون برابر بیت کوین می باشد.

بلاک چین، دو پروتکل اصلی به نام اثبات سهام و اثبات کار دارد. این پروتکل ها، الگوریتم های اجماع برای شبکه های توزیع شده هستند. اثبات کار، یک پروتکل بلاک چین است که بیت کوین از آن استفاده می کند. اثبات کار، آغازگر یک انقلاب است که امکان ایجاد شبکه های توزیع شده ایمن بدون مجوز را ایجاد می کند. اثبات کار همچنین برای دستیابی به اجماع برای هر بلوک، به انرژی زیادی نیاز دارد. بلاک چین های پشتیبانی شده تلاش می کنند تا به حفظ و گسترش نیاز های عملکرد شبکه های جهانی بپردازد.

اثبات سهام به چالش های عملکرد و مصرف انرژی در اثبات کار پاسخ می دهد و به راه حل های پایدارتری دست پیدا می کند. اثبات سهام به جای تکیه بر ماینرها برای حل معاملات پیچیده محاسباتی برای ایجاد بلوک های جدید، اقدام به انتخاب شرکت کنندگان کرد. شبکه ها می توانند به صورت افقی مقیاس شوند و با افزودن سخت افزار قدرتمندتر، منجر به افزایش عملکرد با ترکیب گره های اضافی به جای عمودی می شود. میزان تفاوت در انرژی مصرف شده را می توان با مثال تفاوت میزان مصرف انرژی توسط یا خانواده با یک کشور نشان داد. همچنین POS در مقیاس بازار انبوه قرار دارد.

پیاده سازی های اوروبوروس

پیاده سازی های Ouroboros

اوروبوروس در پنج نسخه مختلف ارائه می شود:

1-Classic

2- BFT

3- Praos

4- Genesis

5- Hydra 

Ouroboros Classic 

اولین اجرای Ouroboros به سه نقطه عطف اصلی دست می یابد:

•پایه و اساس یک پروتکل کارآمد انرژی برای رقابت با proof of work

•معرفی چارچوب ریاضی برای تجزیه و تحلیل proof of stake

•اجرای یک مکانیسم انگیزشی جدید برای ارائه پاداش به شرکت کنندگان در یک محیط اثبات سهام

توانایی اوروبوروس در ایجاد تصادفی و بی طرفانه در الگوریتم انتخاب رهبر پروتکل و همچنین تضمین های امنیتی بعدی، باعث متمایز شدن اوروبوروس با سایر پروتکل های بلاک چین می شود. تصادفی بودن مانع از تشکیل الگوها می شود، در نتیجه برای حفظ امنیت پروتکل بسیار مهم است. اوروبوروس اولین پروتکل بلاک چین توسعه یافته از طریق تجزیه و تحلیل امنیتی می باشد.

Ouroboros BFT

Ouroboros BFT که مخفف Byzantine Fault Tolerance می باشد، به عنوان دومین نسخه پیاده سازی پروتکل شناخته شده و در طول به روز رسانی بایرون، مورد استفاده قرار گرفته شده است.اوروبوروس BFT علاوه بر فعال کردن ارتباط همزمان بین شبکه ای از سرورهای فدرال، به ارائه قطعی تر و ساده تر اجماع دفتر کل نیز می پردازد.

Ouroboros Praos

Ouroboros Praos در مرحله پیاده سازی اوروبوروس کلاسیک، بهبودهای امنیتی و مقیاس پذیری را معرفی کرده است. Praos با تقسیم زنجیره ها به اسلات ها، بلوک های تراکنش هایی را پردازش می کند که در دوره ها جمع می شوند اما برخلاف Ouroboros Classic، اوروبوروس پراس در یک محیط نیمه همزمان، تجزیه و تحلیل می شود و در برابر مهاجمان تطبیقی ایمن می باشد. با استفاده از انتخاب رهبر خصوصی و امضاهای کلیدی در حال تکامل با امنیت رو به جلو، اطمینان حاصل می کند که یک دشمن قوی نمی تواند رهبر اسلات بعدی را پیش بینی و راه اندازی کند.

Ouroboros Genesis

با افزودن یک قانون جدید انتخاب زنجیره ای، به طرفین امکان می دهد که بوت استرپ را بدون نیاز به نقاط بازرسی قابل اعتماد یا فرضیات در مورد در دسترس بودن گذشته، انجام دهند. مقاله Genesis، اثباتی بر ترکیب پذیری جهانی پروتکل ارائه می دهد که ثابت می کند می توان پروتکل را با سایر پروتکل ها در تنظیمات دلخواه و در یک محیط واقعی، ترکیب کرد بدون این که ویژگی های امنیتی خود را از دست دهد.

Ouroboros Hydra

Ouroboros Hydra

آخرین نسخه اوروبوروس هایدرا می باشد که یک معماری مقیاس پذیری خارج از زنجیره است و 3 چالش کلیدی مقیاس پذیری را بررسی می کند:

توان عملیاتی بالا، تاخیر کم و حداقل فضای ذخیره سازی در هر گره.

کاردانو با کمک Ouroboros Hydra می تواند مقیاس بندی را به صورت افقی انجام دهد و با افزودن سخت افزار قدرتمندتر و با ترکیب گره های اضافی به جای عمودی، عملکرد را افزایش دهد.

شبیه سازی های اولیه نشان می دهد که هر head می تواند تا 1000 TPS را انجام دهد و با 1000 هد می تواند به یک میلیون TPS برسد. 

اوروبوروس چگونه کار می کند؟

اوروبوروس بلوک‌های تراکنش را با تقسیم زنجیره‌ها به دوره‌ها پردازش می‌کند، که بیشتر به زمان‌بندی تقسیم می‌شوند. یک رهبر اسلات برای هر شکاف زمانی انتخاب می شود و مسئول اضافه کردن یک بلوک به زنجیره است. برای محافظت در برابر تلاش‌های تخریب گران برای براندازی پروتکل، هر رهبر شکاف جدید، باید چند بلوک آخر زنجیره دریافتی را گذرا در نظر بگیرد و فقط زنجیره‌ای که قبل از تعداد مشخصی از بلوک‌های گذرا قرار دارد، تسویه‌شده در نظر گرفته می‌شود. به این تاخیر تسویه حساب نیز گفته می شود و مکانیزمی است که از طریق آن دفتر کل به طور ایمن، بین شرکت کنندگان منتقل می شود.

Ouroboros ترکیبی از فناوری و فلسفه نوآورانه است. تحقیقات آن به بررسی چگونگی رفتار ما به عنوان یک جامعه، برای کشف تعادل ایده آل (که از طریق نظریه بازی تعریف شده است) بین منافع فردی و جمعی می پردازد. مکانیسم تشویقی اوروبوروس به شرکت‌کنندگان به‌خاطر مشارکت صادقانه‌شان پاداش می‌دهد و بازیگران نادرست را حذف می کند. این یک پایه پایدار برای شبکه های مجوز است.



:: بازدید از این مطلب : 131
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

شاید یکی از بهترین روش ها و در عین حال پر ریسک ترین روش برای کسب ثروت ورود به بازارهای مالیست، بازار مالی ارزهای دیجیتال با توجه به دایره نوسانات به شدت بالای خود توانسته است کاربران زیادی از سراسر دنیا را جذب خود کند، اما شناخت پروژه ها و ساختارهای جدید در این حوزه می تواند دید شما را نسبت به سرمایه گذاری بالا ببرد، یکی از موضوعات و ساختارهای پیشرفته در این بازار پاراچین است که در ادامه این مقاله به این موضوع می پردازیم.

چرا ارزهای دیجیتال پرطرفدار شدند؟

هنگامی که پادشاه ارزهای دیجیتال یعنی بیت کوین توسط خالق آن ساتوشی ناکاموتو که فردی ناشناس است به دنیا معرفی شد، کمتر افرادی تصور می کردند که چنین رشد چشمگیری در دنیا را تجربه کند اما شروع فوق العاده بیت کوین از سال 2013 اتفاق افتاد، زمانی که رمز ارز اول بازار کریپتوکارنسی - cryptocurrency قیمت خود را در جایگاه 1000 دلاری دید، شاید اینگونه می توان گفت یکی از مهم ترین فاکتورها در این بازار نوسانات بالای آن است.

بلاکچین و Parachain در کریپتوکارنسی چیست؟

بلاکچین و پاراچین در کریپتوکارنسی چیست؟

یکی از اولین مباحثی که هر شخص وارد این بازار می شود شناخت بستر و امنیت این مارکت است، تمامی ارزهای دیجیتال این بازار بر بستری امن به نام بلاکچین فعالیت می کنند. هدف همه بلاکچین های ساخته شده، دست یابی به 3 فاکتور بسیار مهم تمرکز زدایی، امنیت و مقیاس پذیر است با این حال دستیابی به بلاکچین ها به 3 هدف یک چالش بسیار بزرگ است، علاوه بر این 3 هدف مهم، بلاکچین های دیگر به دنبال ویژگی های ترکیب پذیری و ارتباط بین زنجیره ای هستند.

ویژگی های مهم برای یک بلاکچین
بالا بودن امنیت
مقیاس پذیری
تمرکز زدایی
ترکیب پذیری
ارتباط بین زنجیره ای

پاراچین (Parachain) را می توان گونه ای از شبکه بلاکچین در نظر گرفت، این ساختار، ساختاری خاص برای مدیریت داده و اطلاعات است که به صورت موازی در اکوسیستم ارز دیجیتال پولکادات (DOT) - (در هر دو شبکه پولکادات و کوساما) اجرا می شود، مهم ترین تفاوت آن این است که با اتصال به شبکه مرکزی، نیازی به تعریف نودهای مجزا ندارد.

آشنایی با پروژه پولکادات

پولکادات به صورت یک شبکه چند زنجیره ای 3 لایه ای عمل می کند، لایه اول آن، لایه 0 نامیده می شود، که قابلیت اتصال به 100 شبکه بلاکچین را دارد، به عبارتی دیگر، ساختار شبکه پولکادات به صورت یک شبکه چند زنجیره‌ای طراحی شده که در لایه یک آن امکان راه‌ اندازی تقریبا ۱۰۰ شبکه بلاکچین تحت عنوان پاراچین وجود دارد. تمامی این شبکه‌ها به شبکه اصلی پولکادات و نودهای این شبکه متصل هستند.

خصوصیات پاراچین چیست؟

خصوصیات شبکه قدرتمند پولکادات
انعطاف پذیری
مقیاس پذیری
قابلیت همکاری
حاکمیت

انعطاف پذیری 

مدل ساخت پاراچین پولکادات به این صورت است که در اینترنت آینده بلاکچین ها بتوانند با یکدیگر همکاری داشته باشند، همانطور که نسخه فعلی اینترنت نیازهای مختلف جامعه را برآورده می‌کند، بلاکچین‌ ها نیز باید بتوانند خدمات متنوع تری را برای تسریع خدمات ارائه دهند. یک زنجیره ممکن است برای بازی طراحی شود و یا یک شبکه برای مدیریت هویت طراحی شده باشد، دیگری برای امور مالی و ... در عین حال این شبکه‌ ها باید بتوانند با هم تعامل داشته باشند و دیتا و اطلاعات را میان هم به اشتراک بگذارند. لذا پاراچین، انعطاف‌پذیری بسیار بالایی برای این امر مهم دارد.

نکته قابل ذکر در مورد پاراچین این است که هر Parachain می تواند طراحی توکن و روند حاکمیتی خاص خود را داشته باشد که برای استفاده خاص خود طراحی شده است، همچنین پاراچین ها می توانند به عنوان شبکه های عمومی و خصوصی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مقیاس پذیری 

با استفاده از مدل پیشرفته Parachain، پولکادات به زنجیره‌ های بلوکی اجازه می‌دهد تا مقیاس پذیری را در لایه ۱ بدست آورند. این یک روش غیرمتمرکز و کارآمدتر برای دستیابی به مقیاس‌ پذیری بلاکچین است. پاراچین اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ ها به صورت موازی در یک اکوسیستم از بلاکچین‌ های لایه ۱ پخش و پردازش شوند؛ که به طور قابل توجهی باعث بهبود توان و مقیاس پذیری می‌شود.

حاکمیت 

پاراچین‌ ها در پولکادات در انتخاب مدل حاکمیتی که مناسب خود می‌ دانند آزادانه عمل می کنند و می‌ توانند به تعدادی ماژول از پیش ساخته شده برای پیاده سازی سیستم‌ های مختلف حاکمیتی دسترسی پیدا کنند. هر پروژه می‌تواند مدل مدیریتی خود را پیاده‌ سازی و اجرا کند.

الگوریتم اجماع Parachain چیست؟

الگوریتم اجماع Parachain چیست؟

هر شبکه پاراچینی که بر روی شبکه پولکادات راه اندازی شده است ملزم به پیروی از الگوریتم اجماع شبکه پولکادات است، این الگوریتم، الگوریتم اجماع شبکه مرکزی پولکادات نام دارد، این به معنی این است که شبکه ها در انتخاب الگوریتم اجماع خود حق انتخابی نداشته و نمی توانند از الگوریتم دیگری پیروی کنند.

هر تراکنش در شبکه پولکادات به صورت موازی در Parachain اجرا می شود و به زمان ثبت این تراکنش بر روی رله چین اسلات گفته می شود، قابل ذکر است که برای اینکه یک پاراچین به پولکادات اضافه شود باید در یکی از اسلات‌های موجود قرار گیرد.

هزینه راه اندازی پاراچین چقدر است؟

بسیاری از کسب‌ و کارها با مطرح شدن فناوری بلاکچین به دنبال استفاده از این فناوری هستند اما ایجاد یک شبکه بلاکچین مستقل، به زمان، تخصص و هزینه بالایی نیاز دارد. راه‌اندازی Parachain یکی از راه حل های جایگزین است.

هزینه راه‌ اندازی و اجرای شبکه‌ های همچون کازماس، تزوس (XTZ) و ایاس (EOS) چیزی در حدود ۱۰ میلیون دلار در سال است. شبکه‌ های بزرگ و مطرحی همچون اتریوم و بیت کوین، هزینه سالانه بالغ بر یک میلیارد دلار در سال دارند. شبکه پولکادات در گزارشی اعلام کرده است که هزینه سالانه راه‌ اندازی Parachain در این شبکه، چیزی در حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار است. این عدد در مقایسه با راه‌اندازی یک شبکه بلاکچین مجزا، بسیار کمتر است.

کاربردهای پاراچین چیست؟

کاربردهای پاراچین

هدف اصلی از طراحی رمز ارز محبوب پولکادات، ایجاد یک طیف وسیعی از امکانات برای تیم های Parachain برای طراحی بلاکچین های لایه 1 است، در جدول زیر می توانید کاربردهای مهم آن را بررسی کنید:

کاربردهای Parachain
بازی
امور مالی غیر متمرکز (DeFi)
گواهینامه ها
اوراکل ها
کیف پول های دیجیتال
تائید هویت
اینترنت اشیا
قراردادهای هوشمند

تفاوت قرارداد هوشمند و Parachain

قرارداد‌های هوشمند بر روی بلاک چین‌ های اختصاصی مانند اتریوم، الگورند، سولانا(SOL)، تزوس، کاردانو و… کار می‌ کنند. اما از آنجایی که این قرارداد‌ها بر روی بلاکچین اجرا می‌ شوند و رقبای زیادی نیز دارند، ممکن است هزینه تراکنش‌ ها، سرعت کمی را به دلیل تراکم زیاد به دنبال داشته باشد. در واقع، این یکی از چالش‌ های بزرگ برای پذیرش گسترده زیرساخت‌ های بلاکچین است؛ چرا که آن‌ها به اندازه کافی قابل استفاده نیستند.

از طرف دیگر، پاراچین‌ ها بلاکچین‌ های مستقلی هستند که برای هدف خاصی ایجاد می‌ شوند و طیف وسیعی از خدمات و کاربرد‌ها را به مشتریان خود ارائه می‌ دهند.

نتیجه گیری:

Parachain را می توان گونه ای از شبکه بلاکچین در نظر گرفت، این ساختار، ساختاری خاص برای مدیریت داده و اطلاعات است که به صورت موازی در اکوسیستم ارز دیجیتال پولکادات (DOT) - (در هر دو شبکه پولکادات و کوساما) اجرا می شود، همچنین Parachain کاربردها و ویژگی های زیر را نیز داراست:

انعطاف پذیری، مقیاس پذیری، قابلیت همکاری و حاکمیت از مهم ترین خصوصیات شبکه Parachain است.

با توجه به بالا بودن سطح پروژه پولکادات و همچنین صعودی بودن روند آن می توان انتظار داشت بعد از اصلاح های زمانی و قیمتی، عددهای بالاتری را برای خود ببیند.



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 29 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

ارز دیجیتال بلاکتوپیا یک متاورس واقعیت مجازی است که به کاربران اجازه می دهد یاد بگیرند، کسب درآمد کنند، خلق کنند و بازی کنند. همچنین یک هاب مرکزی برای هر چیزی که با ارزهای دیجیتال مرتبط است فراهم می کند. توکن بلاکتوپیا با نماد BLOK توکن بومی این ارز دیجیتال است. در این مطلب در مورد بلاکتوپیا، محیط متاورس، مفهوم استیکینگ، مزایا و معایب استیک کردن ارز دیجیتال و در نهایت استیک ارز دیجیتال بلاکتوپیا صحبت خواهیم کرد.

درباره بلاکتوپیا

نحوه استیک ارز دیجیتال بلاکتوپیا

ارز دیجیتال بلاکتوپیا، یک تجربه واقعیت مجازی بی‌ سابقه را برای جامعه کریپتو فراهم می ‌کند و کاربران را در یک محیط فراگیر و جذاب گرد هم می ‌آورد. این ارز نوعی ارز دیجیتال در بازارهای مالی است که در حال ساخت یک آسمان خراش 21 طبقه در پالی گان است. این 21 طبقه برای احترام به 21 میلیون بیت کوین راه اندازی شده است.

بلاکتوپیا با توکن موسوم به BLOK یکی از ارزهای برتر متاورس است. در توضیح کوتاهی از متاورس باید گفت متاورس شبکه ای گسترده از محیط های مجازی همیشه فعال و آنلاین است که در آن کاربران می توانند در قالب آواتار خودشان و یا به کمک عینک های واقعیت افزوده با یکدیگر و اشیاء دیجیتال اطراف ارتباط برقرار کنند. Metaverse پلی بین دنیای فیزیکی و مجازی در دنیای مجازی غیرمتمرکز و منبع باز است. پروتکل های رمزنگاری برای مدیریت ارزش دیجیتال، به عنوان مثال، هنر دیجیتال، املاک و مستغلات و فضای تبلیغاتی پدیدار خواهند شد. تسهیل ‌کننده ‌هایی که این امر را انجام می ‌دهند NFTهایی در شبکه Polygon هستند که امکان تراکنش‌ های مقرون به صرفه و سریع را فراهم می ‌کنند.

دارندگان توکن به عنوان Bloktopians شناخته می شوند. این ارز به عنوان یک هاب مرکزی عمل خواهد کرد و از تمام سطوح تجربه در دنیای کریپتو استقبال می کند. برای اولین بار، کاربران به اطلاعات رمزنگاری و محتوای همه جانبه در یک مکان دسترسی خواهند داشت. دارندگان توکن بلاک می توانند از طریق مالکیت املاک و مستغلات، درآمد تبلیغات، بازی کردن، ساخت شبکه و موارد دیگر در این محیط مجازی درآمد کسب کنند. بلاکتوپیا سرزمین فرصت های کسب درآمد برای Bloktopians یا دارندگان ارز دیجیتال بلاکتوپیا خواهد بود. آنها همچنین می توانند با استفاده از ابزار ساده در محیط متاورس، صحنه ها، آثار هنری، چالش ها و موارد دیگر را ایجاد کرده، سپس در رویدادها شرکت کنند تا جوایزی را برنده شوند. پس از IDO (عرضه اولیه صرافی غیرمتمرکز) املاک بلوکتوپیا برای خرید در دسترس بلوکتوپیان قرار خواهد گرفت. فرصت های دیگری نیز وجود دارد که شامل درآمد غیرفعال، استیکینگ و تبلیغات خواهد بود.

Bloktopia از پیشرفته ‌ترین فناوری مهندسی سه ‌بعدی واقعی جهان، برای ایجاد تجسم ‌ها و تجربه کاربری خیره ‌کننده به منظور ایجاد تجربه کاربری عالی استفاده می‌ کند. 

ارز دیجیتال بلاکتوپیا همانطور که گفتیم با قرار دادن خود به عنوان یک مرکز عمل خواهد کرد که در آن کاربران می توانند بیایند و در یک محیط باز و دوستانه بیاموزند، خلق کنند، درآمد کسب کرده و بازی کنند.

بر اساس تحقیقات بازار Zion، ارزش بازار جهانی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سال 2018 حدود 26.7 میلیارد دلار بود و انتظار می‌ رود که تا سال 2025 به حدود 814.7 میلیارد دلار برسد. پایگاه کاربر گسترده Bloktopia امکان کسب درآمد از طریق تبلیغات و حمایت مالی را فراهم می کند و فرصتی را برای مشارکت در تولید درآمد از طریق مکانیسم NFT فراهم می کند.

استیکینگ چیست؟

قبل از پرداختن به نحوه استیک ارز دیجیتال بلاکتوپیا، بهتر است مروری بر مفهوم استیکینگ داشته باشیم. استیک یا نگهداری رمزارزها به معنای قفل کردن و نگه داشتن ارز دیجیتال در بلاک چین برای مدت زمانی مشخص است. استیکر یا کسانی که ارز دیجیتال خود را استیک می کنند به تایید تراکنش ها در شبکه کمک کرده و امنیت شبکه را بالا می برند. فرد توکن های خود را به اعتبارسنج خاصی اختصاص داده و با این کار به افزایش تاثیر رأی اعتبار دهندگان در شبکه کمک می کند. تخصیص توکن های خود برای افزودن به اثرگذاری سهام اعتباردهنده به عنوان فرآیند تخصیص شناخته می شود. البته این نکته را باید در نظر داشت که با تخصیص توکن های خود به اعتبارسنج، شما همچنان کنترل توکن های خود را خواهید داشت و کنترل آن در اختیار اعتبارسنج نخواهد بود.

از سوی دیگر استیک بلاکتوپیا یکی از راه های کسب درآمد غیرفعال از ارزهای دیجیتال به حساب می آید که مبتنی بر الگوریتم اثبات سهام است. الگوریتم PoS یا اثبات سهام به عناون جایگزینی برای الگوریتم اثبات کار یا PoW روی کار آمد که براساس استخراج یا ماینینگ ارزهای دیجیتال قرار دارد. (آنچه که برای رمزارزهایی مانند بیت کوین اتفاق می افتد). کاربران، به ازای استیک ارز دیجیتال خود در شبکه، پاداش دریافت می کنند و این یکی از راه های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال است.

مزایای استیک ارزهای دیجیتال

مزایا و معایب استیک ارز دیجیتال

  • ارزان است: اگر در روش اثبات کار یا PoW نیاز به خرید تجهیزات گران قیمت و پرداخت هزینه برق دارید، PoS به حداقل قدرت محاسباتی نیاز دارد. یک لپ تاپ قدیمی معمولی یا کیف پول تلفن همراه در گوشی هوشمند شما برای استیکینگ کافی است.
  • ایمن است: PoS در برابر حملات 51 درصدی بسیار مقاوم ‌تر است زیرا برای تصاحب شبکه باید 51 درصد از سکه‌ها را خریداری کنید اما چنین حمله ‌ای از نظر اقتصادی زیان ‌بار است.
  • استیکینگ به معنای رشد دارایی است: در واقع، بهترین کار این است که سکه های بیشتری را برای به دست آوردن سودهای بزرگ استیک کنید. علاوه بر سود حاصل از استیک، ارزش خود سکه نیز احتمالاً رشد خواهد کرد.
  • ساده است: نیازی به داشتن دانش خاصی نیست. شما فقط باید سکه ها را در صرافی بخرید و آنها را در کیف پول خود قرار دهید. سپس سیستم به تنهایی پاداش را محاسبه می کند.

معایب استیکینگ ارزهای دیجیتال

  • با این حال استیکینگ معایبی هم دارد. البته مفهوم دریافت پاداش فقط با ذخیره ارزهای دیجیتال کاملاً جذاب به نظر می رسد، اما متأسفانه نباید انتظار سود قابل توجهی داشت. در بیشتر موارد، استیک پاداش کمتری نسبت به جوایز بلوک معمولی صادر شده توسط شبکه می دهد.
  • خطر تمرکز، زمانی بسیار زیاد است که بخش عمده ای از دارایی ها در دست بازیکنان بزرگ باشد. همچنین، از آنجایی که کاربران تلاش می‌کنند تا سکه ‌ها را تا زمانی که ممکن است در حساب‌ های خود نگه دارند تا سود ممکن را به حداکثر برسانند، به طور کلی خطر کاهش گردش ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است.
  • مکانیسم استیکینگ همچنین شامل خروج یک دارایی از گردش و مسدود کردن وجوه در کیف است. این بدان معنی است که کاربر نمی تواند تا پایان دوره استیکینگ از سکه استفاده کند. یعنی وجوه آنها غیر نقدی است.

استیک ارز دیجیتال بلاکتوپیا

آموزش استیک ارز دیجیتال بلاکتوپیا

استیک ارز دیجیتال بلاکتوپیا به صورت زنده در Bloktopia.com منتشر شده است. دور اول دارای 3 استخر در دسترس است که در راندها شامل استیک کوتاه، میان مدت و بلند مدت است. APY بین 20 تا 60 درصد خواهد بود.

اندازه استخر به مقدار $BLOK محدود است که می توان در آن استیک کرد و بر اساس اولین به بهره گیری از آن است. حداکثر مبلغ $BLOK قابل استیک 530,303,029 $BLOK است. استخرهای استیکینگ 3 روز پس از توزیع $BLOK در www.bloktopia.com/staking برای استیک در دسترس خواهند بود.

چگونه $BLOK خود را استیک کنید؟

برای استیک بلاکتوپیا مراحل زیر را طی کنید:

1. به Metamask Wallet متصل شوید. اگر کیف پول MetaMask ندارید، باید از کیف پول متامسک استفاده کنید، می توانید آن را از https://metamask.io دانلود کنید. همچنین به $BLOK نیاز دارید. 

2. به www.bloktopia.com/staking-live بروید و استخری را که می خواهید در آن استیک کنید انتخاب کنید.

3. روی Connect Wallet کلیک کنید.

4. روی Connect MetaMask کلیک کنید.

5. هنگامی که MetaMask خود را به پورتال Bloktopia Staking متصل کردید، روی Stake $BLOK Tokens کلیک کنید.

6. سپس باید روی تایید قفل کلیک کنید.

7. باید یک تراکنش از متامسک خود ارسال کنید تا امکان تعامل با قرارداد Staking را فراهم کند.

8. اکنون می ‌توانید با کلیک کردن روی Stake، توکن‌های بلاک خود را استیک کنید.

9. تعداد $BLOK را که می خواهید استیک کنید وارد کرده و روی تایید تراکنش کلیک کنید، سپس باید در کیف پول MetaMask تایید شده و در نتیجه شما با موفقیت توکن های $BLOK خود را استیک کرده اید. $BLOK شما اکنون استیک شده است و توکن بلاک بیشتری کسب می‌کنید.

جمع بندی

استیکینگ یکی از راه هایی است که می توانید از طریق آن از ارزهای دیجیتال خود کسب درآمد کنید. ارز دیجیتال بلاکتوپیا نیز به عنوان یکی از ارزهای برتر متاورس، امکان استیک برای دارندگان خود را فراهم کرده است که نحوه استیک ارز دیجیتال بلاکتوپیا را بیان کردیم.



:: بازدید از این مطلب : 132
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

ارز دیجیتال سولانا، دارای پلتفرمی مبتنی بر بلاکچین است که در سال 2017 توسط سه نفر متخصص در این زمینه به نامهای Intel Qualcomn ,Dropbox hd ایجاد شد. در شبکه سولانا، افراد و نهادهای مختلف برنامه‌ای را بر روی رایانه‌های تخصصی که به عنوان اعتبارسنج ها شناخته می‌شوند، اجرا می‌کنند. اعتبارسنج ها، نقش کلیدی در حفظ و ایمن سازی بلاک چین سولانا دارند. به همین خاطر می توان از استیک ارز دیجیتال سولانا به عنوان یک منبع درآمدزایی استفاده کرد. منتها برای استیک سولانا از اعتبارسنج ها، که مسئول پردازش تراکنش های ورودی جدید در شبکه و همچنین رای دادن و اتصال بلوک های جدید به بلاک چین هستند. از آنجایی که اعتبارسنج های مختلف در سراسر جهان ممکن است اطلاعات مختلفی را در زمان‌های مختلف دریافت کنند، ضروری است که شبکه بتواند در مورد انتخاب اینکه کدام تراکنش‌ها و داده‌ها به طور مداوم به زنجیره بلوک اضافه شوند به توافق برسد. برای آشنایی بیشتر با مراحل استیک ارز دیجیتال سولانا این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. 

پلتفرم سولانا و استیک آن

پلتفرم سولانا و استیک آن

همان طور که گفته شد، پلتفرم سولانا از اعتبارسنج ها برای استیک ارز دیجیتال سولانا استفاده می کند. در این استراتژی که اعتبار دهندگان و کل شبکه در آن، به این توافق می رسند به عنوان مکانیسم اجماع شناخته می شود. چالش اصلی برای ایجاد یک شبکه زنجیره بلوکی غیرمتمرکز موفق است. بسیاری از پروژه های مختلف راه حل های مختلفی را در مورد چگونگی رسیدن به اجماع به شیوه ای سریع و مقرون به صرفه امتحان کرده اند.

شبکه سولانا از مکانیزم اجماع اثبات سهام(POS) استفاده می کند. هر اعتبارسنجی در شبکه این فرصت را دارد که با رای دادن به بلوک‌هایی که معتقدند باید به بلاک چین اضافه شود، در اجماع شرکت کند و هرگونه تراکنش معتبر موجود در آن بلوک‌های خاص را تأیید کند. با این حال، همه آرای اعتبارسنجی به طور یکسان وزن ندارند.

آرای اجماع اعتباردهنده براساس سهام است، به این معنی که هر چقدر یک اعتبارسنج فردی دارای سهم بیشتری باشد، تاثیر بیشتری در تعیین نتیجه رای گیری اجماع دارد. به طور مشابه، اعتبار دهندگان با سهام کمتر، نقش کمتری در تعیین نتیجه رای دارند. اعتبارسنجی هایی که هیچ سهمی ندارند نمی توانند بر نتیجه رای اجماع تأثیر بگذارند.

استیک ارز دیجیتال سولانا چیست؟

استیکینگ فرآیندی است که در آن یک دارنده توکن سولانا مانند شخصی که توکن های SOL را در یک صرافی خریداری کرده است، برخی یا همه توکن های خود را به اعتبارسنج خاصی اختصاص می دهد، که به افزایش تاثیر رأی اعتبار دهندگان کمک می کند. تخصیص توکن های خود برای افزودن به اثرگذاری سهام اعتباردهنده به عنوان "تخصیص" توکن های شما شناخته می شود. تفویض اختیار توکن‌های خود به اعتبارسنجی، مالکیت یا کنترل بر روی توکن‌های شما را به اعتباردهنده نمی‌دهد. در همه حال، شما همچنان تمام توکن های استیک شده‌ای را که ممکن است برای تفویض اختیار انتخاب کرده باشید، کنترل کنید.

دارنده توکن با قرار دادن توکن‌ها با اعتباردهنده، درجه‌ای از اعتماد به اعتبارسنجی‌ای را که انتخاب کرده است به آن تفویض کند، نشان می‌دهد. از آنجایی که اعتبارسنجی‌ها تعداد بیشتری از نمایندگی‌های سهام را از دارندگان توکن‌های مختلف جمع‌آوری می‌کنند، این به عنوان «اثباتی» برای شبکه عمل می‌کند که آرای اجماع اعتبارسنجی قابل اعتماد هستند. بنابراین، آرای آن‌ها متناسب با مقدار سهامی که اعتبارسنجی جذب کرده است، معتبر می‌شود. با سنجیدن آرای جمعی از همه اعتباردهندگان با نسبت سهامی که به آنها تخصیص شده است، شبکه به اجماع می رسد.

چرا استیک ارز دیجیتال سولانا انجام می شود؟

چرا استیک ارز دیجیتال سولانا انجام می شود؟

در شبکه‌ای باز و غیرمتمرکز مانند سولانا، هر کسی در صورت تمایل می‌تواند اعتبارسنجی را اجرا کند. یک اعتبارسنجی مخرب می تواند تلاش کند به شبکه حمله کند یا تراکنش های نادرست یا تقلبی را برای منافع خود ارسال کند. به دلیل مکانیسم اجماع اثبات سهام که در بالا توضیح داده شد، یک نهاد واحد که به تنهایی به این روش متقلبانه عمل می کند، باید مقداری از سهام را قبل از ارزیابی هر یک از فعالیت های پیشنهادی آنها در رای اجماع، جذب کند.

از آنجایی که دارندگان، توکن بیشتری انتخاب می‌کنند که توکن‌های SOL خود را در اعتباردهنده‌های مختلف در سراسر شبکه به اشتراک بگذارند؛ مقدار کل دارایی استیک شده در شبکه افزایش می‌یابد، حتی برای یک مهاجم هماهنگ و دارای بودجه خوب، این روند نیز به‌طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود که به اندازه کافی دارایی استیک شده را جمع آوری کند تا به تنهایی تغییر کند. به طور خلاصه، هر چه دارایی استیک شده بیشتر به اعتبارسنجی های مختلف در سراسر شبکه واگذار شود، شبکه برای همه کاربرانش ایمن می شود.

علاوه بر این، دارندگان توکنی که توکن‌های خود را به اشتراک می‌گذارند و در انجام این کار به امنیت شبکه کمک می‌کنند، پس از واگذاری توکن‌های خود به یک یا چند تأییدکننده، واجد شرایط دریافت جوایز استیکینگ هستند.

ریسک های ناشی از استیک ارز دیجیتال سولانا چیست؟

در بسیاری از شبکه‌های اثبات سهام، مکانیزمی وجود دارد که با عنوان «slashing» شناخته می‌شود. Slashing هر فرآیندی است که طی آن بخشی از سهام واگذار شده به اعتباردهنده است که به عنوان یک عملکرد تنبیهی است، برای اقدامات مخرب انجام شده توسط اعتبارسنجی که از بین می رود. این مکانیسم اعتبارسنجی‌ها را تشویق می‌کند تا چنین اقداماتی را انجام ندهند، زیرا سهم کمتری به اعتبارسنجی واگذار می‌شود. در واقع، به این معنی است که اعتبار‌دهنده پاداش‌های کمتری دریافت می‌کند. کاهش نیز می تواند به عنوان یک خطر اعتبار برای حفظ دارایی استیک شده فعلی یا جذب دارایی استیک شده احتمالی آینده دیده شود.

"Slashing" همچنین خطراتی را برای دارندگان توکن به همراه دارد که ممکن است برخی از توکن‌های خود را در صورت واگذاری به اعتبارسنجی که کاهش می‌یابد، از دست بدهند. وجود "slashing" می‌تواند دارندگان توکن را تشویق کند که توکن‌های خود را فقط به اعتبارسنج هایی که احساس می‌کنند معتبر هستند، واگذار کنند و تمام توکن‌های خود را به یک یا تعداد کمی از اعتبارسنجی‌ها واگذار نکنند. در سولانا، اسلاشینگ خودکار نیست. اگر یک مهاجم باعث توقف شبکه شود، می‌توان با راه‌اندازی مجدد شبکه، آنها را کاهش داد. 

فرآیند استیک ارز دیجیتال سولانا چگونه است؟

فرآیند استیک ارز دیجیتال سولانا چگونه است؟

برای استیک سولانا، باید از کیف پولی استفاده کنید که از استیکینگ پشتیبانی می کند. در حال حاضر، همه کیف پول ها از استیکینگ پشتیبانی نمی کنند. "SolFlare.com" یک کیف پول کاربرپسند است که از استیکینگ پشتیبانی می کند. توکن های SOL در کیف پول شما ابتدا باید به یک حساب دارایی منتقل شوند. شما می توانید به تعداد دلخواه حساب های دارایی ایجاد کنید و به میزان دلخواه SOL به هر حساب دارایی واریز کنید. هر حساب دارایی جدید دارای یک آدرس منحصر به فرد است و یک کیف پول واحد می تواند حساب های دارایی مختلف را مدیریت کند. 

برای به دست آوردن جوایز استیکینگ، توکن های موجود در حساب دارایی باید به اعتبارسنجی واگذار شوند. یک حساب دارایی تنها می‌تواند در هر زمانی به یک اعتبارسنجی واحد واگذار شود، بنابراین اگر می‌خواهید به اعتبارسنج های مختلف واگذار کنید، باید توکن‌های خود را بین چندین حساب دارایی تقسیم کنید.

تخمین سود ناشی از استیک ارز دیجیتال سولانا

پاداش های استیکینگ در هر دوره یک بار محاسبه و صادر می شود. یک دوره تقریباً 2 روز است. جوایزی که در یک دوره معین به دست می‌آیند، برای همه تأییدکنندگان و نمایندگان در اولین بلوک دوره بعدی صادر می‌شود. بازده استیکینگ به عنوان یک رقم سالانه ارائه می شود، اگرچه این عدد در هر دوره با تغییر مداوم نرخ تورم و کل استیکینگ فعال، متفاوت است.

تخمین بازده استیکینگ، با توجه به مدل‌های مختلف کسری از کل SOL استیک، در اینجا قابل بررسی است.

تخمین سود ناشی از استیک ارز دیجیتال سولانا

 برای تخمین مقدار SOL یک نماینده می‌تواند انتظار داشته باشد که در یک دوره در یک حساب دارایی واحد مشاهده کند.

اعتبارسنجی بهینه چیست؟

Validator Uptime با رفتار رای موافق تایید کننده تعریف می شود. برای هر باری که اعتباردهنده به بلوکی که در نهایت به بلاک چین اضافه می‌شود رأی می‌دهد، آن اعتبارسنجی یک اعتبار رأی کسب می‌کند. وقتی جوایز در پایان دوره محاسبه می‌شوند، تمام اعتبارات رای مبتنی بر استیک که توسط همه اعتبارسنجی‌ها به دست می‌آید برای تعیین مقدار کل SOL که برای هر اعتبارسنجی خاص و نمایندگان آنها صادر می‌شود، استفاده می‌شود.

کارمزد اعتبارسنج چیست؟

اعتبارسنجی‌ها در ازای خدماتشان در ایمن‌سازی بلاک چین و پردازش تراکنش‌ها، برای پاداش‌های تورمی که توسط حساب‌های دارایی که به آنها تفویض شده است، کارمزد دریافت می‌کنند. این هزینه به عنوان نرخ کمیسیون شناخته می شود. هر بار که جوایز صادر می‌شود، کمیسیون به حساب اعتبارسنجی واریز می‌شود و پاداش‌های باقی‌مانده در تمام حساب‌های دارایی که به آن اعتباردهنده تفویض شده است، متناسب با میزان دارایی فعال در هر حساب، واریز می‌شود. کمیسیون اعتبارسنجی و جوایز استیک همیشه به طور همزمان صادر می شود.

بازده استیکینگ مورد انتظار چیست؟

بازده استیکینگ مورد انتظار چیست؟

بازده استیکینگ از جمله پارامترهایی است که در بین حساب‌های دارایی واگذار شده و حساب‌های رای اعتبارسنجی بر اساس نرخ کمیسیون اعتبارسنجی توزیع می‌شود. با توجه به این طراحی، بازده استیک سولانا، در درجه اول تابعی از کسری از SOL است که در شبکه قرار می گیرد. مقدار کل SOL که قرار می گیرد ناشناخته است، بنابراین ما فقط می توانیم بازده دارایی دقیق را تخمین بزنیم. در زیر، بازده دارایی در طول زمان را بر اساس مقادیر مختلف درصد SOL استیک که ممکن است در شبکه مشاهده شود (بین 60-90٪) تقسیم بندی می کنیم. پارامترهای ارز دیجیتال سولانا همانطور که در بالا توضیح داده شد تنظیم می شوند.در این قسمت می توانید نموداری را مشاهده کنید که در آن می‌توان درصد متفاوتی از SOL استیک را انتخاب کرد تا تأثیر آن را بر بازده استیک ارز دیجیتال سولانا احتمالی مشاهده کرد.

بازده استیکینگ مورد انتظار چیست؟

لطفاً توجه داشته باشید که این یک بازده استیک ایده‌آل است، زیرا تأثیر زمان اعتبار تأییدکننده بر پاداش‌ها، کمیسیون اعتبارسنجی، کاهش بازده احتمالی و حوادث کاهش احتمالی را نادیده می‌گیرد. همچنین درصد استیک شده SOL از نظر طراحی پویا است، یعنی انتظار می‌رود درصد SOL کاربران در طول زمان تغییر کند و در نتیجه بر بازده استیک در طول زمان تأثیر بگذارد. این تنها به عنوان یک تخمین تقریبی برای بازده استیک مورد انتظار استفاده می شود.

از آنجایی که تعداد گره‌ها در Mainnet Beta همچنان در حال افزایش است، بنیاد Solana متعهد است که به واگذاری 100M SOL ادامه دهد تا به طور مساوی بین اعتبارسنجی‌های واجد شرایط تقسیم شود. به منظور افزایش رشد تا 500 گره جداگانه، که به افزایش امنیت شبکه کمک می کند، اعتبارسنجی های واجد شرایط هیئت های بنیادی تا سقف 200000 SOL را دریافت خواهند کرد.



:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

این مقاله، به عنوان راهنمای خرید از بورس کالا برای افرادی که قصد خرید از بورس کالا را دارند، بسیار مفید است. رشد و توسعه روز افزون بنگاه های اقتصادی در جهان و همچنین پیچیده شدن معاملات و فعالیت های انجام شده در این بنگاه ها، اهمیت استفاده از بازارهای بورس را دو چندان کرده است و صاحبان کسب و کارها و مراکز تجاری را علاقه مند به این موضوع کرده است که کالا و یا خدمات خود را در قالب بازارهای بورس ارائه کنند و این موضوع و همچنین مزایای بسیار زیاد ارائه کالا در بورس باعث به وجود آمدن بورس کالا در کشورهای توسعه یافته شده است.

بورس های کالا در جهان و ابزارهای پیشرفته و نوین مالی به کار گرفته شده در این بازارها را می توان گفت که آخرین شاخه از فرآیند گسترش و توسعه بازارها هستند که برای کمک رسانی به نیاز اقتصاد به افزایش شفافیت و اطلاع رسانی، سازماندهی بازارها با هدف ارتقا کارایی، مدیریت ریسک های ناشی از نوسان قیمت ها و کاهش هزینه های مبادله به وجود آمده اند.

باید خاطر نشان کرد که محل به وجود آمدن بورس کالا در کشورهایی است که اصطلاحا به آن ها توسعه یافته گفته می شود اما جایگاه و ارزش این نهادهای اقتصادی در سایر کشورهای در حال توسعه نیز به خوبی در نظر گرفته شده و مسیر پذیرش و رشد و توسعه بورس کالا به سرعت درحال هموار شدن است.

اقتصاد ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و بازار سرمایه ایران دارای 4 بازار، متشکل از بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، بورس کالای ایران و بورس انرژی ایران است. یکی از بازارهای زیر مجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار که نقش مهمی در بهبود عملکرد و توسعه بنگاه های اقتصادی داشته است، بازار بورس کالا است.

مراحل مختلف خرید از بورس کالاتاسیس بورس کالا دلایل بسیار زیادی دارد اما دلیل اصلی تشکیل این بازار، به وجود آمدن مشکلات در چند دهه گذشته در بازار کالاهای پایه در بخش های مختلفی همچون پتروشیمی و کشاورزی و... بود که این بازار را همواره با مسائل و مشکلات ساختاری زیادی روبرو کرده است.

به گونه ای که عمده مشکلات این بخش معلول عدم به کارگیری ابزارهای نوین اقتصادی و ساز و کار غلط و معیوب بود که باعث به وجود آمدن دشواری های زیاد برای تولید کننده و مصرف کننده در عرضه و تقاضا و همچنین قیمت نهایی شده است. تعدادی از مشکلات به وجود آمده را در ادامه به آن ها اشاره می کنیم: 

  • توانایی کنترل و مدیریت ریسک و محافظت از نوسانات آتی قیمت وجود نداشت.
  • سیستمی که ناظر بر حسن انجام تعهدات خریدار و فروشنده و اجرای آن تعهدات باشد، وجود نداشت.
  • قیمت محصولات ناشی از نوسانات کاذب از ارتباط کنترل نشده و نامناسب میان عرضه و تقاضا بود.
  • بخش های تولیدی و بازرگانی در زمینه واردات، صادرات و بازار مصرف با یکدیگر هماهنگی لازم را نداشتند.
  • و...

مشکلات به وجود آمده در بازار کالا های پایه، مسیر را به گونه ای شکل داد تا مکانیسم عرضه و تقاضا وارد بورس شود؛ به گونه ای که برای اولین بار، بورس های فلزات و کشاورزی به ترتیب در سال های 1382 و 1383 تشکیل شدند؛ در سال های بعد نیز با ترکیب بورس های فلزات و کشاورزی، بورس کالای ایران تاسیس شد. بورس کالا با هدف برطرف کردن نقاط ضعف و کمبودهای بازار سنتی به وجود آمد.

هم اکنون در بورس کالای ایران به عنوان تنها بورس کالای کشور، معاملات کالاهای پایه در بخش‌های مختلف پتروشیمی، فلزی، صنعتی، کشاورزی و … انجام می‌پذیرد. به اینصورت که بازار بورس کالای ایران قالب و بنیاد منسجم و منظمی برای معاملات و داد و ستد کالاهای پایه ایجاد کرده است تا مشکلات و پیچیدگی‌‌های که قبلا در بازار کالا وجود داشت را رفع کند.

خرید کالاهای عرضه شده در بورس کالا

ساز و کار معاملات در بورس کالا نقش بسیار تاثیرگذاری را در بهبود و رشد عملکرد و تسهیل فرآیند توسعه بنگاه های اقتصادی بر عهده دارد و ادامه داشتن فعالیت های موفق بورس کالا می تواند زمینه ساز تحولات اساسی در اقتصاد ایران باشد. 

تا اینجای کار ضرورت بورس کالا و نقش آن در نظم دهی بازار کالاهای پایه را متوجه شدیم؛ اما سوالی که پیش می آید این است که نحوه معاملات و داد و ستد ها و راهنمای خرید از بورس کالا به چه صورت است؟ یک فرد ( حقیقی یا حقوقی ) چگونه می تواند در این بازار، کالای مورد نظر خود را خریداری کند؟ 

در ادامه مبحث به چگونگی انجام معاملات و مراحل آن در بورس کالای ایران می پردازیم. 

دریافت کد معاملاتی در بورس کالا:

اولین قدم برای خرید از بورس کالا، دریافت کد معاملاتی است، برای اخذ کد معاملاتی بورس کالا باید به یکی از کارگزاری های بورس کالا مراجعه و کد معاملاتی مورد نظر اخذ شود؛ توجه داشته باشید که برای دریافت کد معاملاتی، اشخاص حقیقی با اشخاص حقوقی تفاوت دارند. 

انواع معاملات در بورس کالای ایران:

نحوه خرید از بورس کالاپس از دریافت کد معاملاتی، متقاضیان خرید ازبورس کالا بایستی با انواع معاملات وچگونگی خرید از بورس کالا و همچنین قراردادهای موجود در این بازار آشنا شوند؛ تعداد و انواع مختلفی از معاملات در بورس کالا وجود دارد که مشتریان با توجه به نیاز و استراتژی خود بایستی بر نحوه ی خرید از بورس تسلط داشته باشند.

معاملات بورس کالا در قالب 4 بازار انجام می شود؛ که عبارت اند از: 

 1) بازار فیزیکی:

بازار فیزیکی کالا، یکی از مهم ترین بازارهای بورس کالا است. این بازار را از لحاظ تحویل کالا، می توان بسیار شبیه بازار سنتی دانست؛ با این تفاوت که قوانین و دستورالعمل های مخصوص و مشخص خود را دارد. معاملات کالای فیزیکی در بورس کالای ایران به روش مزایده انجام می‌شود و متقاضیان خرید از بورس کالا بهتر است که قبل از انجام خرید در این بازار با راه های خرید از بورس کالا آشنا باشند.

در اینجا این سوال پیش می آید که حراج چه نوع معامله ای است؟

حراج یا مزایده یکی از انواع معاملات است که در ابتدا فروشنده حداقل قیمتی را که حاضر است کالای خود را بفروشد به خریداران اعلام می کند. سپس خریداران در صورت تمایل، قیمتی بالاتر از قیمت نهایی را جهت خرید پیشنهاد می‌کنند. در نهایت کالا به پیشنهاد دهنده بالاترین قیمت فروخته می‌شود.

در واقع حراج، سازوکاری برای دادوستد کالا بر پایه انطباق سفارش‌های خرید و فروش مشتریان با در نظر گرفتن اولویت قیمت و زمان است. تولیدکنندگان مواد خام مانند پتروشیمی‌ها و... که اصطلاحا در بازار فیزیکی بورس کالا به آن‌ها عرضه‌کننده گفته می‌شود، تولیدات خود را در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه می‌کنند. متقاضیان خرید از بورس کالا نیز که به‌ اصطلاح تولید کنندگان هستند، این مواد اولیه را با سازوکار مخصوص بازار خریداری می‌کنند.

انواع قراردادهای مورد معامله در بازار فیزیکی: 

آموزش خرید از بورس کالابه علت پیچیدگی های خاص بازار سرمایه، آشنایی با نحوه ی خرید از بورس کالا می تواند گره گشای فعالان این بازار باشد؛ به عنوان مثال یکی از پیچیدگی های این بازار، وجود قراردادهای مختلف است که این امر آشنا شدن با نحوه خرید از بورس کالا را ضروری می کند.

در بازار فیزیکی کالا نیز انواع مختلفی از قراردادها وجود دارد؛ که شامل سه نوع قرارداد نقدی، نسیه و سلف است.

  • قرارداد نقدی: قراردادی است که طی آن پرداخت بهای کالای مورد معامله و تحویل آن در هنگام معامله انجام می‌شود.
  • قرارداد نسیه: قراردادی است که طی آن کالا در هنگام معامله تحویل و بهای آن در تاریخ سررسید پرداخت می‌گردد.
  • قرارداد سلف: قراردادی است که طی آن کالا با قیمت معین در زمانی مشخص در آینده تحویل گردیده و بهای آن در هنگام معامله پرداخت می‌گردد.

در اینجا باید به این موضوع اشاره کرد که معاملات در بازار فیزیکی بورس کالا در دو رینگ داخلی و صادراتی صورت می گیرد که متقاضیان فعالیت در بازار فیزیکی، بایستی این موضوع را در نظر بگیرند. در تعریف رینگ داخلی و صادراتی باید گفته که:

رینگ داخلی شامل جلسات معاملاتی در بورس کالا برای کالاهایی است که مقصد آن ها فقط بازار هدف داخل ایران است و مقصد خارجی ندارند.

رینگ صادراتی جلسات معاملاتی را شامل می شود که معاملات در آنجا فقط برای کالاهایی است که مقصد آن کالاها فقط خارج از کشور است و بازار هدف داخلی ندارند.

راهنمای خرید از بورس کالا فلزات

کالا های متنوع و فراوانی در بازار فیزیکی بورس کالا عرضه می شود. افرادی که متقاضی خرید از بورس کالا هستند باید بدانند که کالاهای بازار فیزیکی در 4 بخش تقسیم بندی می شود:

  • محصولات پتروشیمی (شامل 2 گروه شیمیایی و پلیمری است) 

الف) شیمیایی: دی اتیل هگزانول، استایرن، بنزین، سودکاستیک، ارتوزایلن، منواتیل گلایکول، اسیداستیک، اوره و...

ب) پلیمری: پلی اتیلن سنگین، پلی ویتیل کلراید، پلی پروپیلن، پلی اتیلن ترفتالات، پلی اتیلن سبک، پلی پروپیلن، پلی استایرن و...

  • محصولات صنعتی و معدنی: مس، آلومینیوم، فولاد، سنگ آهن، کنستانتره فلزات گرانبها، کنستانتره مولییدن، آهن اسفنجی و....
  • محصولات کشاورزی: جو، ذرت، گندم، شکر، روغن خام، کنجاله ها( سویا، کلزا، آفتابگردان و...)، مرغ منجمد، زعفران، برنج، پسته، عدس، تخم مرغ، جوجه و...
  • محصولات فرآورده های نفتی: روغن، قیر، وکیوم باتوم، گوگرد، لوب کات، سلاپس واکس، عایق رطوبتی و... 

2) بازار فرعی: 

بورس کالای ایران یکی از ارکان مهم بازار سرمایه در جهت پویایی و تعامل هرچه بیشتر اقتصاد ملی با راه اندازی بازار فرعی در کنار بازار کالاهای فیزیکی و مشتقه سعی در عرضه محصولاتی در بازار را دارد که تاکنون به دلایل مختلف امکان عرضه در بورس کالا را نداشته اند.

بر این اساس کالاهایی که امکان عرضه در بازار فرعی را دارند شامل کالاهایی می شوند که شرایط عرضه در بازار فیزیکی را ندارند( محصولاتی از قبیل: فولاد، ضایعات، پلیمر، شیمیایی، روی، معدنی، سولفات، آهک، صنعتی، خوراک، مس و غیره) و اموال غیر منقول که شامل املاک و مستقلات اداری تجاری مسکونی و اراضی کشاورزی می شوند.

3) بازار مشتقه

بازار مشتقه متشکل از 2 نوع قرارداد آتی و اختیار معامله می باشد: 

قرارداد آتی: در فرآیند قرارداد آتی، فروشنده طبق قرارداد متعهد می‌شود که در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که الان تعیین می‌کنند بفروشد و در سوی دیگر نیز، فردی که در صدد خرید از بورس کالا است، متعهد می‌شود، آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند.

 برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات و یا سر باز زدن طرفین از انجام قرارداد، طرفین به صورت شرایط ضمن عقد قرارداد متعهد می‌شوند مبلغی را به عنوان وجه تضمین نزد اتاق پایاپای بورس بگذارند و متعهد می‌شوند متناسب با تغییرات قیمت آتی، وجه تضمین را تعدیل کنند و اتاق پایاپای از طرف آنان وکالت دارد متناسب با تغییرات، بخشی از وجه تضمین هر یک از طرفین را در اختیار دیگری قرار دهد و او حق استفاده از آن را خواهد داشت تا در سررسید با هم تسویه کنند. مشخصات این قرارداد بر روی یک دارایی مشخص، یکسان می‌باشد و توسط بورس پیشنهاد و به تصویب هیئت پذیرش می‌رسد.

قرارداد اختیار معامله: یکی دیگر از قراردادهای بازار مشتقه، قرارداد اختیار معامله ست. برای تشخیص تفاوت های این دو قرارداد راهنمای خرید از بورس کالا بایستی به طول کامل یاد گرفته شود. تفاوت این قرارداد با معاملات آتی در این نکته است که در قرارداد آتی دو طرف متعهد به خرید و فروش دارایی در سررسید هستند اما در این اوراق یک نفر متعهد است (فروشنده اختیار که پول آن را گرفته‌است) و دیگری دارای اختیار (خریدار اختیار که پول آن را به فروشنده داده است).

فروشنده اوراق متعهد می‌شود در صورت درخواست خریدار، تعداد مشخصی از دارایی پایه را به قیمت اعمال (قیمت معین معامله در آینده که الان تعیین شده‌است) معامله کند. برای جلوگیری از امتناع فروشنده اختیار از انجام تعهدش، فروشنده مبلغی را به عنوان وجه تضمین نزد اتاق پایاپای بورس قرار می‌دهد و متناسب با تغییرات قیمت اوراق اختیار معامله، آن را تعدیل کند.

اوراق اختیار در بازار ثانویه قابل خرید و فروش می‌باشند. اوراق اختیار معامله می‌تواند به دو نوع اختیار فروش یا اختیار خرید تقسیم گردد. در اختیار خرید، خریدار حق خرید یک کالا را در آینده از فروشنده اختیار دارد و فروشنده اختیار متعهد است در صورت درخواست خریدار کالا را به قیمت توافق شده به او بفروشد. در اختیار فروش، خریدار حق فروش یک کالا را در آینده به فروشنده اختیار دارد و فروشنده اختیار متعهد است در صورت درخواست خریدار کالا را به قیمت توافق شده از او بخرد. افرادی که به دنبال انجام معاملات و خرید از بورس کالا هستند باید با اوراق اختیار نیز کاملا آشنا باشند.

4) بازار مالی: 

بازار مالی در خرید از بورس کالاآخرین بازار در بورس کالا، بازار مالی است؛ که خود این بازار شامل 3 نوع قرارداد مختلف است: 

  • قرارداد سلف موازی استاندارد: در این قرارداد، فروشنده کالا در قالب این اوراق، همانند قرارداد سلف، بهای کالایی را که در آینده تحویل خواهد داد، به صورت نقد دریافت می‌کند. این اوراق برخلاف قرارداد سلف، بازار ثانویه دارد و دارنده اوراق می‌تواند قبل از سررسید این اوراق را در بورس به فروش برساند.
  • گواهی سپرده کالایی: در این خصوص باید خاطر نشان کرد که گواهی سپرده کالایی ورقه بهاداری است که نشان دهنده مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی کالای سپرده شده به انبار پذیرش شده در بورس کالا است و پشتوانه آن قبض انبار صادر شده توسط انباردار است. انباردار پس از ارزیابی کمی و کیفی کالای مشتری برای وی قبض انبار صادر می‌نماید. مشتری با سپرده کردن این قبض نزد اتاق پایاپای، می‌تواند این گواهی سپرده کالایی را که به پشتوانه قبض انبار صادر می‌شود، در بازار ثانویه معامله نماید. مالک گواهی در طول مهلت نگهداری کالا، هر زمان که خواست می‌تواند به انبار مراجعه و کالا را از انبار تحویل گیرد.
  • صندوق سرمایه‌گذاری کالایی: صندوق کالایی با جذب سرمایه از طریق فروش واحدهای سرمایه‌گذاری، منابع جذب شده را بر روی اوراق‌بهادار مبتنی بر کالا سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق کالایی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که به جای خرید و نگهداری کالای مورد نظر و تحمل هزینه‌های حمل و نقل، انبارداری و خسارت‌های احتمالی آن، اوراق این صندوق‌ها را خریداری نمایند. به عبارت دیگر، این صندوق‌ها بخش قابل ملاحظه‌ای از وجوه گردآوری شده خود را به سرمایه‌گذاری در کالایی خاص اختصاص می‌دهند و علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در آن کالای خاص اقدام به خرید واحدهای این صندوق‌ها می‌کنند.

شرایط قراردادهای قابل معامله در بورس کالا 

هر کدام از قرارداد های معاملاتی در بازار سرمایه، دارای شرایط متنوعی است که متقاضیان خرید از بورس کالا باید به آن توجه کنند.

اما به طور کلی می توان گفت که بایستی شرایط زیر در هنگام انعقاد قرارداد مشخص شود: 

  • تاریخ تحویل
  • مقدار کالای مورد معامله
  • واحد پول
  • واحد اندازه‌گیری کالای مورد معامله
  • زمان معامله (روز و ساعت)
  • استاندارد و ابعاد کالا
  • مشخصات کالا و نوع قرارداد مورد معامله
  • استاندارد تحویل و نوع بسته‌بندی
  • انبار یا محل تحویل 

خرید کالا های پایه از بورس

چگونه سفارش خرید خود را در بورس کالا ثبت کنیم؟ 

در ابتدا گفتیم که اولین قدم برای خرید از بورس کالا، دریافت کد معاملاتی از یکی از کارگزاری های دارای مجوز و پس از آن آشنایی با راهنمای خرید از بورس کالا است. 

در ادامه نیز، مراحل مختلفی برای خرید از بورس کالا باید طی شود که مراحل آن به طور خلاصه شامل موارد زیر است: 

  • انتخاب کارگزار ( کارگزاری های مختلفی هستند که این فرآیند را به راحتی برای شما انجام می دهند.)
  • تکمیل فرم ثبت سفارش نزد کارگزار و پیشنهاد قیمت
  • واریز حداقل سپرده مورد نیاز معامله به حساب کارگزار نزد اتاق پایاپای
  • انتقال سفارش مشتری به تالار معاملات توسط کارگزار
  • شرکت در حراج توسط کارگزار و انجام معامله در تالار
  • واریز باقی‌مانده وجه معامله پس از کسر سپرده اولیه به حساب کارگزار نزد اتاق پایاپای
  • تسویه اسنادی معاملات در اتاق پایاپای و صدور اسناد معاملاتی
  • تسویه مالی معاملات در اتاق پایاپای
  • نقل و انتقال وجوه پس از کسر هزینه‌ها به حساب معامله‌گران از طریق حساب بانکی
  • برخی کالاها نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه دارند؛ که خریداران باید به آن توجه کنند.
  • در مورد برخی کالاها محدودیت حداقل حجم مقدار کالا نیز وجود دارد.
  • در مورد برخی شرکت‌ها نیاز به استعلام یا تاییدیه از برخی مراجع وجود دارد. 


:: برچسب‌ها: ورس ,
:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش به عنوان یکی از کلیدی ترین گواهینامه های ارائه شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار شناخته می شود به این دلیل که آزمون کارشناسی عرضه و پذیرش، وظیفه ی سنجش متقاضیان تصدی سمت کارشناس عرضه و پذیرش در نهادهای مالی را برعهده دارد. باید خاطر نشان کرد که نیروی انسانی متخصص و کارآمد، برای نهادهای مالی که در بازار سرمایه فعالیت می کنند، به عنوان یک نیاز و عامل تاثیرگذار برون سازمانی جلوه می کند زیرا بسیاری از عملکردهای درون سازمانی به طور مستقیم و غیر مستقیم در سلامت و کارایی بهتر بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد. 

بهره وری و افزایش کارایی یک نهادمالی مستلزم بکارگیری منابع انسانی ماهر و توانمند است؛ به عبارت دیگر نیروی انسانی کارآمد با انجام اقدامات مثبت و اثربخش، زمینه و امکان افزایش بهره وری نهادهای مالی را فراهم می نماید. دنیایی که هم اکنون در آن زندگی می کنیم دنیای سازمان هاست و متولیان این سازمان ها، انسان ها هستند. از جمله عوامل اصلی و بنیادین ارتقاء کارآمدی و افزایش رشد و توسعه در سازمان ها، استفاده از نیروهای کارآمد، ماهر و اثربخش است.

نهادهای مالی بازارسرمایه نیز به عنوان زیرمجموعه ای از جامعه مدرن امروزی از این امر مستثنی نیستند و بزرگترین دارایی هر نهادمالی دانشی است که سرمایه‌های انسانی آن نهادها دارند چون منابع انسانی متخصص می توانند حلال مشکلات باشند و بالعکس نیروی انسانی ضعیف و ناکارآمد، سازمان را با مشکلات بسیار زیادی مواجه می‌کند.

اخذ گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش

سرمایه انسانی می‌تواند حتی با داشتن کمترین امکانات، یک نهادمالی را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهد اما اگر سرمایه انسانی، هماهنگی کامل با اهداف نهادمالی را نداشته باشد، نمی‌توان انتظار رسیدن به اهداف تعیین‌شده نهادمالی مورد نظر را با ضریب خطای اندک و جزیی داشت.

کارآمدی و رشد و پیشرفت در نهادهای مالی بازار سرمایه رابطه مستقیمی با منابع انسانی جذب شده در این نهادها دارند به گونه ای که اگر نیروی انسانی مورد نیاز این نهادها به درستی جذب و استخدام شوند و آموزش دیده باشند، ساختار پرقدرتی از یک نهادمالی موفق و پیشتاز ارائه می دهند. به رغم افزایش سطح کارآمدی نهادهای مالی به واسطه بهره گیری از فناوری های پیشرفته، عنصر انسانی کماکان به عنوان عالی ترین سرمایه هر نهادمالی مرتبط با بازار سرمایه محسوب می شود.

به همین خاطر سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان متولی و ناظر بر فعالیت های بازار سرمایه،دادن مجوز فعالیت به نهادهای مالی شامل: شرکت های کارگزاری، شرکت های سرمایه گذاری، صندوق های سرمایه گذاری، صندوق های بازنشستگی، هلدینگ ها، شرکت های تامین سرمایه، موسسات رتبه بندی، شرکت های پردازش اطلاعات مالی و شرکت های مشاور سرمایه گذاری و... را به استخدام افراد متخصص و حرفه ای که دارای گواهینامه های معتبر هستند، مشروط کرده است. 

از این رو سازمان بورس و اوراق بهادار برای شناسایی افراد متخصص و حرفه ای بازار سرمایه، که دارای تخصص و توانمندی لازم برای استخدام در نهادهای مالی هستند، در طی سال و در چند نوبت اقدام به برگزاری آزمون و ارائه ی گواهینامه های مختلف می کند تا نهادهای مالی بتوانند از تخصص داوطلبانی که این گواهینامه ها را کسب می کنند، استفاده کنند.

در حال حاضر سازمان بورس و اوراق بهادار آزمون های تخصصی بازار سرمایه را در 7 عنوان برگزار می کند که شامل: گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش، تحلیلگری بازار سرمایه، معامله‌گری بازار سرمایه، اصول بازار سرمایه، مدیریت نهادهای بازار سرمایه، مدیریت سبد اوراق بهادار و ارزشیابی اوراق بهادار می باشد.

عرضه و پذیرش سهام در بورس

گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش چیست؟ 

یکی از گواهینامه هایی که سازمان بورس و اوراق بهادار برای داوطلبان در نظر گرفته است، گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش است. جامعه ی هدف و مخاطب گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش، آن گروه از متقاضیان علاقه‌مند به تصدی مشاغلی مانند سمت کارشناس عرضه و پذیرش در یکی از شرکت‌های دارای مجوز مشاور عرضه یا مشاور پذیرش در بورس کالای ایران، بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس هستند.

این افراد می بایست قبل از اینکه در شغل ذکر شده مشغول به کار شوند، در آزمون کارشناسی عرضه و پذیرش شرکت نموده و با موفقیت در آزمون، گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش را کسب کنند. در واقع اخذ گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش از پیش شرط های فعالیت شغلی به عنوان کارشناس عرضه و یا به عنوان کارشناس پذیرش در بازار سرمایه می باشد. 

پیش نیاز گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش 

لازم به ذکر است که پیش نیاز دریافت گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش در صورت قبولی در آزمون مربوطه، داشتن گواهینامه اصول بازار سرمایه است. به این معنا که اگر داوطلبی در آزمون کارشناسی عرضه و پذیرش حدنصاب لازم را برای قبولی کسب کند، تنها در صورتی گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش به این داوطلب داده می شود که گواهینامه اصول بازار سرمایه را کسب کرده باشد.

در غیر اینصورت به مدت 2 دوره آزمون از زمان قبولی در آزمون کارشناسی عرضه و پذیرش این داوطلب فرصت خواهد داشت تا با ثبت نام و شرکت در آزمون اصول بازار سرمایه و قبولی در آن، گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش خود را دریافت نماید. به طور خلاصه می توان گفت که پیش نیاز آزمون و گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش به صورت زیر است:

پیش نیاز اخذ گواهینامه: دارا بودن گواهینامه اصول بازار سرمایه 

پیش نیاز شرکت در آزمون: دارا بودن حداقل مدرک کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

تامین مالی از طریق عرضه در بورس

تعداد پرسش های آزمون: 

تعداد سوالات مطرح شده در این آزمون، 40 پرسش است. 

مدت زمان آزمون: 

زمان در نظر گرفته شده برای پاسخ به سوالات این آزمون، 50 دقیقه است. 

معافیت ها: 

برخلاف آزمون معامله گری و آزمون تحلیل گری بازار سرمایه، آزمون کارشناسی عرضه و پذیرش هیچگونه معافیتی برای داوطلبان در نظر نگرفته است. 

سرفصل های گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش:

منبع اصلی طراحی سوالات برای آزمون کارشناسی عرضه و پذیرش، قوانین و مقررات عرضه و پذیرش بازار سرمایه است و داوطلبانی که به دنبال موفقیت و کسب حد نصاب قبولی در این آزمون هستند بایستی بر روی قوانین و مقررات عرضه و پذیرش بازار سرمایه تسلط کامل داشته باشند؛ در ادامه تعدادی از سرفصل های اصلی که برای گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش ضروری است، آورده شده است: 

  • آیین نامه اجرایی انتشار اوراق مشارکت شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار 
  • قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت 
  • آیین نامه اجرایی قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت 
  • دستورالعمل پذیرش و عرضه اوراق بهادار در فرابورس ایران 
  • دستورالعمل پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بورس کالای ایران 
  • دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران 
  • ضوابط استفاده از خدمات مشاوران عرضه اوراق بهادار 
  • مصوبه در خصوص الزام به استفاده از خدمات مشاوران عرضه اوراق بهادار 
  • ضوابط کلی عرضه اولیه یا عمده سهام شرکت های دولتی مشمول واگذاری در بورس 
  • دستورالعمل انتشار اوراق اجاره 
  • دستورالعمل فعالیت نهادهای واسط 
  • مصوبه در خصوص عرضه عمومی اوراق بهادار در بازار اولیه و ثانویه 
  • دستورالعمل ثبت و عرضه عمومی اوراق بهادار 
  • دستور العمل صدور مجوز و فعالیت مشاوره پذیرش 
  • دستورالعمل انتشار اوراق قرض الحسنه 
  • دستور العمل انتشار اوراق مرابحه 
  • آیین نامه خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه 
  • دستور العمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار 
  • دستورالعمل انتشار اوراق رهنی 
  • دستور العمل پذیرش و عرضه اسناد خزانه اسلامی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران 

حد نصاب قبولی در گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش:

داوطلبان برای قبولی در این آزمون بایستی حد نصاب 50 از 100 را بدست بیاورند.( پنجاه درصد) 

استخدام دارندگان گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش

کاربرد گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش: 

متقاضیانی که به دنبال استخدام شدن در سمت کارشناس عرضه و پذیرش در شرکت‌های دارای مجوز مشاور عرضه یا مشاور پذیرش در بورس کالای ایران، بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران هستند، بایستی در این آزمون شرکت کرده و گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش را کسب کنند. به این دلیل که سازمان بورس و اوراق بهادار، نهادهای مالی را ملزم به استفاده از افرادی کرده است که گواهینامه های مورد نظر را کسب کرده باشند. 

شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به دلیل مزیت های فراوانی که در بازار سرمایه وجود دارد، همواره به دنبال این هستند که فعالیت های اقتصادی خود را در بازار سرمایه انجام دهند و در این بازار بتوانند پذیرش شوند.

کارگزاری های دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، واحدی به نام پذیرش در مجموعه خود دارند و وظیفه ی اصلی این بخش، این است که فرآیند های پذیرش شرکت های متقاضی را از مرحله مشاوره، جمع آوری اطلاعات و مدارک و اخذ مجوز های لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار را به طور کامل و دقیق انجام دهد و تمام مراحل را پیگیری کند؛ به عبارت ساده تر می توان گفت که کارشناس و مشاور پذیرش نقش واسطه و پل ارتباطی بین شرکت های متقاضی پذیرش و بازار سرمایه را بازی می کند

از طرف دیگر با پیشرفت و توسعه روش های تامین مالی، بنگاه های اقتصادی، صنایع و واحد های بزرگ تولیدی به دنبال تامین منابع مالی مورد نیاز خود از طریق بازار سرمایه هستند؛ بنابراین شرکت ها برای انتشار و عرضه اوراق بهادار یا محصول و کالای تولیدی خود، نیاز به متصل شدن به بازار سرمایه دارند و وظیفه ی اصلی کارشناس و مشاور عرضه در کارگزاری ها، دادن مشاوره به شرکت های متقاضی و انجام دادن مراحل عرضه اوراق و یا محصولات این شرکت ها است.

گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش، کاربردهای زیادی دارد و افرادی که این گواهینامه را کسب می کنند می توانند در سمت های مختلفی در نهادهای مالی ( کارگزاری ها، تامین سرمایه ها و....) استخدام شوند؛ به طور خلاصه مشاغلی که دارندگان گواهینامه کارشناسی عرضه و پذیرش می توانند در آن مشغول به کار شوند در این قسمت آورده شده است:

  • مسئول مرکز تماس در شرکت های کارگزاری 
  • کارشناس پذیرش مشتریان در شرکت های کارگزاری 
  • کارشناس پذیرش بورس کالا 
  • مدیر تامین مالی و عرضه و پذیرش 
  • کارشناس پذیرش اوراق بهادار در شرکت های کارگزاری 


:: برچسب‌ها: گواهینامه ,
:: بازدید از این مطلب : 145
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

اغلب فعالان بازار سرمایه احتمالا اسم سامانه تدان را شنیده اند؛ ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که سامانه تدان چیست و چه کاربردی دارد؟ در همین ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که کلمه «تدان»، در واقع مخفف عبارت «تحلیل داده های ناشران» است و هدف از تاسیس این سامانه، فراهم شدن اطلاعات تخصصی و تحلیل های معتبر برای سرمایه گذارانی است که به طور مستقیم قصد فعالیت در این بازار دارند. از آنجایی که ویژگی اصلی بازار سرمایه، شفافیت این بازار است؛ بنابراین شرکت های پذیرش شده در بازار سرمایه، موظف هستند تا اطلاعات و اخبار مهمی که ممکن است بر روی ارزش سهام آن ها تاثیر گذار باشد را افشا کنند. به همین علت سامانه کدال به آدرس www.codal.ir برای قرار دادن این اطلاعات، طراحی شده است.

به این معنا که شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه، باید اطلاعاتی در خصوص میزان فروش، تولید، افزایش قیمت ها و... را در سامانه کدال در اختیار سهامداران قرار دهند تا این افراد با دید بازتر و با در نظر گرفتن اخبار و اطلاعات جدید شرکت، تصمیم خود را برای سرمایه گذاری بگیرند.

نکته ای که در اینجا پیش می آید این است که سهامداران خرد، معمولا دانش تخصصی برای تحلیل این گزارشات و اطلاعات افشا شده در سایت کدال را ندارند و به تبع آن نمی توانند از این اطلاعات برای کسب سود در بازار سرمایه، استفاده کنند؛ به همین دلیل همیشه جای خالی یک سامانه معتبر که تحلیل هایی را در خصوص وضعیت بنیادی و اخبار شرکت های فعال در بازار سرمایه قرار دهد، احساس می شد. 

اطلاعات درج شده در سامانه تدان

بنابراین سایت تدان به عنوان یکی از زیر مجموعه های کدال، در سال 1394، برای کمک به ذهنیت و افزایش توان تحلیلگری سهامداران تاسیس شد؛ به گونه ای که وظیفه و کاربرد اصلی این سامانه، دریافت تحلیل های انجام شده توسط تحلیلگران شناخته شده و با تجربه است و در طرف دیگر نیز، این سامانه بستر و زمینه ای برای ارائه ی سوالاتی است که تحلیلگران شناخته شده از ناشران اطلاعات در کدال و مدیران شرکت ها دارند. برای دسترسی به این سامانه می توانید به آدرس www.tedan.ir مراجعه کنید.

به عبارت ساده تر، مدیران و مسئولان شرکت های پذیرش شده در بازار سرمایه، اطلاعات مهم و جدید شرکت خود را در سایت کدال قرار می دهند و به دنبال آن، تحلیلگران و مشاوران شناخته شده و معتبر، داده های این ناشران را که در سایت کدال قرار گرفته است، تحلیل می کنند و تحلیل و یا سوالاتی که از ناشران دارند را در سایت تدان قرار می دهند. 

به طور کلی می توان گفت که رویه ی اصلی این سامانه، بررسی گزارش های درج شده در سایت کدال توسط کارشناسان، تحلیلگران و یا مشاوران سرمایه گذاری شناخته شده است که اگر سوالی نیز در خصوص مطالب درجه شده در سایت کدال داشتند، می توانند آن را در سایت تدان مطرح کنند. به عبارت دیگر مطالب درج شده در سایت تدان، جدا از اطلاعات داخل سایت کدال نیست و در ارتباط با اطلاعات افشا شده در سایت کدال است.

سامانه تدان شامل چه اطلاعاتی است؟

اگر یک دسته بندی کلی از اطلاعات مطرح شده در داخل سامانه تدان داشته باشیم، متوجه می شویم که این اطلاعات به دو بخش تقسیم می شود: 

1) سوالات مطرح شده توسط تحلیلگران، مشاوران و سهامداران شرکت ها

مشاوران، تحلیلگران، سهامداران عمده و یا سهامداران حقوقی می توانند سوالات خود را درباره ی گزارشاتی که در سایت کدال منتشر شده است، مطرح نمایند. به عنوان مثال اگر اطلاعات افشا شده در سایت کدال دارای ابهام بود، می توانند از ناشران این اطلاعات در خواست کنند که توضیحات بیشتری را برای رفع این ابهامات ارائه کنند. 

مثال: در تصویر زیر که مشاهده می کنید، صفحه ی اصلی سامانه مذکور نمایش داده شده است.

اطلاعات شبریز در سامانه تدان

به عنوان نمونه در ردیف اول این جدول، اطلاعاتی در خصوص شرکت پالایشگاه نفت تبریز ارائه شده است. در ستون عنوان اطلاعیه، عبارت «ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی» آورده شده است؛ به این معنا که در سایت کدال اطلاعاتی در این خصوص، قرار داده شده است و به دنبال آن در یکی دیگر از ستون های این ردیف، که عنوان نام دارد، سوالات مربوط به کنفرانس مطبوعاتی پالایش نفت تبریز مطرح شده است. 

به اینصورت که پس از افشای اطلاعات «ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی» در سایت کدال، سوالات و ابهاماتی برای یکی از تحلیلگران شناخته شده پیش آمده است که در اینجا این سامانه سوالات را مطرح کرده است. نکته جالب توجه در خصوص سوالات مطرح شده این است که پروفایل فرد نویسنده کاملا مشخص است و این عامل باعث می شود که افرادی که از این اطلاعات استفاده می کنند، اعتماد بیشتری نسبت به منبع آن داشته باشند. 

سوالات مطرح شده در سایت تدان می تواند درباره موضوعاتی مانند: طرح های توسعه شرکت، نرخ های فروش، میزان تولید، هزینه های جاری، افزایش سرمایه های مدنظر شرکت، دارایی های شرکت مذکور و....باشد.

2) تحلیل گزارش های درج شده در کدال 

دومین دسته از اطلاعات موجود در سایت تدان، تحلیل های مطرح شده توسط تحلیلگران، مشاوران سرمایه گذاری و... است. به این معنا که پس از افشای اطلاعات در سامانه کدال، این تحلیلگران و مشاوران نظرات و تحلیل های خود را در خصوص این گزارشات می نویسند و آن را در سایت تدان قرار می دهند.

توجه داشته باشید که این تحلیل های انجام شده، ممکن است حتی اطلاعات کلی تر را نیز شامل شود؛ به این معنا که بجز بررسی اطلاعات افشا شده در سایت کدال، به بررسی سایر جزییات بنیادی و اخبار پیرامون شرکت مورد نظر نیز، پرداخته شود. به عنوان مثال، به تصویر زیر نگاه کنید؛ 

تحلیل بنیادی شرکت مخابرات ایران در سامانه تدان

در یکی از ردیف های صفحه اصلی سامانه تدان، پس از اینکه گزارش فعالیت ماهانه دوره یک ماهه ی شرکت مخابرات ایران بر روی سایت کدال قرار گرفته است، یکی از مشاوران سرمایه گذاری که اطلاعات آن را مشاهده می کنید، یک تحلیل کلی و بنیادی با عنوان تحلیل جامع صنعت ICT به همراه تحلیل بنیادی شرکت‌های مخابرات ایران و همراه اول در آنجا آورده است و افراد علاقه مند به سرمایه گذاری در این شرکت، می توانند این گزارشات را بخوانند و تصمیم نهایی خود را با نگاه بهتر و کلی تر بگیرند. 

علاوه بر موارد گفته شده در خصوص سامانه تدان، قابلیت های دیگری مانند: امکانات جستجوی نظرات تحلیلگران بر مبنای شرکت مورد نظر، نمایش پروفایل و مشخصات تحلیلگران و...نیز در این سامانه وجود دارد.

نتیجه گیری 

به طور کلی، هدف از راه اندازی سامانه تدان، ایجاد بستری شفاف و حرفه ای برای ارائه ی تحلیل ها و نظرات کارشناسان حوزه بازار سرمایه در خصوص اطلاعات افشا شده در سامانه کدال است؛ چرا که بسیاری از افرادی که به طور مستقیم در بازار سرمایه فعالیت می کنند، تخصص و دانش لازم را برای تحلیل اطلاعات افشا شده در سامانه کدال ندارند، به همین دلیل سامانه تدان به کمک آن ها آمده است تا بتوانند با نگرش بهتر در بازار سرمایه فعالیت کنند. 



:: برچسب‌ها: تدان ,
:: بازدید از این مطلب : 143
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : علی محمدی پور

عوامل و ابزارهای بسیار زیادی وجود دارند که می توانند روند معاملات و شرایط بورس را بهبود ببخشند؛ در این خصوص قصد داریم شما را با تغییراتی که می تواند آینده بورس را بهتر کند، آشنا کنیم. روزهایی که روند بازار سرمایه صعودی است و تابلوی معاملات رنگ سبز را نشان می دهد، اکثر فعالان این بازار خوشحال اند و از این روند رو به رشد لذت می برند؛ اما وقتی که بازار روی دیگر خود را نشان می دهد و کلیت بازار روند نزولی می شود، بسیاری از افراد فعال در این بازار، دچار اضطراب شده و از وضعیت به وجود آمده ابراز نگرانی می کنند. در روزهای منفی است که اکثر فعالان بازار به دنبال ارائه کردن راهکارهایی برای بهتر شدن وضع معاملات هستند؛ به گونه ای که همواره پیشنهادها و راهکارهای مختلفی از سوی گروه های گوناگون فعال در بورس از جمله: معامله گران، تحلیل گران، سهامداران عمده، سهامداران خرد و ... ارائه می شود.

لازم به ذکر است که با ورود گسترده مردم به بازار سرمایه، فرصت های بسیار خوبی برای رونق بنگاه های اقتصادی که در بازار سرمایه (بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران) فعالیت می کنند، پیش آمده است. اما زیرساخت ها و بسترهای لازم برای این سیل جمعیت وارد شده به بورس آمادگی کافی را نداشتند و فراهم کردن شرایط مساعد برای سرمایه گذاری این افراد، نیازمند تصمیم گیری های جدی و تغییرات اساسی است تا بتواند چشم انداز آینده بورس را بهتر کند.

راهکارها و تغییرات بسیار زیادی وجود دارد که می تواند آینده بورس را بهبود ببخشد؛  

  1. الزام شرکت ها برای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در حجم بالا
  2. لغو قیمت گذاری دستوری در صنایع بورسی 
  3. برداشته شدن دامنه نوسان
  4. پایین آمدن نرخ بهره
  5. افزایش سقف اعتبار کارگزاری ها 

 هر کدام از این موارد، دارای جزییاتی است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم. 

1) الزام شرکت ها برای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در حجم بالا

اوراق تبعی به عنوان یکی از تغییرات آینده بورس

یکی از تغییراتی که می تواند آینده بورس را بهتر کند، الزام شرکت ها برای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی است. در روزهایی که بازار سرمایه نزولی است و سهم های گوناگون دچار افت قیمت شده اند، مطمئنا اغلب فعالان این بازار دچار اضطراب و استرس می شوند و نسبت به روزهای آینده بورس  ابراز نگرانی می کنند؛ این نگرانی نیز تا حدودی طبیعی است چرا که بازار بورس ایران، بازاری دو طرفه نیست و سهامداران فقط با قرار گرفتن در روند صعودی می توانند سود کنند. 

به همین دلیل یک نوع ابزار مشتقه تحت عنوان اوراق اختیار فروش تبعی، برای سهامدارانی که نگران چشم انداز و آینده بورس هستند، در نظر گرفته شده است. در واقع اوراق اختیار فروش تبعی، نقش بیمه سهام را بازی می کند و ریسک های ناشی از ترس سهامداران را کاهش می دهد. اوراق اختیار فروش تبعی توسط شرکت های مختلفی که در بازار سرمایه فعال هستند، منتشر می شود و ماهیت این اوراق به این صورت است که شرکت منتشر کننده آن تضمینی به سهامداران می دهد مبنی بر اینکه سهام مذکور را در تاریخ سررسید گفته شده در اوراق و با قیمت مشخص، از سهامداران خریداری کند.

به عنوان مثال فرض کنید که شما سهامی را خریداری کرده اید که قیمت آن در حال حاضر 1000 تومان است و این شرکت اقدام به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام مذکور با سررسید چهار ماه دیگر و با اعمال قیمت 1300 تومان در تاریخ سررسید می کند. به این معنا که این شرکت با توجه به پتانسیل ها و تحلیلی که داشته است، معتقد است که این سهم در چهار ماه آینده 1300 تومان ارزش دارد و با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی قصد دارد این تضمین را به سهامداران بدهد که سهام در دست آن ها ارزشمند است و بهتر است که آن را نگهداری کنند. 

در تاریخ سررسید این اوراق، 2 احتمال پیش می آید؛

بررسی آینده بورس

الف) قیمت سهام مذکور از قیمت مشخص شده در برگه اوراق اختیار فروش تبعی، پایین تر است؛ به عنوان مثال در تاریخ سررسید (چهار ماه دیگر)، قیمت سهام به 800 تومان رسیده است؛ بنابراین شخص دارنده سهام و اوراق اختیار فروش تبعی، می تواند اختیار فروش را اعمال کند و شرکت منتشر کننده نیز موظف است سهام مذکور را به قیمت 1300 تومان از دارنده آن خریداری کند و یا اینکه اختلاف قیمت آن را به صورت نقدی به مالک اوراق پرداخت کند. 

ب) قیمت سهام مذکور از قیمت مشخص شده در برگه اوراق اختیار فروش تبعی، بالاتر است؛ به عنوان مثال در تاریخ سررسید اوراق، قیمت سهم به 1800 تومان رسیده است، مطمئنا فرد دارنده اوراق اختیار فروش تبعی آن را اعمال نمی کند چرا که قیمت درج شده در این اوراق 1300 تومان است، در حالیکه قیمت روز سهم به 1800 تومان رسیده است. 

بنابراین اوراق اختیار فروش تبعی به عنوان یکی از تغییراتی که می تواند آینده بورس را بهتر کند، پتانسیل این را دارد که در مواقع حساس که بازار دچار ترس شده است، راهگشا باشد و سهم ها را بیمه کند و سهامداران را تشویق به نگهداری و حفظ سهام خود بکند. نکته ای که در خصوص اوراق اختیار فروش تبعی باید به آن اشاره کنیم این است که در مواقع حساس بازار سرمایه، شرکت های مختلف اقدام به انتشار این اوراق می کنند، اما حجم آن کم است و بسیاری از افراد که قصد خرید این اوراق را دارند، موفق به بدست آوردن آن نمی شوند؛ بنابراین یکی از مهمترین تغییراتی که می تواند آینده بورس را بهتر کند، افزایش حجم انتشار اوراق اختیار فروش تبعی توسط شرکت ها است که می تواند بخشی از ریسک ها و نگرانی های سهامداران را کاهش دهد.

 2) لغو قیمت گذاری دستوری در صنایع بورسی

لغو قیمت گذاری دستوری به عنوان یکی از تغییراتی که می تواند بورس را بهتر کند

دومین مورد از تغییراتی که می تواند آینده بورس را بهتر کند، لغو قیمت گذاری دستوری است. لازم به ذکر است که یکی از مشکلات موجود در بازار سرمایه ایران، دخالت های دولت برای اعمال قیمت گذاری دستوری بر روی محصولات برخی از شرکت های فعال در بازار سرمایه است. معمولا دولت ها با شعار حمایت از مصرف کننده، قیمت گذاری دستوری را اعمال می کند؛ اما نتیجه بدست آمده متفاوت از انتظارات آن هاست و فقط برای دوره ای کوتاه مدت و آن هم به صورت محدود قیمت ها کنترل می شوند؛ اما با گذشت زمان نه تنها کنترلی بر قیمت کالاها وجود ندارد بلکه موجب رانت و فساد در عرضه و تقاضا می شود. 

در این میان، شرکت های تولید کننده این کالاها که در بازار سرمایه فعالیت می کنند نیز دچار زیان می شوند و این زیان نیز خود را در تابلوی معاملات و افت ارزش سهام شرکت ها نشان می دهد. بنابراین یکی از تغییراتی که می تواند آینده بورس را بهتر کند، کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری است؛ چرا که با این کار سودآوری شرکت ها بالا می رود و قیمت های آن ها نسبت به سودسازی آن ها ارزشمند می شود و سرمایه گذاران بیشتری برای خرید این سهم ها از خود تمایل نشان می دهند؛ از طرف دیگر با برداشته شدن قیمت گذاری دستوری، شرکت ها با سودهای بدست آمده می توانند طرح های توسعه ی خود را راه اندازی کنند و این عامل باعث می شود که چشم انداز سرمایه گذاری در این سهم ها و همچنین آینده بورس بهبود یابد و به طور کلی باعث تغییر و بهتر شدن شرایط بورس می شود. 

3) برداشته شدن دامنه نوسان

سومین بخش از تغییراتی که می تواند آینده بورس را بهتر کند، برداشته شدن دامنه نوسان است. دامنه نوسان در بورس ایران با هدف کاهش نوسانات بزرگ و پایین آوردن هیجانات ناشی از افت و خیز قیمت ها و همچنین پیشگیری از ضررهای سنگین احتمالی برای سهامداران طراحی شده است؛ گرچه ممکن است تا حدودی این اهداف را برآورده کرده باشد، اما ایراداتی نیز داشته است؛ از جمله این مشکلات می توان به کاهش ارزش معاملات، به وجود آمدن صف های غیر منطقی خرید و فروش، کاهش نقد شوندگی و... اشاره کرد و همچنین دامنه نوسان باعث شده که سهم ها دیرتر متعادل شوند.

به عنوان مثال اگر دامنه نوسان وجود نداشت، سهمی که به دلیل اخبار و یا شرایط بنیادی آن مستعد صعود 20 درصدی است، در همان روز اول می توانست این صعود را تجربه می کند؛ اما به علت وجود دامنه نوسان و به شرطی که این شرکت در بورس اوراق بهادار تهران معامله شود، با داشتن دامنه نوسان از منفی پنج تا مثبت پنج درصد و به شرط پر شدن حجم مبنا، چهار روز طول می کشد تا صعود بیست درصدی را تجربه کند. در کاهش قیمت نیز به همین صورت می توان تعمیم داد. به این معنا که دامنه نوسان باعث می شود سهم ها در صف فروش قفل شوند و عملا نقد شوندگی سهم ها کاهش پیدا می کند. 

بنابراین با به وجود آوردن شرایط و بسترهای لازم مانند الزام شرکت ها برای بازارگردانی سهام خود و یا به وجود آوردن جذابیت های لازم برای سرمایه گذاری غیر مستقیم(صندوق های سرمایه گذاری و...)، می توان به تدریج دامنه نوسان را حذف کرد و بورس ایران را حرفه ای تر و آزادتر دنبال کرد؛ مطمئنا برداشتن دامنه نوسان به عنوان یکی از تغییراتی که می تواند آینده بورس را بهتر کند، بر روند معاملات بورس ایران اثر گذار خواهد بود.

4) پایین آوردن نرخ بهره

پایین آوردن نرخ بهره برای بهتر شدن آینده بورس

چهارمین مورد از تغییراتی که می تواند آینده بورس را بهتر کند، پایین آوردن نرخ بهره بین بانکی و نرخ بهره سپرده های بانکی است. تجربه ها نشان داده است که رشد و نزول قیمت ها در بازار سرمایه، رابطه معکوس با نرخ بهره دارد؛ به این معنا که با پایین آوردن نرخ بهره بین بانکی، سهم ها در بازار سرمایه صعود می کنند و در طرف مقابل نیز با بالا بردن میزان نرخ بهره، بازار سرمایه نزولی می شود. 

بنابراین پایین آوردن نرخ بهره به عنوان یکی از تغییراتی که می تواند آینده بورس را بهتر کند و همچنین ثابت نگه داشتن آن، می تواند تاثیر مثبتی بر بورس ایران داشته باشد و روند معاملات آن را بهبود ببخشد. علاوه بر آن نوسانات نرخ بهره بین بانکی نیز باید کنترل شود چرا که تغییرات مداوم در مقدار این نرخ موجب نوسانات شدید در بازار سرمایه می شود. علت تاثیر نرخ بهره بر بازار سرمایه نیز این نکته است که سرمایه گذاران همواره به دنبال کسب سودهای بدون ریسک هستند و به طور مثال وقتی که نرخ بهره سپرده های بانکی به بالای 25 درصد می رسد، مطمئنا سرمایه گذاران، این محل را برای سرمایه گذاری جذاب می بینند. بایستی خاطر نشان که قسمت قابل توجهی از چشم انداز و آینده بورس تحت تاثیر نرخ بهره است.

5) افزایش سقف اعتبار کارگزاری ها

افزایش سقف اعتبار کارگزاری ها برای بهتر شدن آینده بورس

پنجمین بخش از تغییراتی که می تواند آینده بورس را بهتر کند، افزایش سقف اعتبار کارگزاری ها است. لازم به ذکر است که کارگزاری های مختلف اعتبارات گوناگونی را متناسب با پرتفوی مشتریان، برای آن ها در نظر می گیرند؛ در خصوص اعتبارهای در نظر گرفته شده توسط کارگزاری بایستی این نکته را در نظر داشته باشید که همانطور که گرفتن اعتبار در روندهای صعودی و به شرط داشتن تجربه و تخصص لازم، کار خوبی است؛ در طرف مقابل آن به دلیل سود بازپرداخت و تاریخ سررسید آن ممکن است ریسک هایی را برای معامله گران ایجاد کند.

اما در بعضی از دوره های بازار بورس، بسیاری از سهم ها ارزنده اند اما ممکن است نقدینگی لازم برای خرید این سهم ها در بازار وجود نداشته باشد، به همین دلیل دادن اعتبار بیشتر به مشتریان توسط کارگزاری ها می تواند روند معاملات را بهتر کند و حجم معاملات را بالا ببرد. بنابراین افزایش سقف اعتبار کارگزاری ها همواره به عنوان یکی از تغییراتی که می تواند آینده بورس را بهتر کند، شناخته می شود. 



:: برچسب‌ها: بورس ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 25 آذر 1400 | نظرات ()